Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Sydvästra Frankrike
          smuleborg
          Inlägg 04-07-2012, 18:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 799



          Vi tänker bila från Bryssel till Arcachon nu i september. Tips på hotell i Bordeaux eller i Arcachon? Intressanta sevärdheter?


          --------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          smuleborg
          Inlägg 23-04-2013, 20:11
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 799



          Det var ju för väl att jag kom ihåg mitt lösenord....

          Hej Rosmarin och alla ni andra! Tack Rosmarin, vi kommer att åka dit igen så ditt inlägg är verkligen värdefullt.

          Det här är lite slarvigt skrivet, men ändå.

          För oss var det en resa, inte bara en traditionell "semesterresa"; det var - framför allt för mina medresenärer, men också för mig eftersom min sambo var en av medresenärerna - också en annan resa.

          Jag och min sambo bor i Stockholm, vi flög till Bryssel. Vi bilade från Bryssel med resten av ressällskapet till Arcachon. Det var enbart en ressträcka, vi stannade enbart för bensträckare eller för att bytas av som chaufför. Jag ska aldrig glömma första stoppet, när vi klev av bilen innanför franska gränsen (La Vienne), denna härliga grundvärme (det var en kort och kall sommar i Sverige 2012). Eller när jag läste på vägskyltarna - Vi åker genom ett skafferi! Vägen runt Paris är en mardröm, försök att undvika den om ni kan; det finns alternativa vägar. Väl framme på hotellet i Arcachon; ner till stranden, mina medresenärer har en historia här.

          Vad gjorde vi, fyra nätter i Arcachon?

          Stranden; badade, plockade snäckor. Njöt.
          Vinterstaden, arkitekturen.
          Hittade ingen *riktigt* bra restaurang i Arcachon, men vi åt "gott ändå". Bodde på Residhome, någon måltid fixade vi själva (saluhall strax intill).
          Dune du Pilat. En mycket sevärd turistfälla. Sorg: Jag hade glömt ladda kamerabatteriet. Regel ett: Kolla alltid batterinivån! Köp inget att äta där, vad ni än gör!
          Bordeaux. Mycket fint. Fler bra restauranger än La Tupina? Vi sniffade på vinslott, mäktigt.
          Merignac, Pessac, Casaux.
          Båt över till Cap Ferret, läckert.

          Hemresan, vi undvek Paris. Och gjorde ett stopp i Chartres. Fantastisk katedral och bra (lunch-)restaurang (Sepente nånting?) i området.

          Vi åker dit (igen) i början på september detta år. Det blir denna gång flyg till Paris och därifrån tåg till Arcachon.

          Det blir nu mer fokuserat på vinslott. Och mat. Jag vill tillbaka till Dune du Pilat, med laddad kamera!
          Och igen gå med mina anksandaler (Keen) längs stranden i Arcachon.
          Bordeaux lockar jättemycket också.

          Tack Rosmarin för tips om "Le Chateau de Villandry" och "Le Prieuré d'Orsan"; min väninna i Bryssel har tagit in det. Jag och sambon flyger som sagt direkt till Paris, för att sedan ta tåget till Arcachon nästa gång, men det blir fler gånger.

          Redigerat av smuleborg: 24-04-2013, 18:57


          --------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-06-2024, 22:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon