Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Citronträd, klippa?, Min citron växer lite knepigt. Klippa till eller låta bli?
          Stefan_med_s
          Inlägg 22-08-2019, 17:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          22-08-2019
          Medlem nr: 89 982



          Hejsan allihopa,

          För ungefär två och ett halvt år sedan satte jag en citronkärna och den har vuxit väldigt bra!

          Men nu det senaste har den vuxit lite knepigt. Grenen som sitter längst ner till höger på bilden har blivit högst av alla (den som syns på höger sida upptill). Hoppas att bifogade bilden syns!

          Mina frågor lyder: Är det viktigt att klippa citronträd eller går det att låta dem vara? Känns lite prikärt att frisera sin bebis bara sådär, vill inte riskera att det händer hen något. Om jag skulle försöka, går det i så fall klippa fel?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_20190822_175832.jpg ( 184.13k ) Antal nedladdningar: 7
           
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          WilliamBerg
          Inlägg 11-09-2019, 11:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          11-09-2019
          Medlem nr: 90 092



          Din planta ser relativt bra och grenade ut. Jag ser inget behov av att klippa den. Det krävs i första hand när plantorna inte vill grena sig eller blir spretiga. Ingendera av det ser ut att vara fallet med ditt träd. Om du har några grenar som korsar sig skulle jag beskära en av dem för att undvika det.

          Du behöver inte vara rätt att beskära din citrus. De tål att bli beskärda kraftigt och det är svårt att göra allvarligt fel. Om du skar av hela plantan 5 cm från jorden skulle den med 95% säkerhet skjuta nya skott.

          Om man beskär för att få mer frukt etc finns det mer att tänka på men om man bara vill ha en fin frisk planta är det enkelt.

          Huruvida du skall behålla eller ta bort grenen du pratar om är helt upp till vad du tycker ser bäst ut.
           
          Citera

          Inlägg i den här tråden


          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 17:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon