Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Zilga i kruka på balkong - En story om det lilla livet
          Mackan
          Inlägg 10-08-2012, 19:53
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Jag skapade en sidotråd kring rankan gällande de bruna blad som gjorde mig lite orolig över hur han/hon mådde, tråden kan ni läsa här: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1568088

          Jag andas ut och släpper de bruna bladen och tackar ödmjukast till de som svarat på alla dumma frågor biggrin.gif

          Nästa uppdatering kommer antagligen när jag kommer på en ny dum fråga, eller när det är dags att beskära plantan.

           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 27-08-2012, 22:18
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Så då var det dags för nästa fråga, kanske den mest simpla, men ändå kanske jag kan få idéer på något smart! wink.gif

          Med tanke på att den lille krabaten växer så det knakar, å verkar få till en hygglig stam så måste jag nu bygga en liten spaljé, för att forma den efter den plats som finns.

          Men till frågan, hur knyter ni upp plantan? Alltså detta är ju det mest simpla, men det kanske finns olika tekniker eller idéer om vad som är smart? Låter ni plantan ha fritt fram att röra sig lite eller drar ni åt så att de sitter väl på plats? Vad knyter ni med för tråd? Någon tråd som är bättre än andra?

          /Mackan

          Redigerat av Mackan: 27-08-2012, 22:18
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 28-08-2012, 19:17
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          När var jag i Plantagen före vecka, jag hittade grönt gummi tråd, så tror jag den är bäst, eftersom det expanderar när växt grenar växer.

          H.Bassam
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 28-08-2012, 21:06
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          CITAT (Bassam @ 28-08-2012, 20:17) *
          Hej
          När var jag i Plantagen före vecka, jag hittade grönt gummi tråd, så tror jag den är bäst, eftersom det expanderar när växt grenar växer.

          H.Bassam


          Tack för svaret, skall kolla på detta!

          Ni som knyter med vanligt rep/snöre, knyter ni hårt eller låter ni växten ha fritt spelrum?
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 25-09-2012, 19:41
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Här kommer en liten uppdatering inför hösten. Jag har byggt en spaljé som går till takhöjd, i mitten av växten har jag ett fönster så spaljén går runt detta fönster.

          Vet ej om jag knutit upp växten på rätt sätt, kom gärna med synpunkter där..


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_20120923_170706.jpg ( 277.02k ) Antal nedladdningar: 36
           
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 25-12-2012, 15:38
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Nu är det ett tag sedan som det skrevs i tråden, så nu blir det ett litet inlägg innan beskärningen av min Zilga!

          Jag har först en fråga: Om en vinranka står på inglasad balkong och skall beskäras, men fortfarande idag har blad på sig, hur gör man då?

          Åter till min vinranka och min fråga! Den ena grenen som jag skall klippa bort är ganska lång, och med tanke på att jag har tänkt spara grenar för sticklingar så undrar jag om det går lika bra att spara en mellangren (alltså klippt på båda sidorna) som en gren som enbart är klippt i botten?

          Hoppas ni alla har haft en underbar Jul!

           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 25-12-2012, 19:58
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Det går BÄTTRE med en ”mellangren”. Yttersta toppen blir ju aldrig tillräckligt grov, och sticklingen bör vara tjock som en blyertspenna, minst. Det ska finnas knoppar både ovan och under jord; de eller den som hamnar under jord bör dock nypas av, för det är här som rötterna ska bildas.
          Ett enda långt årsskott kan ju ge massor av sticklingar, om man är lite sparsam, och man kapar alltid en knapp centimeter ovanför den knopp som ska ta vid nästa år. Detta gäller både den rotade plantan och de nya sticklingarna.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 26-12-2012, 01:26
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Det är bättre om du kan vänta till alla blad faller ner.
          H.Bassam
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 26-12-2012, 15:19
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Tack för era svar! Då vet jag vilka sticklingar jag skall spara!

          Hur länge kan jag vänta innan jag klipper ner vinrankan som står på den inglasade balkongen? Tänker om bladen nu inte trillar av.

          En fråga till medans jag håller på. Kan jag på något sätt påverka den nya utväxten i hur jag beskär grenarna? Jag klipper en cm utanför 3:e skottet på mina 2 grenar, men spelar det någon roll hur jag klipper? Spelar sista skottet någon roll över hur nya utväxten blir?
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 26-12-2012, 15:59
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Varannan knopp brukar peka åt ett håll, och varannan åt motsatt. Välj en som går i önskvärd riktning så tillväxten inte går ner i marken igen. (Så gör jag själv när jag spaljerar i T-form och binder upp längs en tråd eller bambukäpp.) Finns ingen idealisk, går det ju att justera så länge rankorna är mjuka.
          Har inte så stor erfarenhet av inglasade balkonger, men om rankan fått en svalare viloperiod och känns förvedad kan du förslagsvis klippa inom den närmaste månaden.
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 26-12-2012, 16:21
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Stort tack för dina svar!

          Om du tittar på bilden ovan, om jag klipper innan förgreningen växer då stammen högre eller kommer det enbart ut nya förgreningar?
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 26-12-2012, 18:10
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Den kvarvarande biten blir inte märkbart längre, bra kraftigare så att den förmår bära upp grenar, lövverk och druvklasar. Stammen som jag för ett år sen kapade på en meters höjd och spaljerade i T-form (den översta knoppen fick växa åt norr och den näst översta åt söder) är fortfarande ungefär en meter hög, fast tjockare. Om några veckor kapar jag grenarna där de överlappar nästa vinrankas grenar.
          Men om stammen är för klen efter ett år kan man med fördel kapa den längst ner och omskola den nya knoppen till en ny stam. (Bind den rakt uppåt.) På många vingårdar växer stammarna i sicksackform uppåt, det är därför gamla vinstockar ser rätt knotiga ut.
          Det är lite svårt att avgöra hur grova grenarna är på din ranka, men är du nöjd med förgreningens plats kan du väl behålla den och kapa någonstans där grenarna blivit horisontala.
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 26-12-2012, 18:44
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Den är ganska klen faktiskt! Men ca som en blyertspenna. Jag skulle vilja ha en "hel"stam, som det ärnu har dden klippts ned till ca 1 dm, vilket jag inte gillar. Funderar på att ta sticklining och plantera den istället och börja om.

          Hur många knoppar minimun skall en stickling ha?
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 27-12-2012, 01:08
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Det går i princip att ta en stickling med bara en knopp (men rekommenderas inte):

          http://www.winemanager.com/slarsen/Grapebr...le_bud_vine.htm

          Ett stycke ner på sidan ses en teckning. Är det verklig kris (ont om sticklingar) kan man låta rötterna bildas på samma ställe som knoppen slår ut. Annars brukar man vilja ha två ovan jord och två under. Själv brukar jag bara ha en, och dessutom nyper jag av den undre så den inte börjar växa upp och stjäl energi från rotbildningen.
          I min mycket gamla engelska trädgårdsbok visas bara typen med en knopp. Man tar en förvedad bit med en knopp och sparar någon centimeter på vardera sidan, skär bort ett stycke bark på sidan mittemot knoppen och lägger ”halvcylindern” som bildas på sidan i en kruka med jord så att bara knoppen precis sticker upp över ytan.
          Innan du kasserar den gamla rankan kan du såklart kapa den ena grenen och låta den kvarvarande växa uppåt och fungera som stam. Då kan du göra en ny förgrening längre upp i stället. Lite problem att böja upp grenen, men inte omöjligt.
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 27-12-2012, 13:51
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Jag trodde att det behövdes "mera" för att ta sticklingar! Men det är ju bra att man kan få ut mer av mindre så att säga!

          Idag, 2012-12-27 var det sol ute och då passade jag på att klippa ner min vinranka!

          Efter att jag klippt av de grenar från "stammen" (låter jäkla fel att säga stam då den är n riktig tunnis) som skulle bort så delade jag sedan upp dessa i 6 st mindre grenar.

          Dessa grenar lade jag på en tidning och rullade in dem och la dem i 2 plastpåsar. För att det skulle vara någorlunda fuktigt så sprutade jag ca 10 gånger med vattensprutan (är detta tillräckligt?)

          Mycket oklart om jag klippte rankan enligt de "regler" som finns, men försökte klippa den dels så det passar min spaljé samt för att få bort de klenaste bitarna.

          Nu är det bara att vänta till mars och sedan köpa 6 st spänner å plantera mina sticklingar i för att se om det blir något resultat av dessa.

          Hoppa ni alla får ett gott nytt år!

          Redigerat av Mackan: 28-12-2012, 01:10
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 27-12-2012, 18:25
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Låter rätt bra. Jag brukar blöta en tidning (reklamblad blir lagom stort) så den blir fuktig men inte dryper. Lindar in sticklingarna. (Viktigt att skriva på själva papperet vilken druvsort det är om man har flera.) Vik ihop pappersändarna, lägg paketet i en plastpåse som stoppas i kylens grönsakslåda till ett stycke in i mars månad.

          Här en instruktiv film:
          http://www.youtube.com/watch?v=IJQE_Gw86lQ
          Så grova sticklingar får jag aldrig i Sverige, men principen är densamma. Sen skulle jag stoppa alla sex sticklingarna i samma kruka, vattna rejält och trä en plastpåse över så luften hålls fuktig. Ställ på ljus plats men inte i direkt solsken. Först när det kommit flera blad, eller rötter syns genom hålen i botten, är det dags att sätta de rotade sticklingarna i varsin kruka.
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 28-12-2012, 01:20
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Jag tog en hel tidning å fuktade ner. Bör man ha koll på påsen å innehållet under våren eller är det bara att låta den vara?

          Det var en ordentlig stickling i filmen! En sån blir det nästa vinter! biggrin.gif
          Bra förklaring till hur man gör, stort tack!



          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_20121227_151500_edit.jpg ( 392.78k ) Antal nedladdningar: 26
           
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 28-12-2012, 02:45
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Ibland kan det komma lite mögel om det är för fuktigt, men jag har inte märkt att det skadar sticklingarna:

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1330687
          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=47184
          http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgar...ngar-vin-200902

          En gång packade jag upp en bunt Nordica som legat mer än ett år i kylen. De var rätt mögliga men levde än och hade fått både rötter och små rankor i kylskåpstemperatur.
           
          Citera
          Mackan
          Inlägg 29-12-2012, 23:08
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 322



          Tack för länkarna! Jag har tänkt att ställa ut sticklingarna på balkongen i en spann till mars månad, eller tycker du att jag skall börja ha dem inomhus först?

          En fråga om bilden jag klistrade in ovanför. Är det troligt att de 2 översta skotten kommer att ge 2 nya grenar? Min tanke är ju att rankan skall följa min spaljé.

          Kan man på något sätt påverka så det blir två nya grenar?

           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 30-12-2012, 01:10
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Du ska förvara dem frostfritt det närmaste halvåret, eller tills frostrisken är över. Det betyder lämpligen kylskåpskallt fram till början av mars om du inte vill gräva ner dem på frostfritt djup utomhus. Sen sätts de alltså i ”så- och kaktusjord” eller liknande mager, genomsläpplig jord. Då ska i synnerhet (de blivande) rötterna ha rumstemperatur för att växa fram. Mer svårrotade sorter än Zilga kan behöva hjälp med undervärme. (En gång ställde jag sticklingar i en mjölkkartong på den varma transformatorn till mitt kabelmodem.)
          Visst är det troligt att det blir två nya grenar, eller fler om du sparar fler knoppar. Vänta ett tag innan du nyper av de nedre; det kan ju hända att någon av de övre fryser. Just med Zilga är den risken inte så stor, och när grenarna väl har börjat växa ut gynnas tillväxten om du tar bort konkurrerande skott.
           
          Citera

          4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 12:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon