Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Amerikansk humles härdighet, Cascade, centennial och chinook
          Kee
          Inlägg 02-03-2017, 10:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Hej

          Länge sen jag besökte detta forum, men jag tänkte fråga här eftersom jag inte hittar någon info på nätet genom vanliga sökmetoder.

          Jag försöker hitta någon info/erfarenhet kring hur härdig amerikansk humle är med svenska mått mätt. För de specifika sorterna hittar man i princip bara USDA-värden och även om det hjälpligt går att översätta till europeiska värden, vill jag fråga om det är någon här i Sverige som har information och/eller erfarenhet av att odla någon av dessa sorter här.

          Sorterna det rör sig om är Cascade, centennial och chinook.

          Främst är det frågan om dekorativ odling, inte för öltillverkning, men eftersom jag är IPA-fan ville jag inte göra det så enkelt för mig som att välja en vanlig svensk/europeisk sort och när jag fann dessa rhizom i UK så åkte en beställning iväg omgående. Jag vill gärna att plantorna ska kunna gå att skörda från i framtiden, men först och främst vill jag att de ska överleva och må bra.

          Vanlig humle är snarast nästan "invasiv" och är väldigt härdig, men om dessa hittar jag ingen tydlig info på svenska. Tänker mig att man kan "hjälpa dem på traven" genom mikroklimat, fiberdukar/frigolit osv om det är på gränsen, men det är här jag gärna tar del av andras erfarenheter.

          Tack på förhand!


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-03-2017, 09:39
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag googlade lite på "growing hops alaska" och hittade en post på ett annat forum där en kille i Juneau odlat Cascade och Centennial. Den staden har i princip identiskt klimat som Göteborg. Hos han växte de bra men kottarna på Cascade förstördes i en frost i oktober. Det verkar vara problemet för de flesta som odlar dessa humlesorter i kalla klimat, rankorna växer bra men kottarna hinner inte riktigt mogna.
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 04-03-2017, 10:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Tack för svaret!

          Smart att googla på Alaska, det hade jag inte tänkt på!

          Men nog känns det som att själva rhizomen överlever en "vargavinter" men att tillväxten kanske inte blir den man förväntar sig längre söderut? Eftersom jag i första skedet är ute efter att inte ha ihjäl mina plantor, så kanske det funkar ändå.

          Tänker mig att de kanske kommer uppföra sig som en baltisk vinstock, de överlever, men kommer igång senare och skörden blir därefter. Jag brukar uppskatta mitt läge till någonstans i gränslandet zon 3-4, men när jag har möjlighet att välja tar jag en sort med härdighet zon 5. Vilket ju är några snäpp högre än Göteborgs klimatzoner. I "stan" har jag några gamla buskar jag planterat innan jag köpte hus, och där skulle jag kunna odla under betydligt mer gynnsamma förhållanden, typ zon 1-2 på grund av mikroklimatet, vilket är mer som Göteborgs klimat. Men jag vill helst plantera dem på tomten på landet och jag tror jag börjar där om det inte är totalt avrått ifrån.


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-03-2017, 18:46
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Fördelen som humle har är ju att rankorna vissnar ner på hösten och kommer på nytt under våren. Frostskador på det ovanjordiska kommer alltså inte ge några bestående skador. Jag skulle plantera i en näringsrik sandjord i ett soligt och vindskyddat läge, helst med en vägg bakom att växa mot. Då får man optimala betingelser.
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 05-03-2017, 09:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Tack för responsen.

          Känner mig mer förvissad nu om att de kommer att klara förhållandena. Nu ska jag bara hitta en bra plats att plantera dem på, vet att en vägg, pergola eller uteplats är ett bra läge för att använda en humleplanta ur ett dekorativt syfte. Använder i princip alltid stallgödsel och täck när jag planterar perenner så näring kommer finnas, men jag har läst att de är ganska okomplicerade när det kommer till jordmån, det som verkar viktigast är att de inte växer i för torra klimat.

          Men det är väl någon månad (veckor) kvar innan jag kan sätta spaden i jorden. Funderar på om jag ska plantera rötterna i krukor för att inte riskera uttorkning/mögel under tiden. Tyckte jag såg några gröna knoppar på dem när jag tittade igenom påsen.


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 14:05
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon