Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips kompostkvarn som klarar mjuka delar också
          vonSallad
          Inlägg 19-10-2016, 19:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          19-10-2016
          Medlem nr: 84 690



          Hej.
          Har tänkt införskaffa en kompostkvarn, har läst på lite och det verkar vara valsar som är det smidigaste vad jag hittat hittills?
          Den ska klara vanliga mindre grenar (vi har ristipp i närheten så grövre än 4-5cm behövs inte) och den ska klara mjuka växtdelar bra (som dahlia stjälkar och liknande) utan att allt kläggar igen hela tiden. Bra om det är enkelt att öppna och ta loss ifall det fastnar en massa smått som kletar ihop sig också.
          Vi har 3-fas så det går också.
          Helst hyfsat lätt att flytta en bit då vi har djur i närheten av garaget som nog inte vill lyssna på den, alt att den har låg ljudvolym.
          Behöver inte ha behållare under men det är smidigt om den har det.
          Ska inte kosta en förmögenhet så helst inte mer än 4-siffrigt pris.

          Så vad har ni för erfarenheter? Tips på modeller? Vill inte ha tips om modeller ni sett i butik utan modeller som prövats (i butikerna har jag redan tittat en hel del) :)
          Hoppas på svar :)
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 20-10-2016, 15:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Du vill mosa/strimla örtartade växtdelar men utan att det blir en sörja av alltihop?
          Hur ska det gå till undrar jag.
          Alltså, mjuka växter tar man i handen och ”vrider nacken” av dem så de blir lämpligt långa och så slänger man dem på komposten.
          Jag tycker lite att du försöker lösa ett problem som inte finns, med en maskin.

          //T
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-10-2016, 16:09
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Håller i princip med Tapio. En typ av material, som jag haft svårt med, är årsskott av vedartade perenner. Där slafsar det gärna igen. Alternativet är att låta riset ligga till sig och torka eller finns det kanske kvarnar som fungerar bra för detta också. De största problemen med dem är väl annars att de inte tar riktigt grovt material och att de bullrar förfärligt. Man kan få arga grannar för mindre.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          vonSallad
          Inlägg 20-10-2016, 21:40
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          19-10-2016
          Medlem nr: 84 690



          Att det ska störa grannarna är inga problem, de bor ett par km bort.
          Växtdelarna är ca 3 kubikmeter varje år (efter att jag hackat ner det manuellt) och vill helst minska ner högarna och det är alldeles för mycket att ta för hand, därför vill jag veta om det finns något som funkar?
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 20-10-2016, 22:38
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Oj! 3^m är klart större mängder än en trädgård genererar.
          När jag klipper häcken (som ju har stor grönmassa) kör jag ett annat trick:
          jag krattar upp det klippta i en lång korv som jag sedan kör över upprepade gånger med gräsklipparen. Volymen minskar jättemycket och det är minsta möjliga fippel och grejande med klippet. När färdigt är det bara att kratta upp det i skottkärran.

          //T
           
          Citera
          Pristest
          Inlägg 23-10-2016, 17:21
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          20-10-2016
          Medlem nr: 84 691



          Om grannarna bor långväga och 3 kubikmeter måste komposteras föreslår jag Ryobi RSH2545B. Den har en 40 liter uppsamlare med en 2500W motor som kan skära grenar med diameter upp till 45mm - så om du manuellt redan kapat ner bör det fungera fint. Tar ett par timmar att göra arbetet med denna. Ifall du inte har allt du vill mala ner på samma yta är även MTD S 2500 en bäst-i-test kompostkvarn som kan vara värt att kolla på. Den är enkel att flytta på, och har i övrigt samma egenskaper som Ryobin. Du kan läsa mer om denna, och de andra 4 kompostkvarnarna vi har gjort en bäst-i-test recension av på pristest.se/kompostkvarn/

          Redigerat av Pristest: 23-10-2016, 17:22
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-10-2016, 18:43
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Pristest @ 23-10-2016, 18:21) *
          Om grannarna bor långväga och 3 kubikmeter måste komposteras föreslår jag Ryobi RSH2545B. Den har en 40 liter uppsamlare med en 2500W motor som kan skära grenar med diameter upp till 45mm - så om du manuellt redan kapat ner bör det fungera fint. Tar ett par timmar att göra arbetet med denna. Ifall du inte har allt du vill mala ner på samma yta är även MTD S 2500 en bäst-i-test kompostkvarn som kan vara värt att kolla på. Den är enkel att flytta på, och har i övrigt samma egenskaper som Ryobin. Du kan läsa mer om denna, och de andra 4 kompostkvarnarna vi har gjort en bäst-i-test recension av på pristest.se/kompostkvarn/


          Reklam! spam.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 08:28
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon