Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > TRÄNINGSTRÅDEN, Pepp och råd och annat snack om träning
          Anma
          Inlägg 21-10-2012, 14:51
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Christa @ 21-10-2012, 12:48) *
          Träning innebär att du anstränger dig till kroppens gräns och det gör att kroppen reagerar med att flytta gränsen. Du får alltså en träningseffekt i form av bättre uthållighet, styrka eller kondition beroende på vad du tränar. Löpning kan ju innebära alla tre men inte så mycket styrka som vid styrketräning.

          Motion får du även om du bara rör dig inom det du redan är tränad för. En löprunda som är träning för dig skulle bara innebära motion för en elitidrottare dvs hon skulle inte få någon träningseffekt.

          När man tränar så behöver kroppen få tid på sig att bygga upp aerob kapacitet, styrka och sist men inte minst muskelfästen och annat medan det behovet inte finns om du bara motionerar.

          Man kan t ex ta en promenad dagarna man inte tränar och det inverkar ju positivt på kroppen även om det inte ger någon träningseffekt. Motion ger en rad biokemiska fördelar även om det sker på en intensitet eller belastning som inte ger någon fysisk träningseffekt.

          Promenader kan dock också vara en träningsform men då måste man gå så fort att det känns i benen och man blir andfådd.

          Så om jag springer i en takt där pulsen ökar men jag kan fortfarande föra ett samtal, om än lite flåsigt, då är det inte träning, utan motion?
          Att mina knän och andra leder inte klarade av 2 km löp utan att värka i början, om jag tog i för mycket, och nu klarar 6 km utan att få ont, det betyder att jag tränade när jag knappt klarade 2 km, men motionerar nu när jag löper 6 km?

          Om jag går en timmes snabb promenad med min hund är jag ungefär lika svettig som jag är när jag löper 5 km i lagom fart, vilket innebär att jag håller en fart som jag kan springa i hur långt som helst känns det som. Medan när jag intrevalltränar blir jag rejält svettig. Betyder det att jag motionerar med hunden och min löprunda, medan jag tränar när jag intervalltränar?

          Redigerat av Anma: 21-10-2012, 14:53
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 21-10-2012, 17:36
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Anma @ 21-10-2012, 15:51) *
          Så om jag springer i en takt där pulsen ökar men jag kan fortfarande föra ett samtal, om än lite flåsigt, då är det inte träning, utan motion?
          Att mina knän och andra leder inte klarade av 2 km löp utan att värka i början, om jag tog i för mycket, och nu klarar 6 km utan att få ont, det betyder att jag tränade när jag knappt klarade 2 km, men motionerar nu när jag löper 6 km?

          Om jag går en timmes snabb promenad med min hund är jag ungefär lika svettig som jag är när jag löper 5 km i lagom fart, vilket innebär att jag håller en fart som jag kan springa i hur långt som helst känns det som. Medan när jag intrevalltränar blir jag rejält svettig. Betyder det att jag motionerar med hunden och min löprunda, medan jag tränar när jag intervalltränar?


          Det är ju svårt att dra exakta gränser men om du t ex går samma promenad i samma takt varje dag så bibehåller du den trängsgrad du har men kroppen stimuleras inte till att få en högre kapacitet.

          Man brukar prata om att träna mot mjölksyratröskeln. När du intervalltränar och springer tills du faktiskt inte orkar mer och ger det där lilla extra så att det börjar svida i benen då stimuleras kroppen att anpassa sig till vad du utsätter den för. Ju hårdare man tränar ju viktigare är det att värma upp ordentligt innan och att ge kroppen tid för återhämtning och uppbyggnad.


          Träning är ju också motion men om du enbart motionerar så förbättrar du inte kroppens kapacitet.

          Motion kan man ägna sig åt varje dag men tränar man varje dag så kan man få skador och bakslag.

          Motion är ju väl så bra för hälsan och hur mycket man behöver träna beror ju på var man står och vad man har för mål.

          Jag känner dock ett antal personer som gått ut för hårt med sin träning och sedan fått ont och inte kunnat göra varken det ena eller det andra på ett tag. Min väninnas grabb fick tillsägelse på gymmet när han och hans kompis tränade varje dag.

          Visst är det en härlig känsla när det funkar så bra så man som du skriver känner det som att man hålla på hur länge som helst.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 23-10-2012, 13:40
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Det har strulat till sig med min motion nu. Benhinnorna säger ifrån så nu blir det vila. Nästa vecka har jag tid hos sjukgymnasten. Bäst att mota Olle i grind så snart som möjligt. Träna på gym får jag inte göra förrän efter jul.
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 24-10-2012, 13:14
          Länk hit: #44


          Gäster






          Nu vet jag inte om jag gjorde en björntjänst när jag skickade maken till gymmet ....... nu är han där varje dag och kör järnet av och sedan springer dit o hem, ca 2km i ett håll.........
          Jag menade ju inte att det skulle bli så ofta, tanke på en otränad kropp med ryggvärk, även han, men nu går det inte att stoppa tills han trillar in näsan före ....... rotfl.gif

          Jag har själv gått lite sakta på mitt gåband här hemma, kommer inte åt mer just nu...... men nu har jag tappat sugen totalt för allt .......för tillfället, hoppas jag.
          Har dock inte lika pinont för jämnan och är trött på att ligga i min säng......tappat orken, helt enkelt!! crying.gif

          Men något borde man kunna/orka med, detta är inte JAG .....längre... ninja.gif .

          Anma;
          Var rädd om dina ben, du får nog med motion med hunden, så att du inte skadar dig, menar jag...
          Jag kommer säkert att komma till himmelen om jag kan börja gå igen efter denna pärs.
          Jag har inte gillat att springa o under balett-tiden var "primadonnan" noga med att vi inte sprang, påverkade felaktigt på våra muskler. Som barn var jag snabb på kort distans tills jag fick TBC och ena lungan blev angripen, så det var jobbigt bara att andas.... sick.gif ..
          Kanske lite OT, men träning som träning ...... och kanske har någon lite råd hur jag kan stå ut med väntan... tummenupp.gif
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 25-10-2012, 17:57
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Anma @ 23-10-2012, 14:40) *
          Det har strulat till sig med min motion nu. Benhinnorna säger ifrån så nu blir det vila. Nästa vecka har jag tid hos sjukgymnasten. Bäst att mota Olle i grind så snart som möjligt. Träna på gym får jag inte göra förrän efter jul.


          Om du menar på framsidan av underbenen så fick jag väldigt ont där när jag sprang i för dåliga skor på 80-talet. Jag tror inte man måste ha svindyra specialskor men springer man på hårt underlag så behöver dom ha tillräckligt bra sula för att dämpa.

          Sedan det ju förståss så att andra delar än själva musklerna brukar behöva mer tid på sig att anpassa sig till belastningen men det kan ju i alla fall vara idé att fundera över skorna.

          När jag fick ont på 80-talet så sprang jag i vanliga gympadojor (typ låga converse) och när en jobbarkompis fick syn på mig så garvade han och sa "vad är det för djävla biaffradojor du har?

          Jag tyckte ju att det var onödigt med så märkvärdiga skor och jag hade ju alltid sprungit i vanliga gympadojor när jag gick i skolan men han fick ju rätt...

          Nu springer jag i skor som är en storlek större än min vanliga storlek men det funkar jättebra. Jag hade letat i flera år efter nya skor men det var hopplöst med mina breda fötter.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 25-10-2012, 19:02
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag har utprovade speciallöpskor inköpta i maj. Problemen började förra veckan, så jag tror inte att det handlar om skorna. Jag tror snarare att det handlar om överbelastning och dåligt stretchning i kombination.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 25-10-2012, 20:15
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Anma @ 25-10-2012, 20:02) *
          Jag har utprovade speciallöpskor inköpta i maj. Problemen började förra veckan, så jag tror inte att det handlar om skorna. Jag tror snarare att det handlar om överbelastning och dåligt stretchning i kombination.


          Det är klart att intervallträningen sliter hårdare på kroppen. Kom det plötsligt eller mer smygande?

          Det är såå lätt att gå ut för hårt. Jag började själv få ont i lårmuskeln i våras efter att ha intervalltränat utan att värma upp ordentligt. Nästa gång jag sprang så började det göra riktigt ont efter halva sträckan och jag fick stretcha mitt ute på linjen.

          Hoppas du blir bra snart, kanske kan du hitta några tips på nätet om något som snabbar på läkningen trostar.gif
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 25-10-2012, 20:20
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Det kom plötsligt, efter intervallpasset.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 26-10-2012, 17:05
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Anma @ 25-10-2012, 21:20) *
          Det kom plötsligt, efter intervallpasset.


          Här finns bra information
          http://www.benhinneinflammation.se/benhinn...ionorsaker.html

          http://www.benhinneinflammation.net/

          http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-o...mation/?ar=True

          Det finns ju många fler sidor. Med tanke på att det till om med finns webbplatser som handlar om bara benhinneinflammation så verkar det vara ganska vanligt.

           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 26-10-2012, 17:15
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Nu har jag lyckats med att öka promenerandet. Förutom de 20 minuter jag promenerar på dagen på jobbet, så har det blivit 30 minuter varje kväll (förutom de dagar jag har bassängträning). Det känns jättebra!

          Det gäller att vara tålmodig. Från att i våras promenera 10 minuter om dagen är jag uppe i 50 minuter nu. Det trodde jag aldrig, men med skor och inlägg från ortopeden har det blivit möjligt.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 04-12-2012, 15:17
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Det har blivit dåligt med träning här. Men nu viskade tomten i mitt öra att jag får ett gymkort i julklapp! Nu ska det bli träna av! biggrin.gif
           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 05-12-2012, 12:07
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          CITAT (Anma @ 04-12-2012, 15:17) *
          Det har blivit dåligt med träning här. Men nu viskade tomten i mitt öra att jag får ett gymkort i julklapp! Nu ska det bli träna av! biggrin.gif

          Vilken bra julklapp! tummenupp.gif
          ...och pepp på dej Anma och pepp på er alla inkl mej själv, som kämpar med träning! Heja, heja yahoo.gif


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          Anma
          Inlägg 05-12-2012, 16:40
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Biggan_ @ 05-12-2012, 12:07) *
          Vilken bra julklapp! tummenupp.gif
          ...och pepp på dej Anma och pepp på er alla inkl mej själv, som kämpar med träning! Heja, heja yahoo.gif

          Ja, pepp på oss! biggrin.gif
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 05-12-2012, 18:12
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Anma @ 05-12-2012, 16:40) *
          Ja, pepp på oss! biggrin.gif


          Har det onda i benen försvunnit nu?

          Jag har slutat springa för säsongen och tränar på träningscykeln istället. Det går rätt bra men jag är lite orolig för mitt knä. Det säger klonk, klonk i det när jag cyklar. Det gör inte ont men det känns i hela benet.

          Pajar det helt så blir det ju mycket jag inte kan göra och att operera knän är ju ingen hit. Det blir ju ofta problem med infektioner och nu när det finns multiresistenta bakterier så är det ju en risk för stora problem.

          Är det någon som vet vad det kan vara?
           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 05-12-2012, 18:28
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          Det låter inte bra! Kolla med en sjukgymnast. Du behöver kanske vila ditt knä.


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          Anma
          Inlägg 05-12-2012, 21:17
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Låter inge bra med ditt knä Christa.

          Mitt onda är borta, men det är sånt snökaos så det blir inte mycket till promenader eller springa nu ändå. Jag tar igen det sen när jag kommer till gymmet. smile.gif
           
          Citera
          Tikka
          Inlägg 19-12-2012, 20:32
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem sedan:
          17-12-2002
          Medlem nr: 497



          Jag har vågat möta motstånd o ringde en sjukgymnast för o komma igång med träning.
          Där har jag gått nu 2 dagar i veckan i 2 månader ca. Gym träning som börjar med crosstrainer för att få upp värmen o svettas sen blir det lyfta skrot men väldigt lätt inga stora tyngder att prata om.
          Kände jag behövde få igång nacke o axlar nu när jag sitter stilla vid ett skrivbordsjobb.
          Tanken är att gå över på vanligt gym senare när jag fått in lite övningar som funkar för mig.
          Än så länge har det gått bra men det är fortfarande med motstånd jag går dit...inte lätt att ändra o få in en vana.....o så ska jag cykla hemma på motions cykeln mellan varven med den står där o ser mest snygg ut wink.gif
          Annars promenerar jag en del o går av buss o spårvagn en bit innan jag kommer hem mm.



          --------------------
          ************************************************************
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.
           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 20-12-2012, 19:43
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          Pepp på dej Tikka! tummenupp.gif


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          Tikka
          Inlägg 22-12-2012, 10:10
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem sedan:
          17-12-2002
          Medlem nr: 497



          Tack smile.gif O pepp till alla er andra som kämpar på!


          --------------------
          ************************************************************
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 22-12-2012, 11:09
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag har fått hem mitt träningskort nu som jag får i julklapp! Yehooo!
           
          Citera

          5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 23:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon