Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trädens rötter, tacksam för litteratur- och kontakttips
          Cilla
          Inlägg 05-12-2002, 02:49
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej,
          Jag funderar på att sammanställa en skrift om trädens rotsystem. Vet att jag kommer att få gräva i en hel del forskningsrapporter i Sverige och utomlands.

          Har du litteraturtips?
          Namn på forskare, lärare eller andra kunniga på området?

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Anders zon III
          Inlägg 08-12-2002, 17:55
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 15



          Vore toppen om du kunde sammanställa något om trädarternas rotsystem för lekmän. Saknar det mycket. Svårt att lära sig själv, så mycket gräver man ju inte!

          Antar att det finns en del rapporter från SLU att leta i men tvivlar på att de är så breda i sin forskning så att det täcker en sammanställning.

          Jag skulle önska att det fanns en skrift om de olika trädarternas rotsystem där man beskriver dess karaktär - djup, bredd, täthet och samarbete med mycorrhizasorter, osv. Sedan varierar det ju efter markförutsättningarna en del, det får man ju räkna med...

          Lycka till!
           
          Citera
          Lena N
          Inlägg 08-12-2002, 19:28
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem sedan:
          15-11-2002
          Medlem nr: 361



          Efterlängtat initiativ. Säkert ett jättearbete som tar tid. Jag förutsätter att vi här på Odla får veta när boken/skriften blir klar. wub.gif


          --------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

          "Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 09-12-2002, 07:33
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Sådan här grundläggande information om morfologiska karaktärer för olika sorters träd finns förmodligen publicerat i GAMLA böcker. Det är ju naturligtvis alldeles utmärkt om man kan publicera i nya aktuella böcker.
           
          Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 09-12-2002, 13:52
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 300



          Cilla, det är ett mycket lovvärt initiativ. Kanske skulle du också kunna beskriva min käpphäst - hur breda olika växter blir rolleyes.gif

          Läste i natt i boken "Vår vintergröna trädgård" av Brita Johansson (Ica bokförlag) om rhododendron. Hon hävdar att det inte alls är lämpligt at ha marktäckande växer under rhododendron då dess rötter är så ytliga och att marktäckande växter stjäl plats och näring från dessa. Hennes rhododendron har mått mycket bätte sedan hon tog bort marktäckande växter. Intressant. Hon rekommenderar att bara ha täckbark eller att ha vackra tallbarr.

          För övrigt tycker jag att beskriva växtenas rotsystem och hur man ska sköta dessa är det allra viktigaste. Sen spelar det ju ingen roll hur vi än pipplar med det som är ovan jord om inte grunden är ok. Hur nära vi kan plantera olika växter så att de inte får för trångt? En del har ju som sagt ytliga rötter andra drar långt ner.

          En annan sak jag har tänkt på är hur nära man kan plantera kalkskyende och kalkälskande växter? Kan de vara grannar bara man i planteringsgropen förbereder olika växtvillkor? Hur går det då om några år då rötterna har spridit sig?

          En annan sak: att man kring vissa träd ska ha "naken" jord. Men efter ett par år har ju rötterna växt ut så vilken nytta gör då ett 60 cm cirkelrunt naket parti?

          Ja, som sagt, det är mycket kring växterna av det man inte ser som är oerhört intressant och viktigt. Jag vill alltid veta v a r f ö r man ska göra vissa saker, det känns mera meningsfullt att förbereda goda villkor då.

          Som sagt Cilla, ett jättebra initiativ!


          --------------------
          Eva i zon I
           
          Citera
          Lars
          Inlägg 09-12-2002, 17:38
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 231



          Hej!

          Som sagt, det skulle vara jättebra med en "rotbok". Jag vet ingen som är specialicerad på just rötter, men vad Kenneth Lorentzon och Leif Andersson här nere på Alnarp inte vet om träd är nog inte värt att veta wink.gif Rune Bengtsson ska nog oxå vara en hejare på träd, även han på Alnarp.

          Kan ju höra mig för vid tillfälle... (=efter jul, typ)

          Hälsningar Lars
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 09-12-2002, 17:55
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej och tack allihop för tips och kommentarer! Jag går vidare med ämnet och kommer att ringa in det och bestämma omfattningen av det innan jul.


          Kurt - jag tror tyvärr inte det finns mycket i äldre litteratur om rotsystem. Man visste ännu mindre då och det mesta jag sett i gamla skrifter är gissningar. Tänkte du på någon speciell bok, författare eller kategori?

          Anders - just det innehållet hade jag tänkt mig. Bollar gärna innehållsförteckning när jag kommer längre på den! Att avgränsa samarbetet med mycorrhizasorter är mycket svårt till exempel...

          Eva - många relevanta frågor. Somliga kan man inte få exakta svar på, som t ex hur nära varandra man kan plantera växter. Jordmån och individernas sätt att hitta näring är ungefär lika stor som skillnaderna på människornas behov och förmåga att leva på olika bostadsytor... I planteringstips för grönsaker anges alltid mycket större plantavstånd än jag har, som ändå får bra jordgubbar mm. Många avståndstips kommer från kommersiell odling. Vi hobbyodlare kan gödsla mer per m2 och kräver dessutom inte samma enhetliga skörd eller växtsätt.

          Om trädens behov av naken jord kan jag iallafall ge någorlunda exakt svar. Träden vill ha så mycket syre och näring som möjligt där de tar upp näring. Det gör de främst i området i marken där krongrenarna slutar, i dropplinjen. På ett litet träd blir det alltså närmre stammen än på ett uppvuxet. När trädet vuxit upp räcker det att hålla en en meter bred cirkel öppen i dropplinjen. Vad man gör vid stammen har mycket liten betydelse.
          Se Gödsla träden med blommor.

          Trädets dropplinje från sidan och ovanifrån. Rothåren i grönt står för 70% av trädets andning och merparten av näringsupptagningen.

          Växternas behov av olika surhetsgrad kan locka till att man tänker sig trädgården som avskilda områden, där man i en grop kan ha ett jordklimat och i en annan ett helt annat. Själv har jag erfarenheten att allt flyter i min trädgård. Deta jag gör i en enkild grop håller sig i ett, kanske ett par år. Vatten från grannarnas tomt flyter in, jord, stenar, frön och rubbet under marknivå flyttar på sig och rörs om - olika år från år. Jag kan inte avgränsa jorden i en liten grop från en annan. Däremot har jag ett stråk som städnigt får näring från tall och gran och därför hålls ständigt aningen surare än andra områden. Och jag kan hålla jorden aningen surare eller kalkrik på olika områden, men inte styra så att gränsen går på endast en meter eller så.

          Bäst är att rätta sig efter de grundläggande förutsättningar man har i trädgården, tänka sig att man något kan öka eller minska vatten, surhet etc från det man har. Inte plantera kalkälskande växter i en barrskog eller vattenälskande växter på tallstäppen alltså.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Anders zon III
          Inlägg 09-12-2002, 20:52
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 15



          Cilla!

          Testa gärna innehållsförteckningen, (och även innehåll!), på mig när det är dags! Jag är kritisk, så jag brukar vara bra på att hitta saker att ifågasätta! huh.gif
          Senast i förra veckan diskuterade jag med ansvarig på trädsiten Popweb om info där som jag är ganska säker på är felaktig... Har även fått dem att ändra uppgifter i Virtuella floran... rolleyes.gif
          ÄR jag besvärlig..?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-12-2002, 15:35
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Anders,

          Just noggranna läsare som du är mycket uppskattade för alla informatörer!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Breimark
          Inlägg 13-12-2002, 14:32
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          13-12-2002
          Medlem nr: 485



          Tycker att det är inskränkt av dig att avfärda gamla trädgårdsböcker, där beskrivs oftast trädets rotsystem. De var även mycket duktiga trädbeskärare på den tiden så man får mycket bra beskärnings tips från gamla trädgårdsböcker. Jag skulle rekommendera Trädgårdsmästarens handbok från 1917. Den är mycket bra och det är inte bara gissningar. Sedan till modernare böcker så skulle jag rekommendera Nr 149 Vägledning för bättre trädvård i stad och land serien av Movium, årgång 1997.

          Med vänlig hälsning Breimark
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 15-12-2002, 16:46
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Tack Breimark! Jag ska definitivt titta på handboken från 1917.

          Vad gäller trädvårdstips i moderna handböcker är de av mycket varierade kvalitet, kanske lika mycket som de äldre är. Bästa och bredaste empiriska studierna tycker jag äldre pomologiska handböcker av hushållssällskapen har.

          Movium-rapporten också mycket bra tips, har sett men glömt den.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 09:44
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon