Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > lövhäck, hur löser man alla möjliga häckpbm?!
          Marcus
          Inlägg 16-12-2002, 15:36
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          16-12-2002
          Medlem nr: 494



          Hej!
          Har lite intressanta funderingar kring ett avenbokhäcksprojekt. Häcken planterades under förra hösten för ett år sedan på samma plats som där vinbär tidigare vuxit. Plantorna "växer" med cirka 30 cm mellanrum i en rad. I våras fick endast ett begränsat antal fullt utvecklad lövkrona medan andra senare blev delvis eller inte alls gröna av löv. Mot slutet av sommaren var kanske 80-90 procent vid liv, hittills har ingen gödsling skett endast bevattning. Det jag undrar över är följande. Antar att det är vettigt att spara träden som är vid liv och försöka "hitta" en ny "stam" som kan ledas upp och ersätta den gamla i de fall plantan endast är grön i "botten". Vilka möjligheter finns det att såhär i efterhand påskynda häckens utvecklingsprocess?, hur gödsla, vattna etc.? Det är tänkt att häcken skall bli ganska hög, 3m+, hade det varit lämpligare att plantera i två rader? tätare? Det skall tilläggas att det slarvades vid planteringen och där näringsrik ej jord tillsattes och möjligen ska man kanske plantera avenbok på våren?! En ny liknande häck skall planteras till våren på en annan del av trädgården och vill gärna vara väl förberedd denna gång. Vet icke exakt hur jorden ser ut men tror att den är ganska "sandig" med låg permeabilitet. Växtzon=3. Tack sålänge /Marcus
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-12-2002, 01:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Marcus,
          Lite synd att du inte fått svar. Det är Ronny här som är bäst på häckar, han har skrivit om bokhäcksbeskärning i förra forumet.

          Att topparna inte grönskat är lite illavarslande. Normalt skickar träden upp sina sista krafter dit. Kan tyda på att det som titigare växte där häcken nu står lämnade nematoder ed som nu skadar plantorna. Titta om grenarna dog helt eller om löven åts upp - du ser om grenarna lever genom att knoppar bildats.

          Främja tillväxt kan man göra genom tillförsel av gödning/brunnen gödsel, vatten som du skriver, men också genom viss beskärning. Dubbla rader brukar inte vara nödvändigt. På mig låter 30 cm mellan plantorna mycket tätt, men som sagt det är Ronny som kan detta. I andra trädhäckssammanhang brukar man plantera med minst 60 och mest vanligt 100 cm.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 19-12-2002, 10:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 120



          Jag planterade också en avenbokshäck i fjor höstas. Dock lite mer noggrann med jordarbetet. Av 73 plantor är 2 stendöda övriga mer eller mindre vid liv... Många skadade toppar men jag har fått höra från många håll att det tydligen är vanligt hos avenbok och att man då ska leda upp ett nytt toppskott, bind fast vid en bambupinne. (En arbetskamrat har en avenbokshäck som växt med genomgående stam och en som han klippte som man gör med liguster och båda är mycket fina nu, trots "felaktig" behandling!).

          Jag har 33 cm mellan mina och 30 - 35 ska vara det normala plantavståndet på en avenbokshäck.

          Har också hört från många håll att det tar lite tid på sig i början då rötter ska etableras men att det, kanske från år två, ska ta lite mer fart. Själv undrar jag ofta om mina små pinnar ska bli häck men har sett flera stycken "vuxna" så det blir nog bra om något år!

          Lycka till!

          Kerstin
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 10:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon