Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Brödgran, Odlingstip
          Björn
          Inlägg 07-12-2002, 21:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          07-12-2002
          Medlem nr: 475



          Jag har en sju år gammal planta av en Brödgran från Chile - Aurocaria aurocana. Jag har haft den planterad i ett grönsaksland för att lätt kunna hålla uppsikt över hur den klarar sig. Nu börjar det bli aktuellt med en omplantering eftersom den nu hunnit bli ca en halv meter hög och nästan lika vid!
          Jag har förstått att den är rätt känslig för kalla vintrar men intill nu så har den klarat sig bra. Hjälp mig nu med goda råd inför omplanteringen. Är det någon som känner till vilka krav den har på jordmån och eventuell gödsel? Att den bör stå i ett skyddat läge har jag redan förstått. Den växer nu på en skärgårdsö utanför Västervik - zon 2.
           
          Citera
          Katrina
          Inlägg 08-12-2002, 02:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 44



          Här finns en massa länkar med info.

          Chilegran - araucaria araucana


          --------------------
          ~~K A T R I N A, zon 3~~
          Den som tror att ett väl utfört arbete inte behöver göras om, har aldrig rensat ogräs...
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-12-2002, 13:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Någonstans (som jag inte minns) har jag lärt att granar som stått i backen en tid inte vill bli vridna i nya väderstreck när de flyttas.

          För krukodlade unga granar gäller att man ser till att granen inte har rotsnurr, dvs rötter som börjat växa runt i krukan. Detta gäller för övrigt för alla träd. Har rötterna börjat växa i cirkel sorterar man upp dem och sprider dem i planteringsgropen, eller skär ett snitt underifrån och en bit upp, och viker ut rothalvorna.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Björn
          Inlägg 09-12-2002, 22:43
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          07-12-2002
          Medlem nr: 475



          Tack för tipsen.
          Rådet att behålla samma riktning med avseende på väderstrecken skall jag ta fasta på även om jag många gånger undrat över hur växandet påverkats av att den här en gång så lilla plantan forslades från Chile till Sverige. Uppenbarligen fungerar växternas inbyggda klocka enbart i relation till den plats där den nu växer för jag har inte sett något som tytt på något annat. Ja, de första åren verkade det som om Aurocarian hade en viss tillväxt under vintern dvs sommaren i Chile!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-12-2002, 15:30
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Kanske kan Åsa svara på hur växternas "minne" ser ut, både årstidsminnet och väderstrecksminnet?

          Svenska granar planteras ju i kruka som snurras runt en hel del. Jag får en känsla av att ju längre de stått i en riktning desto längre tid tar det att acklimatisera sig för det nya. Kanske gäller detsamma för årstidsväxlingar. Ju längre plantan växt på södra halvklotet, desto längre tid tar det att anpassa sig till svenska årstidsväxlingar.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-12-2002, 19:17
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Cilla jag tror nog det blir ditt nästa projekt när du skrivit klart om rötterna.

          Enar har jag hört ska vara extra känsliga för att sättas i fel väderstreck när man tar plantor i skogen (vilket man ju inte bör göra) och att man då ska knyta ett band på norrsidan av plantan innan man gräver upp den och tar hem den.

          De växter som odlas mera kommersiellt odlas mera öppet på fält och numera ofta i kruka och de verkar inte vara så känsliga mot att sättas i annat väderstreck än vad de stått förut.

          Om växterna har odlats i annat land så har det viss effekt de är kanske vana vid en annan årsrytm, men många växtslag brukar anpassa sig med tiden, tyvärr kan de få frostskador i början om de inte fattar att de måste mogna av på hösten. Om antalet år de odlats i annat land eller har stått i ett väderstreck har inverkan på hur lång tid det tar för dem att anpassa sig vet jag tyvärr inte. Men jag gissar att det har viss inverkan på växten. Växter anpassar ju sina gröna växtdelar efter ljusförhållanden och liknande så den sidan som vuxit åt norr borde vara anpassad för lite sämre ljus än den sidan som vuxit åt söder.

          Vissa växter kan dock fortsätta att växa som om de stod i samma klimat som de gjorde när de var små, ex. björk kan reagera så. Så man bör inte gräva upp en björk i skåne och flytta den längre norrut den kan få problem att avmogna i tid på hösten, och det är inte säkert att den anpassar sig med tiden.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 20:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon