Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blodtrycksmätare, Vilken ska man välja?
          mojan
          Inlägg 25-09-2010, 21:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem sedan:
          18-03-2007
          Medlem nr: 9 395



          Tänkte köpa en automatisk blodtrycksmätare (för överarm).
          Googlade lite och såg att priserna kunde variera mellan 200 kr till >1000 kr.
          Stor prisskillnad men hur är det med kvaliteten?
          Någon som vet/har tips/vilken ska man välja?


          --------------------
          Zon 3
           
          Citera
          netha
          Inlägg 25-09-2010, 21:05
          Länk hit: #2


          Gäster






          Köp Omron ... de anv inom sjukvården ... kostar ca 1000kr och finns att köpa på Apoteket

          Om du går på kontroll av blodtryck bör du ta med din mätare så kontrolleras om den visar lika som sjukvårdens.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 25-09-2010, 21:10
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag köpte en billig (ca.100kr) av fabrkatet AFIS hos ÖoB för några år sedan och den fungarar bra, har haft med den till vårdcentralen och jämfört resultatet med deras grejor och den har visat rätt. Blev rätt förvånad själv att den visade så bra men så var det.

          Redigerat av malcolm: 25-09-2010, 21:11
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-09-2010, 21:11
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          en tråd om detta sept 2009..


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          netha
          Inlägg 25-09-2010, 21:16
          Länk hit: #5


          Gäster






          Såg i den gamla tråden att maken kollade ca 1 ggr/vecka ... nu kollar han ungefär var tredje månad
          eftersom trycket är stabilt.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 25-09-2010, 21:20
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag har drabbats av stroke (blodpropp i hjärnan) två gånger men mitt blodtryck är ar snarare lågt istället för högt trots min ålder (55)...
           
          Citera
          netha
          Inlägg 25-09-2010, 21:21
          Länk hit: #7


          Gäster






          CITAT (malcolm @ 25-09-2010, 22:20) *
          Jag har drabbats av stroke (blodpropp i hjärnan) två gånger men mitt blodtryck är ar snarare lågt istället för högt trots min ålder (55)...

          Har syster 74 år, hon har haft stroke 2 ggr men har helt normalt blodtryck.
           
          Citera
          mojan
          Inlägg 26-09-2010, 06:33
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem sedan:
          18-03-2007
          Medlem nr: 9 395



          Tack för tips och synpunkter!
          Jag är inte särskilt hyperkondrisk crazy.gif men både maken och jag har fått högt blodtryck som behandlas.
          Aqvakul: Tack, vilken örnkoll! tummenupp.gif


          --------------------
          Zon 3
           
          Citera
          Bolltistel
          Inlägg 26-09-2010, 10:12
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          08-07-2010
          Medlem nr: 31 920



          Jag fick ner mitt tryck från 130/85 (normalt men åt det höga hållet) till 115/80 (idealt) genom att gå över till lågkolhydratkost med mycket naturligt fett i (smör, fett kött, fet fisk osv). Det innebär att jag ligger långt under genomsnittskurvan för min ålder och numera har ett blodtryck som en 20-åring. Ett litet tips bara för dem som vågar prova.


          --------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 26-09-2010, 10:46
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (Bolltistel @ 26-09-2010, 11:12) *
          Jag fick ner mitt tryck från 130/85 (normalt men åt det höga hållet) till 115/80 (idealt) genom att gå över till lågkolhydratkost med mycket naturligt fett i (smör, fett kött, fet fisk osv). Det innebär att jag ligger långt under genomsnittskurvan för min ålder och numera har ett blodtryck som en 20-åring. Ett litet tips bara för dem som vågar prova.

          Samma här - sist jag var hos läkaren och gjorde en totalkontroll av i stort sätt allt som går att mäta med blodprov sa hon att man skulle kunna tro att någon bytt ut proverna för resultaten var superbra!
          Anki


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 26-09-2010, 12:18
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          En vår när min hälsa trasslade lite extra hade jag plötsligt 145/90 istället för 115/65 som jag brukade ha. Det konstiga var att de inte reagerade alls på vårdcentralen. De sa bara att det inte var speciellt högt och att de träffat på många som hade mycket högre.

          Jag sa då att det ju var högt i förhållande till vad jag brukat ha men de tog ingen notis om det.

          Sedan började jag mäta hemma och en dag när jag tyckte hjärtat gick tungt och jag kände mig trött så hade jag 110/90. Är inte det ett rätt lite spann mellan det höga och det låga trycket?

          Redigerat av Christa: 26-09-2010, 12:19
           
          Citera
          mojan
          Inlägg 26-09-2010, 15:52
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem sedan:
          18-03-2007
          Medlem nr: 9 395



          CITAT (Bolltistel @ 26-09-2010, 11:12) *
          Jag fick ner mitt tryck från 130/85 (normalt men åt det höga hållet) till 115/80 (idealt) genom att gå över till lågkolhydratkost med mycket naturligt fett i (smör, fett kött, fet fisk osv). Det innebär att jag ligger långt under genomsnittskurvan för min ålder och numera har ett blodtryck som en 20-åring. Ett litet tips bara för dem som vågar prova.


          Ska se över min kost. Tycker att jag äter bra (veg kost+fisk) men lite färre kolhydrater skadar nog inte.
          Dessutom öka motionen. biggrin.gif Kommer just från en skogspromenad. biggrin.gif


          --------------------
          Zon 3
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 26-09-2010, 15:55
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag brukar ligga runt 130/80
           
          Citera
          mojan
          Inlägg 26-09-2010, 17:53
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem sedan:
          18-03-2007
          Medlem nr: 9 395



          CITAT (malcolm @ 26-09-2010, 16:55) *
          Jag brukar ligga runt 130/80

          Det är ju jättebra! tummenupp.gif


          --------------------
          Zon 3
           
          Citera
          netha
          Inlägg 26-09-2010, 21:25
          Länk hit: #15


          Gäster






          CITAT (Christa @ 26-09-2010, 13:18) *
          En vår när min hälsa trasslade lite extra hade jag plötsligt 145/90 istället för 115/65 som jag brukade ha. Det konstiga var att de inte reagerade alls på vårdcentralen. De sa bara att det inte var speciellt högt och att de träffat på många som hade mycket högre.

          Jag sa då att det ju var högt i förhållande till vad jag brukat ha men de tog ingen notis om det.

          Sedan började jag mäta hemma och en dag när jag tyckte hjärtat gick tungt och jag kände mig trött så hade jag 110/90. Är inte det ett rätt lite spann mellan det höga och det låga trycket?

          Stress ... och bara det att du funderar på/ är orolig för trycket ... kan göra att det skjuter i höjden ...
          inte för att ditt 145/90 var spec högt heller.

          Om du ständigt går och oroar dig för din hälsa... blodtryck mm så tror jag att det i sig är mycket farligare för din hälsa... än att du lever lite ohälsosamt och äter det du tycker om och njuter av dagen som den kommer.

          Redigerat av netha: 26-09-2010, 21:32
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-09-2010, 06:46
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (netha @ 26-09-2010, 22:25) *
          Om du ständigt går och oroar dig för din hälsa... blodtryck mm så tror jag att det i sig är mycket farligare för din hälsa... än att du lever lite ohälsosamt och äter det du tycker om och njuter av dagen som den kommer.


          Klokt och tänkvärt! yes.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 27-09-2010, 07:50
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (netha @ 26-09-2010, 22:25) *
          Stress ... och bara det att du funderar på/ är orolig för trycket ... kan göra att det skjuter i höjden ...
          inte för att ditt 145/90 var spec högt heller.

          Om du ständigt går och oroar dig för din hälsa... blodtryck mm så tror jag att det i sig är mycket farligare för din hälsa... än att du lever lite ohälsosamt och äter det du tycker om och njuter av dagen som den kommer.


          Snälla rara ha inte så tvärsäkra åsikter innan du vet något om bakgrunden. Min hälsa brakade ihop fullständigt utan att jag över huvud taget hade tid att bekymra mig över den. Det jag berättat här är bara en bråkdel av det jag drabbats av.

          Ett problem var att min syn krånglade. När jag kom till jobbet på morgonen så tog det en timme innan jag kunde se vad som stod på skärmen.

          Om jag tittade på något nära och sedan på skärmen så tog det en halvtimme innan ögonen ställt in sig på skärmavstånd. Efter flera år upptäckte jag att det gick bättre om jag först tittade ut genom fönstret och sedan på skärmen.

          När jag såg på TV så var jag tvungen att hålla för ena ögat för att kunna se bilden.

          En gång när jag skulle deklarera så kunde jag inte läsa blanketten utan fick vänta med deklarerandet till en annan dag.

          Jag hade nästa klippkort på ögonavdelningen men de hittade inte orsaken. Först efter många års synkrångel så upptäckte jag själv att synen varierade med vad jag åt. Det skiljde en hel dioktri före och efter en ostsmörgås. Om jag gått utan mat länge blev jag skelögd och ögonen samarbetade inte alls.

          Om den tillfälliga tryckökningen hade berott på stress så skulle trycket var förhöjt många gånger tidigare. Exempelvis så stressade jag så fruktansvärt när jag skulle flytta (orkade egentligen inte göra det) så hela huvudet brusade. Jag hörde varenda pulsslag. Det var verkligen en extrem stress men när jag kollade trycket samma dag jag lämnat över huset så var det lika lågt som vanligt.

          Anser ni f öv att 110/ 90 också beror på oro för hälsan...

          Jag har alltid haft lågt blodtryck även vid svår stress och när de upptäckte att det stigit så var jag hos läkare för en helt annan sak.

          Redigerat av Christa: 27-09-2010, 07:54
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 27-09-2010, 10:50
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (Christa @ 27-09-2010, 08:50) *
          Ett problem var att min syn krånglade. När jag kom till jobbet på morgonen så tog det en timme innan jag kunde se vad som stod på skärmen.

          Om jag tittade på något nära och sedan på skärmen så tog det en halvtimme innan ögonen ställt in sig på skärmavstånd. Efter flera år upptäckte jag att det gick bättre om jag först tittade ut genom fönstret och sedan på skärmen.

          När jag såg på TV så var jag tvungen att hålla för ena ögat för att kunna se bilden.

          En gång när jag skulle deklarera så kunde jag inte läsa blanketten utan fick vänta med deklarerandet till en annan dag.

          Jag känner igen de symptom du beskriver eftersom jag också har det så där ibland, vissa morgnar känner jag mig halvblind och ser knappt vad jag tittar på och det blir värre när jag är trött. Går regelbundet hos läkare för kontroll av trycket i mina ögon och har droppar (Xalatan) mot glaucom men kopplar inte samman mina besvär med högt tryck i ögonen eller blodtrycket. Precis som du har jag märkt att det hjälper att äta något eller dricka kaffe så det har kanske något med blodsockret att göra. Vid båda mina strokes har det börjat med att jag blivit minst sagt skelögd, högerögat har pekat så långt till höger som det överhuvud taget går och det har varit omöjligt att ens hålla balansen utan att hålla för ögat med handen.

          Har diabetes 2 som jag tar insulin och tabletter (Metformin) emot men inte heller det har jag kopplat samman med mina besvär, förutom glaucomdropparna har jag andra droppar (Artelac) om ögonen känns torra. Jättejobbigt att inte se ordentligt och jag har tom. köpt ett förstoringsglas för att kunna se att logga in på internetbanken när det är som värst.
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 27-09-2010, 11:25
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Ännu större orsak då att ta bort kolhydraterna ur kosten och använda animaliskt fett istället för lättprodukter och oljor med för mycket omega 6!


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 27-09-2010, 11:43
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag har mer och mer gått över till att använda smör i matlagningen och lättprodukter kommer inte in i detta hus.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 14:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon