Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Frågor om Gojibär / Bocktörne
          tamlin
          Inlägg 06-06-2014, 11:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          10-04-2014
          Medlem nr: 79 734



          Hej odlare,

          Min fina Bocktörneplanta som jag odlat från frö i våras är säkert en halvmeter hög nu och fortsätter växa. Jag har dock några funderingar som jag inte lyckats få svar på efter lite googlande.

          Dels: hur funkar det med pollinering för att få gojibär? Allt jag hittat verkar utgå ifrån att plantan står ute (och att insekterna då tar hand om det, antar jag) men min planta står i en kruka inomhus. Behöver man två plantor som pollinerar varandra? Behöver jag pollinera "manuellt" med pensel eller så när den börjar blomma?

          Och: det verkar stå nästan överallt att Bocktörne är tålig när det gäller torka, men det känns inte som att det stämmer med min erfarenhet än så länge. Min planta verkar bli lite trött och smått sladdrig i bladen så fort jorden inte är helt dyblöt. Jag planterade om den i en mycket större kruka och då blev den såklart gladare, men jag tycker fortfarande att den verkar ha väldigt lätt för att bli lite hängig. Har jag kanske fel sorts jord eller nåt? Använder Hasselfors P-jord, "mörk, sandblandad jord för odling inne och ute", och vattnar med ICA Garden elokogisk växtnäring en gång i veckan (och med vanligt vatten oftare än så).

          Tack och hej!



          Redigerat av tamlin: 06-06-2014, 11:11
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-06-2014, 12:11
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Tåligheten mot torka gäller för etablerade plantor som växer ute i marken. Tror det blir svårt att få dom att trivas inne åretrunt i längden.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 06-06-2014, 13:59
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          de behöver sandblandad humusjord, de kan står i full ljus, men de har tål vind, men de tycker inte att deras jord blir tork,så kan man vattna vid behöv, men ska ta dem under vinter och kalt till kalt plats som är fri från frost.
          obs
          till nu jag vet inte om han o hon står på samma växt eller inte.

          H.Bassam

          Redigerat av Bassam: 06-06-2014, 16:52
           
          Citera
          rosita
          Inlägg 06-06-2014, 17:38
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          Kan du inte ha plantan utomhus? Jag tror nog att den trivs bäst ute. Du behöver bara en planta för att få bär.

          Jag har själv en planta som jag planterade ute efter att ha haft den i växthuset förra året. Den har växt till sig enormt sedan den hamnade i jorden ute.


          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-06-2014, 19:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Bocktörne är härdiga, inga problem i zon 3-4 hos mig.
           
          Citera
          tamlin
          Inlägg 08-06-2014, 13:00
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          10-04-2014
          Medlem nr: 79 734



          CITAT (rosita @ 06-06-2014, 18:38) *
          Kan du inte ha plantan utomhus? Jag tror nog att den trivs bäst ute. Du behöver bara en planta för att få bär.

          Jag har själv en planta som jag planterade ute efter att ha haft den i växthuset förra året. Den har växt till sig enormt sedan den hamnade i jorden ute.


          Jag har en stor inglasad balkong där jag ställer de plantor som behöver kyla på vintern.

          Bra att veta att bara en planta behövs! Måste man hjälpa till med pollineringen om man har plantan inomhus / på inglasad balkong, kanske?
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 08-06-2014, 20:39
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Man tror ibland att plantor dog efter vinter, men om man vänta till våren ofta kommer planta igen, flera som ta ut planta snabb på tror att de dog, men ofta rötter klara sig och ge växter igen.

          Obs

          De ofta menar med tålamod mot kyla, att rötterna som kan klara bäst.


          H.Bassam
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-06-2014, 22:24
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Är det inte enklare att ha den på balkongen åretrunt ? än att sätta ut på vintern ? hade jag tyckt var enklare för jag hade nog inte kunnat avgöra när den har invintrat om den ens gör det om den odlas inne.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 09-06-2014, 20:07
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag köpte en planta i höstas och planterade den utomhus. Där har den stått hela vintern utan att göra väsen av sig men nu i vår började den växa och satte blad. Jag har inte vattnat den något speciellt, det har ju kommit en del uppifrån. Jag har inte tänkt något särskilt med jorden, den står i min kolonilotts blomsterhörna. Om det inte blir några bär sörjer jag inte för det, tycker den pryder sin plats som prydnad.
          Huruvida det är en hane eller hona vet jag inte, har inte lyft på bladen.... flirting.gif
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 10-06-2014, 06:20
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Jag kan passa på att fråga nu när den här tråden kom upp: Jag har en "buske" som er jättetråkig ut. Den växer bra, blir en lång pinne på över en, kanske två meter som växer rakt upp - med tiden böjer den sig i en båge mot marken och då kommer nya skott upp på den numer böjda pinnen, blir raka pinnar på en meter eller två och sen böjde de sig. Den håller på och bildar ett snår. Jag har försökt klippa, men den vill inte hålla sig "buskig" så nu håller jag på att ge upp den, den passar inte här. Men sen är det ju där bären man vill åt... Kommer de som på berberis och när, nån som vet?


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          NiklasTyreso
          Inlägg 14-06-2014, 19:02
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          12-12-2009
          Medlem nr: 27 040



          CITAT (tamlin @ 06-06-2014, 12:10) *
          Och: det verkar stå nästan överallt att Bocktörne är tålig när det gäller torka, men det känns inte som att det stämmer med min erfarenhet än så länge. Min planta verkar bli lite trött och smått sladdrig i bladen så fort jorden inte är helt dyblöt. Jag planterade om den i en mycket större kruka och då blev den såklart gladare, men jag tycker fortfarande att den verkar ha väldigt lätt för att bli lite hängig. Har jag kanske fel sorts jord eller nåt? Använder Hasselfors P-jord, "mörk, sandblandad jord för odling inne och ute", och vattnar med ICA Garden elokogisk växtnäring en gång i veckan (och med vanligt vatten oftare än så).

          Tack för infon!
          Jag odlade upp frön av gojibär för några år sedan och misslyckades. Jag känner igen att de är känsliga för uttorkning!
          Jag hade läst att de växte i sandblandad jord i nästan halvöknar och hade sandblandad jord, men misslyckades bl a för att de torkade lätt och släppte blad.
          Jag kanske skulle göra ett nytt försök men med U-jord som håller fukt bra i balkonglådor och urnor?


          En vinter lyckades jag övervintra på balkongen men det är svårare att övervintra växter i krukor som bottenfryser än växter planterade i marken som har det varmare under snötäcket.


          --------------------
          Hellre en portion kål med kärlek än en rostbiff med hat.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 15-06-2014, 14:33
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Min vän ska pröva med 1/3 deel sand, nästan alla växter tycker inte om de blir torka rötter.
          H.Bassam.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-06-2014, 15:26
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (NiklasTyreso @ 14-06-2014, 20:02) *
          Tack för infon!
          Jag odlade upp frön av gojibär för några år sedan och misslyckades. Jag känner igen att de är känsliga för uttorkning!
          Jag hade läst att de växte i sandblandad jord i nästan halvöknar och hade sandblandad jord, men misslyckades bl a för att de torkade lätt och släppte blad.
          Jag kanske skulle göra ett nytt försök men med U-jord som håller fukt bra i balkonglådor och urnor?
          En vinter lyckades jag övervintra på balkongen men det är svårare att övervintra växter i krukor som bottenfryser än växter planterade i marken som har det varmare under snötäcket.


          Det går inte att jämföra en frösådd som grott inne till en frösådd som grott ute där den växer naturligt. ''En klen'' frösådd inne tål inte att torka ut. Däremot som vuxen etablerad planta tål dom även i krukodling torka, i marken tål dom det ännu bättre.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 14-07-2014, 18:22
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          I mitt förra inlägg skrev jag att min planta satt blad i våras och artade sig bra. Tyvärr har den stannat upp i
          växten och bladen börjar få en matt grön färg, det verkar som den inte riktigt trivs. Finns det något knep att
          få igång den igen eller måste jag byta till en annan plats. Den står öppet utan skugga av träd el dyl i ganska mager jord.
          Frågan är vilken jord den trivs i och om berg i botten påverkar negativt.

          Ett alternativ är att flytta den till det gamla hallonlandet, där jag har två björnbärsbuskar och jorden är betydligt rikare.


          Redigerat av Mjärden: 15-08-2014, 20:11
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 16-08-2014, 17:47
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Aktualiserar den här tråden igen - flytta eller låta busken stå kvar ??
           
          Citera
          tamlin
          Inlägg 17-08-2014, 08:21
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          10-04-2014
          Medlem nr: 79 734



          Hej igen allihop!

          Jag har två gojibärsplantor, en rätt liten och en ENORM. Den lilla har kanske blivit lite mer stressad eller nåt, för den har blommat lite med kanske 10-12 blommor, och det har kommit ett par bär! Jag åt upp det första häromdagen, aldrig ätit gojibär förut. Tyvär smakade det inte så mycket. Men det smakade helt ok iallafall.

          Jag har märkt över sommaren att det kanske inte är torka som gör att gojibärsplantans blad så lätt blir hängiga.. Det verkar som att oavsett hur mycket vatten den får så blir den lite hängig när det är VARMT! Det är som att bladen blir mjuka och sladdriga av värmen, sen framåt kvällen när det blir svalare igen så känns bladen mer spänstiga igen.

          Min stora planta har vuxit nåt helt enormt över sommaren med massor av sidoskott, och sidoskott från sidoskotten, och en hel bunt rotskott dessutom. Dock inte en enda blomma på den än så länge, fastän den kilometerlånga bocktörnehäcken nere vid Ribban här i Malmö har blommat massor sedan ett par veckor.

          Förresten, båda plantorna har stått på min inglasade balkong sedan i början av sommaren.

          Såhär såg monstret ut för några veckor sedan när jag tog in den för att binda ihop en stadigare stödställning:


          Redigerat av tamlin: 17-08-2014, 10:25
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 21-08-2014, 10:43
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Och bladen börjar ramla av - sophögen nästa ?
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 22-08-2014, 03:06
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag tycker om Bladen börjar ramla på grund att lite ljus och lite vatten.

          Obs
          om lite vatten blad ramla utan att byte färge.

          om mera vatten blad ramla och de byte färgen på grund att växter fattas syre nere rötter för att vatten tar syre plats.


          H.Bassam
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 25-08-2014, 11:46
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          För lite vatten kan det inte vara utan snarare då att jorden är för kompakt så att inte
          syre kommer ner till rötterna. Så mitt beslut blir att flytta bocktörnebusken till det landet, där jag har satt björnbären dvs fd hallonland. Där är jorden mera lucker, så där borde syret komma ner till rötterna, inte heller är det berggrund under som på det ställe där den står nu

          Det har gått några veckor sen sist och alla blad har fallit av, men jag har nu börjat tveka om jag skall flytta den Det som tillkommit är att jag fått ytterligare en björnbärsplanta att sätta ut i hallonlandet, vanliga svenska
          björnbär, och jag förmodar att det inte blir så mycket bättre för min bocktörneplanta där, när den skall konkurrera med björnbären
          Får väl luckra upp runt den och försöka få igång den till nästa år, eller ?

          Redigerat av Mjärden: 10-09-2014, 19:25
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 11-10-2014, 17:51
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Nu har jag flyttat den till det fd hallonlandet bredvid björnbären. Det var ett grovt jobb att gräva bort och skaka ur torvor med kirskål och gräs, men nu är den på plats. Jag la lite kompostjord runt om och nu blir det att vänta till våren och se om den trivs bättre där.
          I hålet efter bocktörneplantan satte jag en lila prydnadsväxt, som jag fick av en lottgranne. Jag har glömt namnet, men den blommar nu på hösten med lila blommor och är ca en halvmeter hög.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 14:43
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon