Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Vinterodling, Ett experiment verkar inte ge resultat
          Peter.Rabbit
          Inlägg 25-10-2018, 14:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          25-10-2018
          Medlem nr: 88 355



          Huset där vi nu bor är utrustad med ett rum i ladan som länge kallats blomrummet. De förra ägarna förkultiverade där nästa års blommor. I rummet finns speciella lysrör som gynnar växter, det är uppvärmt och har bord i lämplig höjd. När jag pratade med vår lokala plantskola om möjligheten att odla grönsaker året om, sa trädgårdsmästarinnan att det enda som behövdes var ljus, värme och fukt.

          Ljusen i rummet styrs av en klocka, som just nu är inställd att lysa från 08:00 till 18:00, temperaturen ligger mellan 15 och 19 grader och fukt levererar jag genom att vattna.

          Jag har sått romansallat, plocksallat och nu senast mangold och alla tre typer har kommit upp med hjärtblad... och inget mer. Dessa hjärtblad lägger sig för eller senare ner i krukorna, och så ligger de nu flera veckor efter plantering. Den första plantering var 09 september, den andra 17 september, den tredje 25 september, och nu nyligen, den 20 oktober testade jag en fjärde. Den senaste har bara nyligen kommit upp vad gäller sallat, men mangold är ännu inte synlig.

          Vad är det som fattas som gör att dessa plantor inte utvecklas? Kärlek får de när jag pratar med dem varje dag och kollar deras behov av vatten.

          Alla tips tacksamt emottagna.
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Mr.MacGregor
          Inlägg 29-10-2018, 16:55
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          22-10-2018
          Medlem nr: 88 349



          Tack igen, Åsa. Nu har jag tagit in en hink med jord från komposten och skall testa igen.

          Vad gäller belysningen, dessa rör är minst 15 år gamla, så kanske inte vad de var. Skall byta ut dem och förlänga dagen dessutom från nuvarande 10 timmar till typ 12-14.

          Förlåt den sena reaktionen. Hade inte aktiverat auto-e-post och hade inte loggat in. Förresten vi också bor i Mälardalen - eller lite söder om den.

          James

          Redigerat av Mr.MacGregor: 29-10-2018, 16:57
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 08:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon