Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vindruvor i växthus - några frågor till er som vet
          steffo100
          Inlägg 06-01-2021, 08:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 92
          Medlem sedan:
          26-05-2009
          Medlem nr: 23 702



          Hej,
          Jag har ett växthus i zon 1 på 12 kvadratmeter och tänkte skaffa en vinranka och har ett par frågor.
          Jag har läst att i mindre hus ska man vara försiktig med vindruvor då dom lätt tar över, är 12 kvadrat rimligt?
          Jag hoppas få upp den i nocken som är 3 meter hög.

          Sedan såg jag att man kan plantera den utanför huset och dra in rankan i ett rör under muren den står på, är det rimligt och när man köper plantan, hur lång är själva rankan?
          Jag har aldrig sett en planta så har lite svårt att se vad som ska grävas ner och vad som ska ledas in så att säga.

          Tips på lämplig sort?
          Vill gärna ha kärnfri desertdruva som man med fördel äter direkt..
          Såg något som heter red flame - kan det vara något?

          Slutligen, när ska dom planteras och var hittar man tex red flame att köpa?

          Tacksam för tips
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 07-01-2021, 00:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Mitt växthus på kolonin i Lund är bara 8 kvm, men ger utmärkt plats för en vit (dvs gröngul), kärnfri Himrod. En vanlig dessertdruva som trivs bäst i växthus. Ingen risk att den tar över, om man bara ser till att beskära hårt; det görs lämpligen just nu.
          Jag lyfte bort en golvplatta mitt på norrgaveln och planterade rankan rakt ner i gruset, samma höjd som i krukan. Man ser direkt vad som är rötter och vad som är stam. I början får man vattna men sen behövs det inte, då rötterna går mycket djupt.
          Efter något år har rankan blivit så hög att en gren kan ledas åt sidan och allt som pekar åt fel håll klipps bort. Hos mig går grenen på östra sidan halvvägs ner från takåsen från norr till ingången i söder, så att druvklasarna blir lagom att plocka i ögonhöjd.
          Plantorna i handeln brukar aldrig vara mer än en meter, oftast bara en halv. Vet inte var just Red Flame finns, men framåt vårkanten har plantskolorna flera andra sorter att välja bland. I zon 1 är det också lagom att plantera då, efter frosten.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 09:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon