Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plantera hasselnöt ?
          Exotic
          Inlägg 16-01-2003, 13:17
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem sedan:
          12-01-2003
          Medlem nr: 565



          Hej ,
          Jag undrar hur man skall göra ,jag fick hasselnötter på min Ormhassel. (hela 7 st nötter) kanon glad för det ;o))))
          Men hur gör jag nu när jag vill prova att plantera 1 nöt ??? har någon provat ???

          Tack på förhand E wink.gif


          --------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-01-2003, 14:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Du gör som med vanlig hassel så nöten i kruka med såjord gärna uppblandad med ex. grus, och ställ ut krukan i ett skyddat skuggigt läge, hassel behöver gå igenom en köldperiod för att gro. När det går att gräva i marken gräv ner hela krukan i marken så blir fuktigheten jämnare i krukjorden. Gror det inget under sommaren pilla lite i jorden ser nöten fin ut låt den gå igenom en vinter till.

          Tyvärr så kommer det nog inte vara ormhassel du får upp i krukorna jag har för mig att skruvarna är en mutation, och vid fröförökning av växter med speciella mutationer så brukar fröavkomman återgå till den ursprungliga växten vilket i detta fall är vanlig hassel. De frösådda plantorna går dock väldigt bra att använda som grundstam som man ympar på skruvade grenar, så gör man ute i handeln när man förökar denna växt.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          yla
          Inlägg 16-01-2003, 15:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 208



          undras om det är okey för orm hasseln att stå i skuggigt läge som min gör??
          jag vill också ha nötter:rolleyes:

          så här ser den iallafall ut nu på vintern då jag tycer att den e som finast
          den gör sig liksom bäst utan blad
          jag planterade den förra året så man kanske inte ska begära nötter redan först året rolleyes.gif
          nån som vet??
          jag har grävt ner massor med vanliga hasselnötter i jorden överallt eftersom jag gillar hassel men de har aldrig kommit upp nåt
          men de e kanske ekorrarna som tar dom ,smart o ha den i kruka kanske .
          måste prövas


          --------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 16-01-2003, 15:26
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Jag har heller inte sett till några nötter på min ormhassel som är några år nu.
          Hur ser dom ut, är det som vanliga hasselnötter? Går dom att äta?


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Jennyn
          Inlägg 16-01-2003, 15:51
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 125



          Ni som har ormhassel, är bladen alltid lite nedfällda och ser liksom ut att vara halvvissna på dessa eller var det något fel på den jag hade vid min förra bostad? Någon påstod att ormhasselns blad alltid ser ut så.

          Undrar Jennyn
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 16-01-2003, 16:03
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Jodå, nog är dom skrynkliga! smile.gif



          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Exotic
          Inlägg 16-01-2003, 21:07
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem sedan:
          12-01-2003
          Medlem nr: 565



          CITAT (Berith @ 16-01-2003, 15:26)
          Jag har heller inte sett till några nötter på min ormhassel som är några år nu.
          Hur ser dom ut, är det som vanliga hasselnötter? Går dom att äta?

          Hej,

          Jag har haft min Ormhassel i 9 år,och det var först i år som jag fick mina 7 nötter biggrin.gif .Dem ser ut som vanliga hassel som dem vi äter till jul. Jag knäckte 1 av mina och den smakade bara så gott *Big Smile*
          Jag har bild ,men har inte just nu möjlighet att få med dem.

          Hej E


          --------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp
           
          Citera
          Exotic
          Inlägg 16-01-2003, 21:10
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem sedan:
          12-01-2003
          Medlem nr: 565



          CITAT (Jennyn @ 16-01-2003, 15:51)
          Ni som har ormhassel, är bladen alltid lite nedfällda och ser liksom ut att vara halvvissna på dessa eller var det något fel på den jag hade vid min förra bostad? Någon påstod att ormhasselns blad alltid ser ut så.

          Undrar Jennyn

          Många har oxå sagt till mig att din ormhassel är nog sjuk för bladen ser vissna ut ,men så skall dem se ut smile.gif
          Hej E


          --------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp
           
          Citera
          Exotic
          Inlägg 16-01-2003, 21:14
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem sedan:
          12-01-2003
          Medlem nr: 565



          CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,16-01-2003, 14:00)
          Du gör som med vanlig hassel så nöten i kruka med såjord gärna uppblandad med ex. grus, och ställ ut krukan i ett skyddat skuggigt läge, hassel behöver gå igenom en köldperiod för att gro. När det går att gräva i marken gräv ner hela krukan i marken så blir fuktigheten jämnare i krukjorden. Gror det inget under sommaren pilla lite i jorden ser nöten fin ut låt den gå igenom en vinter till.

          Tyvärr så kommer det nog inte vara ormhassel du får upp i krukorna jag har för mig att skruvarna är en mutation, och vid fröförökning av växter med speciella mutationer så brukar fröavkomman återgå till den ursprungliga växten vilket i detta fall är vanlig hassel. De frösådda plantorna går dock väldigt bra att använda som grundstam som man ympar på skruvade grenar, så gör man ute i handeln när man förökar denna växt.

          Hej ,
          Jag har aldrig planterat någon nöt smile.gif Men du menar att jag skall lägga ner hela nöten med skalett på,inte knäcka den ?????
          Men då kan man bara ställa ut krukan nu då ???
          1000 Tack för hjälpen E biggrin.gif


          --------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-01-2003, 22:22
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Japp nöten ska stoppas ner med skalet. Det går bra att ställa ut krukan nu ex. vid en husvägg, lägg ev. över ett lager granris som skydd.


          Angående ormhasselns blad: Det är naturligt att de ser skrynkliga och fula ut, själv tycker jag att man ska placera ormhasseln där vintersiluetten syns väl från ett fönster så man kan sitta inne och njuta. När sommaren kommer gör det inget om växten döljs av något annat som grönskar.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 00:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon