Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Nybörjarhjälp med salladsbar, Nybörjarhjälp med salladsbar
          Messier1994
          Inlägg 01-01-2021, 15:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem sedan:
          01-01-2021
          Medlem nr: 93 301



          Hej alla,

          Jag har gjort ett försök till att bygga en salladsbar i köket. Jag har 24 krukor som jag lyser på med 2x36w varmvita ljusrör (plockade en modul från garaget, så det är inga särskilda växtljus). Jag har aldrig odlat något förut, men följer i huvudsak en guide på internet (https://gronarader.se/odla-inomhus/odla-bladgront-inomhus/). En avvikelse är att jag gick på jord för grönsaker och sallader direkt istället för såjord, kanske var lite dumt...

          Men hursomhaver, nu har jag ett bryderi. Krukorna står i enkla plastlådor från Plantaget. Till plastlådorna följde det med enkla genomskinliga plastlock (utan ventilering). Jag har haft på plastlocken i två dagar medan fröna grodde. Som det förhoppningsvis syns på bilden har det kommit upp små grodar.

          Ska jag ha kvar plastlocken? I sådana fall, hur länge?

          I övrigt är jag tacksam för alla tips ni kan tänkas ha med anledning av nedan konstruktion! smile.gif


          Bifogad fil  Salladsbar.jpg ( 557.21k ) Antal nedladdningar: 7


          Redigerat av Messier1994: 01-01-2021, 15:51
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Messier1994
          Inlägg 03-03-2021, 11:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem sedan:
          01-01-2021
          Medlem nr: 93 301



          En liten uppdatering, Salladsbaren har fungerat perfekt. Men jag fick aldrig fart på bladspenaten. Kanske var det ett felval från början?

          Jag har haft lite problem med den ekologiska växtnäringen som har haft tendenser att ruttna/mögla i tråget efter varning och lite på ytan.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 17:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon