Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad sysslar dom med –, "häckbygge"?
          Cilla
          Inlägg 07-01-2003, 23:46
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (Virgo @ 07-01-2003, 23:39)
          @ Cilla igen,

          CITAT
          Svaret är 47 stycken!

          Det måste vara fler än 47 stycken som ligger på din bakgård! Åkte du två ggr eller hade du takräcke oxå?

          Jepp Wilhelm, jag har ca 80 torvblock här. Två körningar och en bil som efter det mer liknade en kompostbehållare än något annat.

          Som tur är fick jag ordentlig rabatt, för som många sagt innan är inte torvblock det billigaste sättet att odla. Nu hoppas jag att de är så sura som möjligt så att de passar in i min skogsjord så småningom.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 07-01-2003, 23:53
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Och jag som trodde att torvblocksinköp alltid ledde till rabatt.... *Fniss* wink.gif
           
          Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 08-01-2003, 08:21
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          Jag halkade visst in på ett bananskal - visste inte att det var en antal-torvblock-tävling! Kul initiativ Cilla! Jag deltar gärna - men vad är 1:a pris? Äran? Vad är det för vinstskatt på vunnen Ära? Måste kolla om jag har råd att vinna! tongue.gif


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-01-2003, 16:57
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Fniss Gunvor. Du får gärna gissa en gång till, men som sagt juryn gillade ditt förra svar och tog med det i helheltsbedömningen. En kandidat har kommit mycket nära svaret i ursprungsfrågan, men tävlingen har liksom fått flera grenar...

          Välkommen att delta i EFTER SVARET-grenen!

          Ja just det ja, det här med priserna också. Juryn har velat hålla prispallarna och pokalerna hemliga. Just för att nämnda skattemyndigheter inte ska blanda sig i deltagarnas eventuella äroskatter.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 08-01-2003, 22:30
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          Aha, jag fick en chans till!? Tack Cilla!
          Ja, iofs vet jag nu att exakt 15 block går in i min combi! Hur jag vet det? Jag har kollat förstås!! Tänkte så här - om jag nu skulle ta och satsa på torven och sticka ner ända till Skåne så skulle jag åtminstone veta om jag fick in 15 block så jag inte stod där med full bil och bara hade fått in 12! Vilken flopp!
          Så jag iväg till Växus och backade in Oktavia och bad personalen om hjälp att packa in 15 torvblock. Och som vi knökade! Och in gick dom - alla 15 blocken! Men sen ville dom på Växus att jag skulle betala, men då sa jag att: nää jag ville bara veta om 15 block gick in i min Oktavia för annars är det ingen idé att jag sitter och far 60 mil tur-och-retur för att hämta torv på en mosse i norra Skåne! Vad personalen sa och jag sa och personalen gjorde, drar vi ett stort svart skynke över, men hem kom jag med en bil som borde in på kemtvätt och min kappa också. Och visa mej på Växus igen var ju att glömma! Det får väl bli postorder i fortsättningen.
          Men nu kommer vi till den där tävlingen! Du Cilla har naturligtvis sågat torvblocken i fler delar! Aha, tänkte jag när jag såg dina legobitar - du har sågat dom i 3 bitar, varenda block! Så då borde du haft 45 styck. Inte vet jag hur stor en Saab är inuti - för det var väl en Saab? Men säkert 45 s m å block var det nog!
          Hälsningar från Gunvor blink.gif laugh.gif

          Ps! Nu först läste jag igenom hela tråden - tablå! Tävlingen var ju över och det stod ju att det var 47 block (men små var dom nog)! Ds.


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-01-2003, 23:09
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Det var bra gissat Gunvor, och kul historia om ditt torvexperiment också! Att de inte blev superglada på Växus som fick vara med och kolla produkterna i verkligheten... biggrin.gif (Växus är för övrigt inte min favorit sedan de sålt kräftsjuka träd här i norra Stockholm i flera år i rad, även under täcknamnet Plantagen som de använder nu).

          Du klassificerar helt klart också i EFTER-SVARET-klassen, och du ligger himla bra till i den! Juryn bortser till och med från poängavdrag i den fealaktiga gissningen att blocken var tillsågade och att de var små...

          Fler som vill delta i efter-klassen?

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Annika zon 4
          Inlägg 09-01-2003, 18:55
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 255



          Torvbygge, jag har bestämt mig för att anlägga en ny rabatt. Tanken är att istället för att gräva bort gräsmattan endast vända gräset och fylla på ny jord. Sedan har jag tänkt använda torvblock som väggar runt om. Frågan är: måste jag förankra dem på något vis eller är det bara att bygga på. Det måste väl på något sätt bli stadga, för det kommer att vara fler"våningar" av block.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 09-01-2003, 19:20
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Det beror dels på vilka torvblock du väljer, och dels hur högt du bygger. Jag använde de stora, så kallade "oskurna/osågade" blocken och byggde 4 våningar. Gäller att inte stapla dem på hög med sidorna kant i kant, utan att man saxar.



          Att få något igenom ett torvblock (armeringsjärn ed) är nog tji. Måste man stötta görs det bäst på in- och utsidorna. Armeringsjärn är rätt enkla att få igenom jorden om man inte har för mycket sten.


          --------------------
           
          Citera
          Annika zon 4
          Inlägg 09-01-2003, 19:57
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 255



          Jag tackar Cilla. Det var ungefär så där jag hade funderat. Kanske jag kan plantera "markkrypare" lite här och var utvändigt på torvblocken. Det binder ju samman. I sinom tid. Men det gäller att ha tålamod och detär ju vi växtfantaster rika med. Eller?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-01-2003, 18:56
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag stoppade frön mellan blocken i våras, men kunde inte vattna regelbundet denna varma sommar och kanske en tredjedel kom upp. Om man verkligen vill lyckas får man säkert tänka på surjordsväxter också, torven har ju lågt Ph-värde.
          Slingerkrassen tog sig ändå (men den binder ju knappast ihop blocken) samt en och annan ängsblomma.


          --------------------
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 17:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon