Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > vitlöksodling 08/09, ungefär alles man har nytta av att veta
          Preussen
          Inlägg 26-09-2008, 07:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

hej

snart är det eller börjar det bli dax att sätta vitlöken för att skörd 2009. Detta märks om inget annat på att det dykt upp flera trådar på forumet. Det är i sig väldigt glädjande men, det kan bero på ämnet, i trådarna dyker ungefär samma frågor upp till slut. Därför tänkte jag göra det enkelt för den diskussions och informationstörstande genom att starta en vitlökstråd för säsongen 08/09.

här är ett axplox av de trådar som fanns på förstasidan i köksträdgården. Det finns säkert fler så lägg till dem.
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=78401
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=78285

här är en samling av de länkar som finns på dessa trådar. här kan du både hämta information om vitlöksodling samt köpa utsäde
          http://www.garlicfarm.ca/
          http://www.gourmetgarlicgardens.com/index.htm
          http://www.hannasgarden.se
          http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/
          http://vitlok.wordpress.com/
          http://annelund.tradgardsblogg.se/7799/sk%...slandet%21.html

så, om initiativet uppskattas, fortsätt tråden med att fråga, diskutera och ge information.

Redigerat av Preussen: 26-09-2008, 10:59

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 26-09-2008, 10:09
          Länk hit: #2

Medlem

Plantera vitlök

Vitlöken gillar kväve (N), fosfor (P) och Kalium (K). Förbered marken du ska odla i och gödsla väl. Själv köper jag brunnen hönsgödsel från ett hönseri samt använder mig av aska från bekantas kaminer. Till detta slänger jag på NPK. Vilket gödselmedel man använder är beroende av tillgång, ekonomi och ideologi men oavsett detta snåla inte.
          Se till att jorden är väl dränerad. Den största risken för vitlöksodlingen är inte tjäle utan att lökarna få stå i vatten.

Beroende på vart du bor i landet så går det bra att sätta vitlöken from 1/9 till November, i vissa fall början av december. Hör med någon i din närhet som odlat vitlök då vi har fått ett mildare klimat. Själv brukar jag sätta någon gång i oktober, mest pga jag vill minimera risken för packningsskador på jorden. Nu när jag är hänvisad till odlingslott så kan jag vänta till november om vädret tillåter.
          Vissa sorters vitlök vill gärna komma upp under hösten om man sätter dem för tidigt. De sorter som jag själv har erfarenhet av är franska sorter bla messidrome, thermidrome och arnor. Därför ska man vänta lite senare att sätta dessa.

Plantavstånd kan variera mellan 15-25 cm och radavstånd 20-25 cm. Detta beroende av odlingsutrymme och redskap man använder i trädgårdslandet.
          Klyftan planterar du med rotbasen nedåt i ett 8-10cm djupt hål. Märker du att du planterat för grunt så lägg på ett lager jord till. Om du vill göra ogräsrensandet lättare så plantera löken på 8 cm djup och lägg på 2 cm ogräsfri jord, tex använd krukjord eller jord på påse från stormarknad. Har du många katter i området så lägg nät över odlingen så att de inte använder ditt land som toalett och sprätter upp lökarna.
          Själv har jag köpt mig en löksättare för 30 kr på ett byggmarknad. De är bra att använda om jorde inte är för styv.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 26-09-2008, 19:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

Du är toppen Preussen!

Jag har just börjat förbereda för sättningen. Hittade en lök som jag missat att ta upp. Det tittade upp små gröna strån ur varje klyfta. Jag delade försiktigt på klyftorna och satte dem i den nya bädden. Du kanske redan nu kan säga vad som kommer att bli av dem? Vad kommer skillnaden att vara mellan dessa tio klyftor och de som jag ska sätta om fjorton dagar?

En annan sak: De små små pyttelökar som suttit i blomstänglarna har jag samlat i en bytta och vet inte vad jag ska göra av. Tänkte göra två tester. 1. Sätta dem i en kruka och gräva ner den i ytan för att se om de blir bättre sättlök av dem nästa år. 2. Ha några i en annan kruka och se om det blir något att använda till kryddgrönt.
          Har Preussen eller någon annan erfarenhet av detta?

/p

Citera
          KURT
          Inlägg 26-09-2008, 19:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det skadar nog inte heller att lägga lite grus eller sand i botten på planteringsgropen, som när man planterar prydnadslökar.

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 26-09-2008, 20:43
          Länk hit: #5

Medlem

Ok, kunde ju ha läst i dina länkar innan jag började fråga. Svaren fanns ju där.
          Tack

Citera
          Preussen
          Inlägg 27-09-2008, 09:45
          Länk hit: #6

Medlem

bra att du fick svar smile.gif ska bli kul att läsa om dina odlingar. att sätta vitlök från frö/blomma är något jag själv aldrig provat på men ska nog fan ta och göra det.

för den tyskspråkige kommer här länkarknoblauch
          zauber-pflanzen
          hammergarlic

Redigerat av Preussen: 27-09-2008, 09:52

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 07-10-2008, 19:45
          Länk hit: #7

Medlem

satte 39 klyftor hammar idag. kunde inte låta bli när jag såg lökarna i matdisken. för säkerhets skull satte jag dem i en avgränsad djupbädd, delvis för att de ska få bra betingelser men även för att om de bär på någon sjukdom så kan jag minimera smittspridning.
          jag hittade ett gammalt dammsugarerör som jag använde. ganska bra, behöver bara fixa ett handtag. för att jävlas med katterna la jag nät över naughty.gif

Redigerat av Preussen: 07-10-2008, 19:46

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 07-10-2008, 20:21
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Vad tror ni om att odla vitlök i (riktigt) stora krukor?

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 07-10-2008, 22:03
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Dito Verde, Tålamod behövs! rolleyes.gif Du kan sätta de små topplökarna grunt i jorden, men du får inte sättlökar (= klyftor av full storlek) förrän om 3-4 år. Små vitlöksstrån att ha som kryddgrönt blir det den första sommaren och pyttesmå lökar utan klyftor. De vissnar ganska tidigt, i juli-augusti ungefär, och förbereder sig då för nästa vinter.

@ Ingrid Zon3! Jag har inte provat, men varför inte en vågad kombination: vitlök tillsammans med rosa eller lavendelblå luktärter? Vitlöken har stadiga stjälkar, bra att klättra på. Och luktärterna tillför väl kväve, som alla ärtväxter? Mycket näring vill vitlöken ha, gärna lite lerblandad jord.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 07-10-2008, 22:10
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 07-10-2008, 23:03) *
          Dito Verde, Tålamod behövs! rolleyes.gif Du kan sätta de små topplökarna grunt i jorden, men du får inte sättlökar (= klyftor av full storlek) förrän om 3-4 år. Små vitlöksstrån att ha som kryddgrönt blir det den första sommaren och pyttesmå lökar utan klyftor. De vissnar ganska tidigt, i juli-augusti ungefär, och förbereder sig då för nästa vinter.

Tack Fågelvägen. Det var väl det jag anade. Nu är det gjort i alla fall. 38 st i en kruka som jag grävt ner i en pallkrage. Mest för skoj skull ska jag låta dem växa som de vill.

Citera
          therese.kvist
          Inlägg 12-10-2008, 16:40
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 7 483

Jag funderade på att i vår sätta gul lök mellan raderna i pallkragarna?? Vad tror ni om det naughty.gif ???

Citera
          Platinum
          Inlägg 12-10-2008, 16:45
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Någon som provat odla vitlök i växthus? Eller är utomhus att föredra?

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 12-10-2008, 18:30
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem nr: 1 821

Jag brukar alltid sätta vitlök i mitten av i september ungefär (enligt anvisningar jag fått i trädgårdstidningar, i vitlöksförpackningarna - köpta på trädgårdsbutik - eller på annat sätt.) Bor i zon 5. Vitlöksblasten brukar komma upp som nästan det första livstecken man får från växtligheten över huvud taget på vårkanten.
          Häromdan höll jag på att tappa hakan! I mitt lilla vitlöksland sticker upp en mängd spirande vitlöksblad, cirka ett par decimeter höga... All annan växtlighet har lagt av för länge sen, vissna och eländiga hänger dom i rabatterna.
          Den här sommaren har inte varit den bästa där jag bor - kallt (så när som på ett par spridda veckor) annars regn och alldeles för lite sol. Mycket man planterat har aldrig ens orkat blomma. Bara de allra sista dagarna har det varit soligt och för årstiden ganska varmt. För någon vecka sen var det ner till minus 6 grader ett par nätter.
          Ingenting stämmer. Vad har hänt med vitlöken??? Min fråga är: hur ska jag göra med dessa vitlökar som kommer upp alldeles fel årstid??? Ska jag inte göra något alls, utan låta saken ha sin gång och dom får vissna och eventuellt komma igen (om dom nu kan göra det?) nästa år?
          Siv wacko.gif

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 12-10-2008, 18:58
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Gör inget alls.
          Dom kommer att klara sig, och du får lika fina vitlökar nästa sommar i alla fall.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Preussen
          Inlägg 13-10-2008, 13:05
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Platinum @ 12-10-2008, 17:45) *
          Någon som provat odla vitlök i växthus? Eller är utomhus att föredra?

odla utomhus. vitlök tål en rejäl tjäle. bättre att använda växthus till andra grödor/växter som verkligen behöver det.

idag har jag satt följande sorter:
          rysk 4, leningradskij, sibirean red och bengtriövskij i en djuppbädd på min kolonilott.

i pallkragen kommer jag att sätta nazus.

varför jag sätter dem så pass tidigt som jag ändå gör är för att jag inte kommer att ha så mycket tid framöver. det är främst bengtriövskij (typ 2) som kommer upp tidigt men det brukar gå bra ändå.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 13-10-2008, 17:54
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem nr: 1 821

Tack Eva i Västerås!
          Då kan man simma lugnt, s a s och låta sakerna ha sin gång. Jag läste på ett annat ställe att man skulle ge dom en rejäl gödselgiva till våren om dom varit för tidigt ute, får väl komplettera med det och hoppas dom kommer igen!
          Hälsningar Siv! smile.gif

Citera
          Preussen
          Inlägg 22-10-2008, 10:39
          Länk hit: #17

Medlem

äntligen har boken "Growing Great Garlic: The Definitive Guide for Organic Gardeners and Small Farmers" av Ron L. Engeland kommit amazon. jag har läst halva och kan rekomendera den. när jag ändå beställde så kom "The Complete Book of Garlic: A Guide for Gardeners, Growers, and Serious Cooks" av Ted Jordan Meredith med amazon. har inte mer än hunnit bläddra igenom den men den verkar oxå lovande.
          av rena farten och för att utnyttja fraktkostnaderna kom häftet Growing and Using Garlic med.

Redigerat av Preussen: 22-10-2008, 10:41

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          curman
          Inlägg 22-10-2008, 17:31
          Länk hit: #18

Gäster

Hej, skönt att fler råkat ut för tidig vitlök och att det inte är någon fara. Skulle just fråga här på forumet varför mina vitlökar som jag satte förra lördagen redan stuckit upp 10-15 cm! Trodde jag satte dem för tidigt och att de skulle frysa ihjäl. Det är alltså lugnt. Men bör de täckas med fiberduk redan nu också? Eller hur gör man med det?

Citera
          Preussen
          Inlägg 25-12-2008, 21:33
          Länk hit: #19

Medlem

nu har tiden gått och mina lökar har inte tittat upp än. blev lite orolig och rotade i pallakragen bland mina Nazuslökar och fann att den hade börjat skjuta skott. tror att det inte har varit tillräckligt kyligt än för att de ska känna av att nu är det dags.

till curman, du behöver inte täcka dem. låt dem vara och när vårvärmen kommit så kan du försöka med täckodling.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          suntochgrönt
          Inlägg 02-01-2009, 23:40
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 20 312

Hej
          Vi är vitlöksodlare på Öland som letar efter en bra förpackning att sälja vitlök i, var får man tag på detta ?
          t.e.x något slags nät. (mindre förpackning för ca 5 lökar)

Tacksam för svar.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2025, 19:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon