Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Anlägga grusplan där det idag finns gräsmatta., Hur mycket kan man fuska?
          VackraFia
          Inlägg 03-04-2013, 11:46
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem sedan:
          05-04-2011
          Medlem nr: 41 647



          Hejsan!
          Vår trädgård på 1150 kvm håller på att gå igenom en total makeover.
          Förra året gjorde vi det här.



          Med förra årets projekt färskt i minnet är jag väldigt oinspirerad till att stå i veckor och rensa jorden från ogräs och gräsrötter. Trots att vi hade en grävmaskin till hjälp att skala svålen.


          Min fråga är. Kan man lägga ut en markduk och hälla på gruset på gräsmattan eller är det till att be om problem?

          Undrar också om någon använt Sjösten istället för singel? Tycker singel har så tråkig färg.

          Handlar om mellan 100-200 kvm
           
          Citera
          VackraFia
          Inlägg 03-04-2013, 12:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem sedan:
          05-04-2011
          Medlem nr: 41 647



          Det är området i vänster hörn som ska göras.
          Trädgården kommer inte att bli precis som jag fått det ritat men formen följer vi
           
          Citera
          addo
          Inlägg 03-04-2013, 13:26
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Du vill nog ha några cm avjämning typ packad samkross eller sand under geotextilen så den ligger platt utan bulor eller gropar men ränsa jorden på ogräs behövs inte. Är det sumpig mark behöver du ännu mer avjämning.

          Sjösten fungerar men kan släppa kalk så det kan kanske störa surjordsväxter, sen tycker jag det är obekvämt att gå på sjösten då stenarna rulla hit och dit under fötterna.
           
          Citera
          VackraFia
          Inlägg 03-04-2013, 14:52
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem sedan:
          05-04-2011
          Medlem nr: 41 647



          Vad kan det kosta att få svålen skrapad av maskin då? Borde bara ta några timmar?
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 03-04-2013, 15:26
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Att hyra en minigrävare är inte dyrt och funkar bra för "svålkapning". Inte testat att köra själv, men med lite maskinvana sägs det inte vara något stort problem.


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          addo
          Inlägg 03-04-2013, 16:10
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Ingen aning men ni kan ju gräva bort bulor och använda svålen från bulorna till att fylla igen gropar. Sen ser ni till att allt är kompakt, lägger på avjämning som ni kompakterar sen på med geotextil följt av grus.

          Den enda grässvål ni behöver gräva bort är den på eventuella bulor i gräsmatan.
           
          Citera
          kerstinh
          Inlägg 05-04-2013, 13:06
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem sedan:
          11-02-2009
          Medlem nr: 21 073



          Vi anla en ganska lång och bred grusgång för snart 3 år sen. Grävde bara 10-20 cm ner, la markduk och la på singeln. De tyckte tom där vi köpte singeln att det borde räcka eftersom vi har väldigt sandig jord och det har inte kommit det minsta lilla ogräs igenom hittills så det ser lovande ut. Men jag tror att det beror väldigt mycket på vad man har för grund att jobba med och säkert hur stora ytor det blir, huruvida det går att fuska så eller inte.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-04-2013, 21:57
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Duk direkt på gräset sen singel , inga problem här.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          armaniel
          Inlägg 10-04-2013, 15:12
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          10-04-2013
          Medlem nr: 77 820



          CITAT (kerstinh @ 05-04-2013, 14:06) *
          Vi anla en ganska lång och bred grusgång för snart 3 år sen. Grävde bara 10-20 cm ner, la markduk och la på singeln. De tyckte tom där vi köpte singeln att det borde räcka eftersom vi har väldigt sandig jord och det har inte kommit det minsta lilla ogräs igenom hittills så det ser lovande ut. Men jag tror att det beror väldigt mycket på vad man har för grund att jobba med och säkert hur stora ytor det blir, huruvida det går att fuska så eller inte.


          Det behöver alltså inte vara svårare än så? Vi ska nämligen anlägga en grusgång i sommar och jag har funderat över hur den ska göras.
          Vår gång ska förvisso användas av hästarna mellan stall och hage varje dag, tror du det räcker ändå?
           
          Citera
          Ciczi
          Inlägg 11-04-2013, 19:25
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem sedan:
          19-07-2004
          Medlem nr: 4 113



          Och tvärtom då? Om man vill anlägga gräs ovan på grus? Bara att bättra med jord och sedan rulla ut gräset?

          //Ciczi


          --------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

          ********************************************************

          "Mest klorofyll vinner!!!"
           
          Citera
          kerstinh
          Inlägg 15-04-2013, 08:31
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem sedan:
          11-02-2009
          Medlem nr: 21 073



          CITAT (armaniel @ 10-04-2013, 16:12) *
          Det behöver alltså inte vara svårare än så? Vi ska nämligen anlägga en grusgång i sommar och jag har funderat över hur den ska göras.
          Vår gång ska förvisso användas av hästarna mellan stall och hage varje dag, tror du det räcker ändå?


          Jag tror att det beror mycket på vad du har för jord. Vi har som sagt väldigt sandigt. Sedan vet jag inte hur mycket hästarna trampar, men ska man köra bil på en grusplan brukar man säga att man ska vara lite mer noga.
           
          Citera
          armaniel
          Inlägg 17-04-2013, 12:56
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          10-04-2013
          Medlem nr: 77 820



          CITAT (kerstinh @ 15-04-2013, 09:31) *
          Jag tror att det beror mycket på vad du har för jord. Vi har som sagt väldigt sandigt. Sedan vet jag inte hur mycket hästarna trampar, men ska man köra bil på en grusplan brukar man säga att man ska vara lite mer noga.


          Ja vad har vi för jord? dunno.gif Den är inte sandig i alla fall, ganska blöt är den dessutom..
          Hästar trampar ju ändå ner litegrann, så en ganska hårt packad grusgång måste jag nog ha. Frågan är då, efter denna information wink.gif , hur noga jag ska behöva vara?
           
          Citera
          addo
          Inlägg 17-04-2013, 20:22
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          CITAT (armaniel @ 17-04-2013, 13:56) *
          Ja vad har vi för jord? dunno.gif Den är inte sandig i alla fall, ganska blöt är den dessutom..
          Hästar trampar ju ändå ner litegrann, så en ganska hårt packad grusgång måste jag nog ha. Frågan är då, efter denna information wink.gif , hur noga jag ska behöva vara?



          Du ska definitivt ha ett par dm hårdpackad samkross eller liknande under gruset, om du gräver bort jord för att komma ner med samkrosset under mark eller lägger det ovanpå befintlig mark är upp till dig.
           
          Citera
          armaniel
          Inlägg 18-04-2013, 08:18
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          10-04-2013
          Medlem nr: 77 820



          CITAT (addo @ 17-04-2013, 21:22) *
          Du ska definitivt ha ett par dm hårdpackad samkross eller liknande under gruset, om du gräver bort jord för att komma ner med samkrosset under mark eller lägger det ovanpå befintlig mark är upp till dig.


          Tack snälla! Skulle kunna tänka mig att det inta bara var att "slänga på grus" för min del.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 16:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon