Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Liten flocknäva lika starkväxande som vanlig flocknäva?
          jamieblue
          Inlägg 22-04-2014, 19:03
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem sedan:
          13-06-2011
          Medlem nr: 55 147



          Hej,

          Jag funderar på att plantera ett antal liten flocknäva (G. x cantabrigiense) som marktäckare runt mina rosor. Innan jag gör det vill jag dock försäkra mig om att den inte är lika starkväxande som vanlig flocknäva (G. macrorrhizum). Jag hade tidigare den vanliga flocknävan i rabatten (nybörjarmisstag!) men den åkte snabbt därifrån eftersom jag tyckte att den växte alldeles för starkt i jämförelse med de andra perennerna.

          Vanliga flocknävan delar jag vid behov och sätter in som specialinsats mot kirskål, men i "finrabatterna" tänker jag inte släppa in den igen.

          Någon som har erfarenhet av liten flocknäva och vet om den är lite mer modest?

          Annat förslag på passande vit eller lila näva eller annan marktäckare tar jag gärna emot, men jag vill ha en som är ganska låg, inte mer än 30 cm hög. Den bör tåla att stå i full sol fram tills att rosorna har börjat ta sig, då blir det halvskugga. Kan bli torrt på sommaren. Helst en som startar relativt tidigt på säsongen eftersom resten av min rabatt är fylld av perenner som tar sin lilla tid på sig.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-04-2014, 19:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          I min jord är alla nävor av samma kaliber ..dvs lite väl mycket tanks" för att passa min smak där de inte får ta över.
          Rekomenderar vit viol- viola cornuta alba minor, som inte alls är invasiv på samma vis och startar tidigt.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          jamieblue
          Inlägg 22-04-2014, 19:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem sedan:
          13-06-2011
          Medlem nr: 55 147



          Mycket bra tips Kerstin, tack. Jag har egentligen samma erfarenhet som du av nävor, att de är som tanks (jag har inte bara flocknäva…). Men hamnar alltid tillbaka i nävträsket när jag ska komma på bra och hyfsat snabba marktäckare.
           
          Citera
          octachoron
          Inlägg 23-04-2014, 11:05
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem sedan:
          19-09-2008
          Medlem nr: 18 990



          Om jag kommer ihåg rätt så används liten flocknäva som kantväxt i Enköpings trädgårdar. Den är tillräckligt starkväxande för att stoppa gräset från att växa in i rabatterna och inte så stark att den tar överhanden i rabatten!

          Redigerat av octachoron: 25-04-2014, 09:59
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 24-04-2014, 23:39
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          CITAT (octachoron @ 23-04-2014, 12:05) *
          Om jag kommer ihåg rätt så används lite flocknäva som kantväxt i Enköpings trädgårdar. Den är tillräckligt starkväxande för att stoppa gräset från att växa in i rabatterna och inte så stark att den tar överhanden i rabatten!

          Problemet är att den tar över allt annat med.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 06:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon