Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          gallery_72_3021_85605.jpg
          042.jpg
          Foto: Helen i Piteå Zon 5
          Datum: 06-12-2008, 16:07
          Visningar: 298 · Kommentarer: 0



          Bildbeskrivning
          Lilium regale - Kungslilja.
          Kungsliljan är en Lilja som väldigt snabbt börjar blomma, oftast redan år 2 eller 3, dock på en ganska kort stjälk men som växer mot sin rätta höjd allt efter åren går, mina ex. är 6 år och dom är ca. 1,70hög, doftar helt underbart!

          Nu börjar jag med att beskriva sådd av den absolut enklaste metoden. Fröså direkt ni får fröna, fukta jordytan, inne 1 dygn och ställ sedan ut, fröna gror ute under våren. Det börjar med ett 'Liljestrå' som ganska snabbt blir till två, beroende hur det växer under sommaren kan man skola om en och en sedan låter man krukorna stå ute under kommande vinter i någon form av 'övervintringslåda'. Jag ger alla mina Liljesådder svag, svag näringslösning 2-3ggr/vecka men slutar med det i slutet av juli. Denna metod rekommenderar jag naturligtvis till alla.

          Men.. så här 'krånglar' jag till det!
          Jag frösår redan under hösten då fröna har mognat (slutet av okt) krukan får stå ute fram till dec. då jag tar in alla mina 'direktsådder' och ställer svalt +-0,0-+5,0 och mörkt. Oftast så börjar Liljestråna gro i slutetav dec/början av jan. då jag anser att de flesta har grott tar jag fram krukan och ställer i garaget under växtbelysning +11-+18gr. Eftersom jag har plats skolar jag om en och en i slutet av feb/början av mars. ger väldigt svag näringslösning 2-3ggr/vecka. Tar ut i växthuset i slutet av mars, då har flera av 'Liljestråna' börjat vissna och de små lökarna har gått i vila. I slutet av april/ början på maj kommer oftast Liljesådderna igång igen med ett 'riktigt' blad och så snart vi får varmt och plantorna klarar sig med en fiberduk över sig under natten ställer jag ut alla Liljelökar där dom får övervintra i sina lådor till nästa år. Dom Liljelökar jag planterar ner i rabatter under hösten kommer oftast med som blomma redan kommande sommar, men på kortare stjälk. Tycker ni jag krånglar till det? Hahaaa, själv njuter jag bara av allt 'pyssel'

             
          > Bilder i: Dagens frösåddstips -09
          tn_gallery_72_3021_114015.jpg
          <<
          tn_gallery_72_3021_12822.jpg
          <
          tn_gallery_72_3021_85605.jpg
           
          tn_gallery_72_3021_131757.jpg
          >
          tn_gallery_72_3021_145307.jpg
          >>
          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 07:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon