Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dodong rönn
          Mjärden
          Inlägg 10-08-2017, 23:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Min syster berättade att hon för några år sedan lyckades få tag i en ullungrönn eller Dodong, som hon planterade i trädgården. Hon läste för mig hur en herre vid namn Tony Selius vid ett besök i Japan upptäckt detta träd och tagit med sig frön hem till Sverige och planterat någonstans i Halmstadstrakten. Han lyckades odla upp den i Sverige och den har sedan sålts till privatpersoner, varav min syster är en av de lyckliga innehavarna av denna rönn. Jag har inte sett den, men till hösten då den står i sin fulla prakt skall jag göra ett besök hos min syster för att betrakta underverket, skall bli intressant.
          Någon mer som innehar denna rönn ?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-08-2017, 05:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag planterade rönnen för ca 10 år sedan, nu är den jättestor, kanske 6 m hög. en mycket vacker rönn.

          Det var den svenske botanikern Tor Nitzelius som 1976 hämtade hem frön till rönnen från den sydkoreanska ön Ullung - Do. För några år sedan fick den ny status som egen art och det korrekta namnet är Sorbus ulleungensis.

          Redigerat av Gunilla T: 11-08-2017, 06:00
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-08-2017, 06:25
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Dom är ganska vanliga som gatuträd nu, och som trädgårdsträd förstås. Men de ursprungliga träden står inte i Halmstad, utan vid Botaniska trädgården i Göteborg. Det är träden som står vid parkeringsplatserna just utanför entrén. Själv har jag inga stora träd men en hel hög fröplantor som är inne på andra säsongen.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-08-2017, 06:38
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Huggorm @ 11-08-2017, 07:25) *
          Dom är ganska vanliga som gatuträd nu, och som trädgårdsträd förstås. Men de ursprungliga träden står inte i Halmstad, utan vid Botaniska trädgården i Göteborg. Det är träden som står vid parkeringsplatserna just utanför entrén. Själv har jag inga stora träd men en hel hög fröplantor som är inne på andra säsongen.


          Ja, Nitzelius var intendent för Botaniska i Göteborg så det var ett sätt att hedra honom. Tyvärr har jag aldrig varit där, bara sett bilder.

          Rönnen är ganska vanlig numera ja, och finns sedan ett antal år även som E- planta.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-08-2017, 06:45
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Den finns faktiskt i två versioner av E-planta till och med, det kom nyligen en ny sort som skall slå ut senare på våren och därmed klara lite kärvare klimat.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 12-08-2017, 19:37
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Nitzelius ska det vara, hörde lite fel vid samtalet. Min syster är iaf mycket nöjd med sin rönn, som börjar bli riktigt stor nu, så jag tänkte fota den vid besöket. Hon berättade vidare att T N skulle satt en planta i hemlighet i ett trädbestånd i Skåne, men tyvärr har jag glömt vad platsen heter.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-08-2017, 17:36
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Jag satte en e-planta för några år sen. Den har växt till sig rejält och är nu ca 3,5 m hög. Jag blev tipsad om den av Huggorm, vilket jag är honom djupt tacksam för....


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-08-2017, 19:25
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Enkelt att tipsa om Ullung-rönnar, dom är så nära det universella trädgårdsträdet man kan komma. Anspråkslöst, lagom stort, snabbväxande, lättskött, vackert lövverk, blomning, bär till fåglarna, höstfärger... Inte konstigt att dom blivit populära.
           
          Citera
          gräverogräver
          Inlägg 27-09-2017, 19:10
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem sedan:
          15-05-2016
          Medlem nr: 83 693



          CITAT (Huggorm @ 13-08-2017, 20:25) *
          Enkelt att tipsa om Ullung-rönnar, dom är så nära det universella trädgårdsträdet man kan komma. Anspråkslöst, lagom stort, snabbväxande, lättskött, vackert lövverk, blomning, bär till fåglarna, höstfärger... Inte konstigt att dom blivit populära.



          Satte en Ullungsrönn för två år sen, den har inte rört sig ur fläcken, uppåt alltså, stått stilla i sin utveckling den har fått både ordentligt med vatten och näring, men har nu flyttat den och gett den massa vatten och ny jord och ännu större grop, så får vi se om den börjar växa nästa vår.

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 08:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon