Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lördagsbilder, blandat
          Kajsa
          Inlägg 18-07-2009, 23:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276




          Little Gem, en mossros som jag gillar skarpt, blir ca 1.20 och fryser inte ner det minsta.

          Ispahan, blev 3 m i sommar, lite väl hög kanske allt regn ?

          Crown Princess Margareta, Austinros som aldrig fryser bort, haft den länge, zon 4

          New Dawn har tagit fart i sommar, den tycks behöva många år.

          Sarah Van Fleet, en av alla nya rugosa rosor i sommar, ljuvlig och frisk, doftar

          Mme Knorr, Portlandsros och mycket lik Mme Boll men mindre, ca 1 m

          White Perfection, rugosa, ljusgröna blad, frisk, doftar. Blommorna fina kort tid, känns skir, ömtålig.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Fny
          Inlägg 19-07-2009, 08:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem sedan:
          11-05-2009
          Medlem nr: 23 163



          fantastiskt vackra! wub.gif


          --------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4
           
          Citera
          renate
          Inlägg 19-07-2009, 10:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          Vacker som alltid Kajsa,vad har du i jorden att du får så välväxta och rikblommande rosor.Det är helt fantastiskt vilka fina rosor du har.
          Jag tycker jag har bra jord med sådana praktexemplar har jag inte.Nu när jag ser din Mme Knorr misstänker jag att min Mme Boll är en Mme Knorr,den blommar men jag får lägger mig på mage för att luktar på den.


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          Thé
          Inlägg 19-07-2009, 10:51
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem sedan:
          05-09-2007
          Medlem nr: 12 351



          Tack för att du lägger in bilder, Kajsa, de är alltid så vackra och ger inspiration till att utforska nya sorter. Den där Little Gem var ju söt.

          Min New Dawn har fått ett par längre skott nu, jag hoppas att den tänker börja klättra.


          --------------------
          Skåne, zon 1
           
          Citera
          Heidi24
          Inlägg 19-07-2009, 11:09
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          27-06-2007
          Medlem nr: 11 241



          Underbara rosor, önskar att man kunde känna doften!
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 19-07-2009, 12:09
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          CITAT (renate @ 19-07-2009, 11:45) *
          Vacker som alltid Kajsa,vad har du i jorden att du får så välväxta och rikblommande rosor.Det är helt fantastiskt vilka fina rosor du har.
          Jag tycker jag har bra jord med sådana praktexemplar har jag inte.Nu när jag ser din Mme Knorr misstänker jag att min Mme Boll är en Mme Knorr,den blommar men jag får lägger mig på mage för att luktar på den.



          Jag kan inte skilja på Mme Boll/Mme Knorr annat än Mme Boll blir 1.5 m buskar medan Mme Knorr är liten. I Roslistan skriver Hellan att Mme Knorr är mera fylld, vilket också är svårt att se. Båda är lite rufsiga. Om jorden, jag gödslar bara en ggn på våren med kogödsel på påse, sedan petar jag ner bananskal lite runt om, men i sommar med allt regn har det ju blivit tokhögt med en del rosor.


          Mme Boll

          Alla rosvänner köp Little Gem, den har allt ! Finns fler bilder i Album/Centifolia Muscosa gruppen.
          Finns hos Rosenposten

          Redigerat av Kajsa: 19-07-2009, 12:15


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Ezereht
          Inlägg 19-07-2009, 16:16
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 514



          Buhuuu jag beställde little gem i våras från rosenposten, men den var slut. Fina rosor som alltid Kajsa.


          --------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5
           
          Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 19-07-2009, 18:37
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem sedan:
          24-05-2004
          Medlem nr: 3 702



          Tjusigt Kajsa!
          Undrar just hur det ser ut hos dig i år med tanke på att allt verkar bli dubbelst så stort som vanligt......får du plats att gå ut? biggrin.gif



          --------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 19-07-2009, 20:16
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Jag klipper hårt efter första blommorna är över och fem stora buskrosor är helt nerklippta, så det finns plats. Visst har det tokväxt denna sommar, dina bilder visade väl det samma Christina ?


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          renate
          Inlägg 19-07-2009, 21:50
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          Jag gör precis som du Kajsa,ko på påse eller hästgödsel på våren,sedan bananskal,en del får lite benmjöl innan midsommar.Egenligen kan jag inte klaga,mina rosbuskar har växt rejält denna sommaren.Jag klipper också överblommat och lite till nu på sommaren. Bilden från Mme Boll/Knorr är fotat den 2/7.
          Bifogad fil  2009_07_02_2830__Large_.JPG ( 81.88k ) Antal nedladdningar: 29
          Den rosen köpte jag som Mme Boll på Flora Linnea
          Bifogad fil  P1030316__Large_.JPG ( 119.54k ) Antal nedladdningar: 29
          Great Western
          Bifogad fil  P1030301__Large_.JPG ( 72.86k ) Antal nedladdningar: 33
          Schneekoppe


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 20-07-2009, 08:01
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem sedan:
          24-05-2004
          Medlem nr: 3 702



          CITAT (Kajsa @ 19-07-2009, 21:16) *
          Jag klipper hårt efter första blommorna är över och fem stora buskrosor är helt nerklippta, så det finns plats. Visst har det tokväxt denna sommar, dina bilder visade väl det samma Christina ?


          Ja, det har verkligen tokväxt!
          Och jag som är sådär måttligt road av underhållsarbete i trädgården, har inte gjort mycket åt det.....
          Alltså är det ett antal rosor som regnat & blåst omkull t ex
          Men kära maken fick ett ryck häromdagen och gick runt och slog ner krftiga käppar bredvid de värst drabbade. Sen drog han upp dem mot käppen och knöt ihop giggle.gif bravo.gif
          Inte snyggt, men nödvändigt!
          När jag får semester i augusti ska jag klippa bort en massa......



          --------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

           
          Citera
          Erika i Sandvike...
          Inlägg 20-07-2009, 08:35
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 334
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 357



          -Jaaa, va säger man Kajsa !?

          Det är så vackert att man tappar andan!!
           
          Citera
          Paeonia Lactiflo...
          Inlägg 20-07-2009, 23:36
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          31-03-2008
          Medlem nr: 14 951



          Vilka fina rosor! Men vad menar ni med bananskal? Skojar ni confused.gif

          Planterade två New Dawn förra året vid en rosenbåge som jag beställt av en lokal smed, de blommar nu men är förstås inte så stora än. Jag kan absolut tänka mig att börja käka bananer om det på nåt sätt kan påskynda deras tillväxt.

          En fråga till, jag skrev i en tidigare tråd att jag planterat en Aïcha nedanför en slänt med kullersten. Jag tänkte då att grenarna skulle klä slänten på ett tjusigt sätt men misstänkte ganska snabbt att det var ett dåligt rosval rolleyes.gif (och det var ju flera här som höll med om att Aîcha nog inte var så lämplig). Kan inte riktigt släppa tanken på en ros över kullerstenarna och nu undrar jag vad ni tror om Crown Princess Margareta? Tycker den verkar jättefin och läste i nån rostråd här att den har veka grenar och måste bindas upp. Om man vill att grenarna inte ska ligga på marken vill säga. Här är zon 4 möjligen 5 och rosen skulle planteras i ett upphöjt murat land.

          Tack på förhand smile.gif


          /Helen
           
          Citera
          Thé
          Inlägg 21-07-2009, 07:51
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem sedan:
          05-09-2007
          Medlem nr: 12 351



          De exemplar av CPM jag såg i England hade stadiga grenar och stod av sig själva. Ibland nämns Mme Plantier som vek, men min mor har ett exemplar som hon visserligen får binda upp eftersom skotten blir långa, men de grova grenarna i mitten står rakt upp i givakt av sig själva och är mer än 1,5 meter höga.

          Jag skulle nog satsa på en klätterros kanske, som man får se till att styra ut i lagom portioner över stenarna. Låter man en klätterros bara växa som den vill lär den bilda en hög driva med tiden, så det blir ju inte heller rätt effekt. Hmm...


          --------------------
          Skåne, zon 1
           
          Citera
          Paeonia Lactiflo...
          Inlägg 21-07-2009, 13:46
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          31-03-2008
          Medlem nr: 14 951



          Tack för svar smile.gif! Jag skulle vänt mig hit innan jag bestämde mig för en ros, inser det nu. Tjejen i plantskolan föreslog en klematis istället. Jag borde lyssnat på henne whist.gif Men men, jag får väl återkomma i en klematistråd om jag inte själv hittar någon lämplig gul sort.

          Snälla någon, avslöja banantricket biggrin.gif! Är det bra just för rosor eller gräver ni ner skal i alla land?


          /Helen

          Redigerat av Paeonia Lactiflora: 21-07-2009, 13:48
           
          Citera
          renate
          Inlägg 21-07-2009, 15:00
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          1. Bananskal nej vi skojar inte de innehåller kalium och andra nyttigheter.Man kan klipper de i bitar och muller ner kring rosen eller bara lägger den vid rosens for som jag ofta gör.New Dawn växer inte snabbare av bananskal.Det får tar sin tid,du får ser om något år klättra den hur fint som helst på din fina rosbågen(ha du en bild av den?)Att lägger en klätterros över stenar tro jag inte funkar,de flersta rosor får kraftiga grenar med tiden,försök med marktäckande rosor eller/och klematis.


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          Paeonia Lactiflo...
          Inlägg 21-07-2009, 22:07
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          31-03-2008
          Medlem nr: 14 951



          Tack för upplysningen smile.gif! Jag ska absolut testa! Om skalen innehåller kalcium kan jag tänka mig att de är bra just för rosor. Har också en känsla av att de förmultnar riktigt snabbt.

          Nej, jag har ingen bild på rosenbågen. Kanske kan jag fixa en imorgon, det ser väldigt tanigt ut än så länge men jag antar att du är mer intresserad av bågen än av rosorna (New Dawn är ju inte exakt en raritet smile.gif).

          Marktäckande rosor kan ju vara väldigt vackert, men det passar väl bäst om man kan plantera i själva slänten och det funkar ju inte för mig eftersom slänten består av kullersten. Om jag fotar rosenbågen imorgon (måste köpa nya batterier till kameran) så kan jag ta ett kort på slänten också.

          Nu måste jag börja läsa om klematis istället. Hittar säkert nyttig info i annan sektion här på forumet.
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 22-07-2009, 10:37
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Har många klematis i album/Klematis, kika där. En sort som har stora vackra blad och som passar på en slänt är Mrs Robert Brydon, ska lägga in lite bättre bilder av den sen när den blommar. Annars är The Fairy rosen perfekt till slänter, den är söt, blomgalen och klarar kyla, fryser aldrig här.

          Bananskal innehåller magnesium, kalcium, fosfor som stärker rosen, ger fler blommor och rosen övervintrar bättre. Jag har en liten spann här på uteplatsen där jag slänger bananskal, kaffefilter och äggskal och så gräver jag ner det på rosor eller klematis som jag tycker behöver en liten kick, från vår till sena hösten, det är ju gratis näring. ( annars matkomposterar vi allt annat )

          Fina bilder renate, hur stor är din Great Western ?

          Redigerat av Kajsa: 22-07-2009, 10:40


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Ezereht
          Inlägg 22-07-2009, 14:31
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 514



          Är Great western svår, eller okej ros? Den var väldigt vacker i alla fall.


          --------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5
           
          Citera
          Paeonia Lactiflo...
          Inlägg 23-07-2009, 11:18
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          31-03-2008
          Medlem nr: 14 951



          Måste bara tala om att jag myllat ner mitt första bananskal. Tycker att detta känns alldeles fantastiskt, man äter en äcklig frukt och återvinner skalet i form av en ros smile.gif!

          Till Renate som bad om kort på rosenbågen: Jag har fotat den nu, men insåg just att jag glömt sladden i Göteborg, jag menar den som behövs för att ladda över till datorn. Om jag inte kommer på nåt annat sätt, så måste det vänta tills efter min semester. Du får inte ha för höga förväntningar, bågen är väldigt enkel. Fast målet är ju att den inte ska synas på sikt, när mina New Dawn har vuxit tillräckligt.

          Till Kajsa: Jag har tittat i ditt klematisalbum, tyckte jättemycket om Mrs Robert Brydon. Egentligen hade jag tänkt mig en gul klematis, men en vit passar ju till allt. Vilken klippgrupp tillhör den? Jag har en Albina Plena och en som jag tror heter Georg och dem klipper jag inte ner alls. Tror att det kan se lite risigt ut i en slänt, så jag skulle föredra en sort som man snaggar ner varje år.

          The Fairy är fin, men rosa funkar tyvärr inte i kullerstensslänten eftersom den är vid mitt gula & röda land.



          Redigerat av Paeonia Lactiflora: 23-07-2009, 11:19
           
          Citera

          4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 12:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon