Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > tips på vårdträd efterlyses!, Behöver hjälp med att hitta ett vårdträd
          milla
          Inlägg 05-12-2002, 20:26
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 221



          Hej!
          Jag skulle vilja ha lite tips på ett vårdträd.
          Håller på att bygga hus och stall i vinkel. Tomten är på tre tunnland där åtminstone tre tusen ska bli trädgård!
          Det kommer att bli en gård framför huset i söder läge här vill jag bl. a. sätta ett vårdträd. det kommer att synas utanför sovrummsfönstret.
          Jag älskar att ligga och titta på träd, särskilt björkar men de växer ju rätt fort.
          Jag skulle vilja ha ett lite ovanligt träd. Det får gärna blomma, inte bli för högt, men gammalt och gärna vara vackert även på hösten. rolleyes.gif
          Har någon nåt bra tips eller vet nån bra sida på lite, eller mycket oika slags träd wub.gif wub.gif
          Jag bor i zon 1 men här kan blåsa en hel del. Marken består mest av sandjord men jag förbättrar gärna jorden till mitt blivande vårdträd wub.gif
           
          Citera
          Lars
          Inlägg 05-12-2002, 23:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 231



          Hej!

          Jag kommer genast att tänka på Tulpanträd, Lirioidendron tulipifera eller Näsduksträd/Duvträd, Davidia involucrata. Båda dessa träd blommar vackert, men det kan ta sin tid, tulpanträdet blommar inte förrens efter 20-25 år. (rätta mej om jag har fel!) Tulpanträdet blir 12 - 15 m högt och har mycket vackra blad, höstfärgen är OK, men inte särsklit utmärkande. Näsduksträdet blommar överdådigt i maj med vita "näsdukar" hängandes i hela trädet. Det blir 6-10 m högt. Jag vet ej hur gamla dessa träd blir, men ska du ha ett riktigt gammalt träd är nog en ek det säkraste valet. Annars tycker jag att lind är ett fint vårdträd. Silverlinden, Tilia tomentosa doftar svagt an honung när den blommar.

          Rödblommig hästkastanj, Aesculus x carnea 'Briotii' blir 9-12 m högt och har röda blommor på våren. Den vill dock ha god tillgång på vatten.

          Amerikansk hästkastanj, Aesculus pávia har illröda blommor (se bilden) Det ska vara härdigt i zon 1. I övrigt vet jag inte mycket om det.

          Äkta valnöt, Juglans regia (och andra valnötter) tycker jag är fina träd, inte bland de allra vanligaste. Det har just ingen blomning att tala om, men kan ha upp till halvmeterlånga blad.


          Hälsningar Lars





           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 06-12-2002, 12:30
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Kringbyggd gård i zon 1 ger ju svindlande möjligheter tongue.gif

          Håller i stort med alla Lars förslag, kanske tulpanträdet blir lite väl högt men ett underbart träd!!

          Varför inte äkta kastanj? Vet inte riktigt hur fort de ger frukt men såg för några år sen ett ganska litet träd i en då ganska nyanlgd trädgård full med nötter. Detta var i skåne. I Mölndal, zon 2, har jag sett ett jättestort gammalt träd, så dom blir både stora och gamla.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          milla
          Inlägg 07-12-2002, 09:14
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 221



          Tack så hemskt mycket för era svar biggrin.gif
          Bilderna du, Lars skickade på träden var fantastiska!
          Jag har svårt att tänka mig min trädgård utan åtminstone ett näsduksträd, ett tulpanträd, och jag vill ha alla de slags kastanjträd ni föreslog smile.gif
          Tänk att kunna rosta sina egna kastanjer wub.gif
          Det rödblommande amrikanska hästkastanjträdet såg underbart ut.
          Sån tur att jag har gott om plats för dessa träd rolleyes.gif
          Jag fasnade nog mest för en silverlind inne på själva gården.
          Vet ni hur hög den blir eller kan man lite försiktigt hålla den på en lagom höjd?
          Det får nog bli den eller den äkta kastajnen. sleep.gif
          Usch vad svårt det är. Jag har tänkt mig trädgården med flera olika rum med många olika slags träd. Så plats finns det ju, men vem ska stå inne på gården? wink.gif
          Har någon en bild på en silver lind?
           
          Citera
          Lars
          Inlägg 07-12-2002, 15:34
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 231



          Silverlinden, Tilia tomentosa blir 10-12 m och är härdig i zon I-III. Tilia tomentosa 'Brabant' blir 10-15 m och är lika härdig. Läste just att silverlinden doftar ganska mycket, men det var i USA, kanske att det är mindre här, men en klart avnjutbar doft ska det iallafall vara. Silverlinden ska klara torka bättre än den vanliga skogslinden (T. cordata) vilket kanske passar på din genomsläppliga sandjord. Den här linden blir ju inte så fasligt hög, men den går bra att hålla ner med beskärning om så önskas. Jag tycker personligen inte att man ska skära så mycket att man ändrar trädets naturliga habitus (form), i synnerhet inte på vårdträd. Men behövs det så går det.

          Lycka till från Lars

          Inga vidare bilder, men de var de enda jag kunde hitta.



           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-12-2002, 13:32
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Vilka härliga förutsättningar Milla! Många bra förslag här också!

          Jag har lyckan att ha ett körsbärsträd, skuggmorell, utanför sovrumsfönstret. Det blommar i vitt på våren, samlar massor av nymorgnade bin, regnar i vita kronblad när det upphör att blomma och prunkar sedan frodigt. Barken är inrtessant och vacker på vintern. Trädet är tätt och täcker i stort allt jag ser från sovrummet, men vad kunde vara bättre utsikt?

          Här ett rosablommande körsbär.


          Här vitblommande körsbär i stadsmiljö.


          Skulpturalt under tiden utan blad.


          --------------------
           
          Citera
          Fialotta
          Inlägg 08-12-2002, 14:33
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 49



          Oj, oj, vad läckert Cilla!!!

          Jag blev alldeles vimmelkantig av den fina utsikt du har wacko.gif

          Tack för att vi får njuta av den här vi med wub.gif rolleyes.gif

          Kramar


          --------------------
          *maudan*
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 08-12-2002, 14:51
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Njaa, nu var ju inte det Cillas... blink.gif ...varken trädet, fönstret eller utsikten. Men visst var det vackert! smile.gif

          Bilden är hämtad från vandrarhemmet Villa Thalassas sida och länken boka rum!


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Fialotta
          Inlägg 08-12-2002, 17:57
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 49



          Det gör inget,
          det kunde det ha varit...min fantasi sa mig det,
          såg framför mig hur Cilla vaknade på morgonen
          och slog upp sina blå rolleyes.gif
          vilket härligt uppvaknande rolleyes.gif

          Den fantasin bjussar jag på wub.gif wub.gif
          Kramis Cilla wub.gif


          --------------------
          *maudan*
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-12-2002, 16:21
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Nej just det, ursäkta missuppfattningen! Jag har ett vitblommande körsbärsträd utanför sovrumsfönstret. De här rosa skönheterna hittade jag på ett annat ställe på internet.

          Men visst får man lust att plantera rosablommande körsbärsträd när man ser den bilden?

          Finns det någon här som har ett rosablommande stort körsbärsträd? Så sällan man ser annat än de små sorterna.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-12-2002, 19:48
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Intressanta länkar om vårdträd, dess historia, mytologi, arter:

          Arter och deras etymologi
          Bok om svenska vårdträd, 60:-
          Ask planterades nära huset för att suga fukt
          Här planteras ett vårdträd
          Träd som symboler
          Valnöt som vårdträd

          För mig har ett vårdträd varit ett stort träd. Ett nära huset som får en att hisna pga av proportionerna. Som man går under varje dag och förundras över hur små vi är. Konstigt nog hittade jag ingen bild på ett sådant träd på nätet.


          Kommande björk som vårdträd framför huset

          Kan det vara en lind mitt på gården?

          Ser ut som ett fruktträd

          Fruktträd här med.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-12-2002, 22:41
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Kanske bra inför valet av träd?

          Samma plats, olika träd


          --------------------
           
          Citera
          milla
          Inlägg 16-12-2002, 11:07
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 221



          Hej äntligen kommer jag in på nätet igen laugh.gif
          Tänk att man kan få abstinens av att inte kunna komma in på det här forumet unsure.gif
          Min envisa dator har krånglat i nästan en hel vecka och nu plötsligt funkade det lagom till jag skulle få expert hjälp av en släkting.
          Jag är jätte glad över alla fina bilder jag fått.
          Nu har jag bestämt mig för att det får bli en silver lind. Bilderna du skickade Lars var jätte fina. Det kommer att passa jätte fint med huset och omgivningarna
          I en av dina länkar Cilla stod vad man hade för träd förr som vård träd, där tog man upp lind bl. a. så jag tror det passar bra. Vi har byggt vårt hus och stall så att det ska passa in i omgivningen 45 graders taklutning ett litet takutsprång etc.
          Det rosablommande körsbärsträdet var enormt vakert wub.gif Finns det verkligen riktiga körsbärsträd som har rosa blomning?
          Jag vill absolut ha ett sånt i min trädgård i såfall rolleyes.gif
          Innan vi köpte vår tomt var vi och tittade på en gammal förfallen gård som var till salu, jag ville ha stället, jag märkte knappt att det var mycket att renovera. Mitt i trädgården stod ett enormt stort körsbärsträd översollat med vita blommor wub.gif Det var bedövande vackert. wub.gif
          När jag ett par månader senare kom dit kändes stället helt annorlunda förfallet övermäktigt mycket att göra vid. Jag förstod först inte varför sen insåg jag att trädet höll på att tappa sina blad och såg visset och trött ut. Precis som det innnan förskönat stället hade det nu fått det att se elendigt ut. Så nog är de både betydelsefulla och magiska wub.gif
          rolleyes.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 17-12-2002, 00:17
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT
          Finns det verkligen riktiga körsbärsträd som har rosa blomning?


          Jag känner endast till prydnadskörsbär med rosa blom, men vem vet det kanske finns ett ätligt rosablommande också.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Lars
          Inlägg 18-12-2002, 00:28
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 231



          Har varit och tagit lite kort på silverlinden i Uppsala botaniska, den var jättefin nu även på vintern. Frökapslarna samt det där lilla bladet vi fröna hängde kvar och det var jättevackert. Hoppas jag hinner få upp bilderna innan jul så ni får se!

          Hälsningar Lars
           
          Citera
          Anders zon III
          Inlägg 18-12-2002, 02:09
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 15



          Hmmmm... Två saker gör mig tveksam till silverlind som annars är ett väldigt vackert träd...

          Det KAN trivas bra och växa väldigt kraftigt och snabbt och sluta på 20 meter isåfall. Det blir ännu högre utomlands. Ditt blåsiga läge kan ju hålla ner höjden, men kanske inte. Och att beskära trädet är inte så vackert, tycker jag.
          Det andra skälet är att vissa lindar har narkotisk effekt på bin och humlor när de blommar, silverlinden hör till dem. Det kan alltså bli liggande MÅNGA omtöcknade bin på marken just där man går en hel del...

          Din förtjusning över rosa trädblomning...Kan det inte stämma med ett aprikosträd, eller persika? Magnolia?
          Jag hade nog planterat ett aprikosträd. God marmelad blir det också.
           
          Citera
          milla
          Inlägg 19-12-2002, 23:10
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 221



          Egentligen fattar jag inte varför japanska körsbärsträd etc. heter körsbär fast det inte blir några körsbär, eller blir det bär fast inte ätliga unsure.gif
          Ska bli spännande att få se en silverlind i vinter miljö rolleyes.gif
          Jag väntar gärna till efter jul.
          Jag är jätte impad av alla fina bilder ni lyckas få in här. Jag har inte lyckats få in nån ens till mitt namn.
          Och hur lyckas man få tag på en sån käck "film" som fröet som blir en maskros som en av medlemmarna här har?

          Oj, såg ditt inlägg Anders det lät ju lite läskigt med drogade bin. Vi hade problem med getingar som flyttade in i hönshuset i somras. Bara en höna vågade bo kvar där. Både jag och min yngsta blev stuckna när vi råkade gå någon meter för nära hönshuset.
          Aprikos träd har jag varit sugen på att skaffa innan men trodde att de inte klarade sig ute på vintern ens i zon 1 unsure.gif
          Doftar blommorna?
           
          Citera
          Anders zon III
          Inlägg 20-12-2002, 00:16
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 15



          Körsbärsträd är det ju, även om man förädlat fram träden till att bli prydnadsträd i första hand. En del får små körsbär ibland, andra är sterila.

          Mandelträd, persika och aprikos går bra hos dig om du bara får härdiga sorter, inget av dem blir högre än 8-10 meter. Deras blommor, liksom körsbärsblom, kan dofta lite av mandel, men det varierar mellan sorter och jag har ingen större egen erfarenhet så att jag kan ge dig något tips där.
          Hurpass rosa blommorna är varierar också inom varje trädslag.

          En persikosort jag kan ge som exempel som klarat sig bra solitärt i många år, med fin frukt i ett blåsigt läge i Stockholms norra skärgård nära mig, har ett namn som inte går att uttala så lätt för svenskar - Kiewska wczssna!
           
          Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 20-12-2002, 00:30
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 61



          CITAT
          Och hur lyckas man få tag på en sån käck "film" som fröet som blir en maskros som en av medlemmarna här har?

          Känner mig lite träffad.
          Filmen har jag själv gjort i Flash. Om någon vill prova så går det att hämta en tidsbegränsad testversion av programmet (Macromedia Flash MX) på
          http://www.macromedia.com/software/trial_download/
          Nu känns det som om jag gör lite väl mycket reklam för Flash så jag hoppas ingen tar illa upp, men om någon vill testa tyckte jag att jag borde tipsa.
          När man skapat en animation exporterar man den som animerad GIF, sedan är det bara att lägga in den som signaturbild eller vad man nu vill ha den till.
          Åtminstone hoppas jag att det funkar i testversionen, jag har fullversionen så jag vet inte säkert. unsure.gif


          --------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 20-12-2002, 16:54
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Inte många prunussorter (körsbär, aprikoser m fl) som jag känner till doftar starkt utöver häggen. Malusarna, aplarna, doftar starkare. Å andra sidan blommar ju prunusarna tidigare, och på tidiga våren är man inte så bortskämd med dofter.

          Det finns vitblommande aprikoser också.



          Blommande aprikosträd i japan.


          --------------------
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 06:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon