Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          63 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          Citrona
          Inlägg 17-10-2007, 13:26
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem sedan:
          05-10-2007
          Medlem nr: 12 729



          Tack Lady Hamilton för intressant svar! Jag har mitt citronträd i ett förråd med element under vintern. Jag håller runt 10 grader där inne. Det finns ett fönster, första vintern hade jag inget tillskottsljus och det gick jättebra ändå, trädet blommade helt sanslöst i mars. Förra året hängde jag upp en lågenergilampa rakt ovanför trädet, den fick lysa 12 tim/dygn. Nu har jag tänt lampan igen, men satt timern på 16 tim/dygn, såg att någon skrivit att det skall vara så. Har funderat på lysrör, men det har ju gått bra utan. Kanske trädet skulle må ännu bättre med lysrörsljus? Vilken typ av lysrör har du och hur många timmar är det tänt?

          Redigerat av Citrona: 17-10-2007, 13:27
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 17-10-2007, 13:31
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          Jag har vanliga "kallvita" lysrör 2X58W och de får lysa 14 timmar/dygn. Men eftersom du verkar ha fått så bra resultat av din skötsel så kan du fortsätta och göra som förut. Fördelen med lysrör är att man belyser en större yta Lågenergi lampan har mycket mindre område den belyser


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-10-2007, 13:41
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Lady Hamilton @ 17-10-2007, 14:26) *
          som sagt var........... Är man rädd om sitt träd och frukter så utsätter man inte det för frost (resultatet av hur jag gör kan ni själva se i mitt Citrus album)


          jag skrev nyss att dom va tropiska och att man inte skulle utsätta dom för kyla, du får inte läsa för snabbt wub.gif . menade bara om oturen va framme kan det vara bra att veta . att apelsin frukt klarare sig bättre än lime eller citron , trädet klara frost i vilket fall som helst
           
          Citera
          Citrona
          Inlägg 17-10-2007, 13:41
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem sedan:
          05-10-2007
          Medlem nr: 12 729



          OK. Jag har ju bara mitt enda träd, lampan hänger rakt ovanför så det räcker kanske. Nu har jag en fikonplanta och en kruka med rosmarin där inne också, tror du de behöver tillskottsljus?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-10-2007, 13:45
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Citrona @ 17-10-2007, 14:41) *
          Nu har jag en fikonplanta och en kruka med rosmarin där inne också, tror du de behöver tillskottsljus?


          dom borde du ha ute , dom kan du ha ute än även i norra Sverige . du tar in dom efter några nätter när det blivit frost ner till -5c -10c . sen övervintrar dom svalt 0c +5c , fikonet tappar bladen behöver inget ljuse . fikon kan du även med extra ljuse och +15c om du nu vill . men varför krångla till det och låt den få det svalt så den sover . rosmarin och fikon kan du ta ut tidigt på våren . jag har både rosmarin och fikon på friland i zon 1 -2 .
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 18-10-2007, 20:29
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          CITAT (flaxss @ 17-10-2007, 14:15) *
          såg nu att någon eller några gillar att äta på bladen .

          Flaxss, där berör du en ytterligare en fråga som jag grunnar på. Jag har planerat ge bort några citrusar till vänner/släkt, vad bör jag ge för råd när det gäller placering utomhus. Och då tänkr jag inte på var de vädermässigt skall stå, det har jag redan koll på. Snarare är min fråga just vad som gäller citrus kontra skadedjur, kaniner och andra otäcka fyrfota varelser. Någon som vet? Vad kan citrusen råka ut för? (obs förutom spinn inomhus)

          CITAT (Lady Hamilton @ 17-10-2007, 14:31) *
          Jag har vanliga "kallvita" lysrör 2X58W och de får lysa 14 timmar/dygn. Men eftersom du verkar ha fått så bra resultat av din skötsel så kan du fortsätta och göra som förut. Fördelen med lysrör är att man belyser en större yta Lågenergi lampan har mycket mindre område den belyser

          man kan köpa sådana här också:


          Ljusfest

          Overkill?


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-10-2007, 20:42
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (freddie @ 18-10-2007, 21:29) *
          Flaxss, där berör du en ytterligare en fråga som jag grunnar på. Jag har planerat ge bort några citrusar till vänner/släkt, vad bör jag ge för råd när det gäller placering utomhus. Och då tänkr jag inte på var de vädermässigt skall stå, det har jag redan koll på. Snarare är min fråga just vad som gäller citrus kontra skadedjur, kaniner och andra otäcka fyrfota varelser. Någon som vet? Vad kan citrusen råka ut för? (obs förutom spinn inomhus)


          tänk bara på på våren akta dom för solen , i maj kan dom flyttas soligare om du till exempel tar ut dom i feb-mars i skuggan .

          har alldrig sett något äta på dom , det mesta händer under natten . kanske är sniglar ? ,, men det va bara detta år jag har sett blad skador . förra sommaren växte dom som attans och inga gnag bett eller andra djur va på dom .
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 18-10-2007, 20:53
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          Så generellt, beträffande skadedjur utomhus på citrus så skall det inte vara några större problem?


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-10-2007, 06:41
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          nej , jag akn tänka mig bladlöss och sniglar ev gillar dom
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 20-10-2007, 21:00
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          Idag (20 okt) kunde jag inte hålla mig utan tog in alla utom en av mina citrusar. Tänkte se vilken skillnad det gör, tex om de små skott som kommit överlever på dem inne, respektive på den som står kvar ute tills minusgraderna kommer (har fortfarand inte haft frost). De jag tagit inomhus ställer jag kyligt i österfönster (8-15 grader, element avstängt). Dessutom kör jag eventuellt igång extraljus redan nu i form av en 125 watts lågenergilampa. Tämnkte mig 6 timmar mitt på dagen till att börja med, därefter ev öka när jag fram emot vintern när jag måste stänga fönstret helt. Dessutom är det sån j*kla kräm i den där lampj*veln så jag har nog inte råd med mer... wacko.gif Rätt otäckt ljus också, tyvärr, så det är inte direkt mysigt om man har den tänd på kvällen.... santa.gif


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-10-2007, 22:10
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          kvittar om skotten dör , citrusen åter bildar dom till våren . tycker gott du kan ha kvar alla ute än . mina sover så gott ute . fast det varit frost . när dom börjar bilda blommor ska du inte utsätta dom för frost
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 20-10-2007, 23:01
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          CITAT (flaxss @ 20-10-2007, 23:10) *
          kvittar om skotten dör , citrusen åter bildar dom till våren . tycker gott du kan ha kvar alla ute än . mina sover så gott ute . fast det varit frost . när dom börjar bilda blommor ska du inte utsätta dom för frost

          Fast jag vill ju experimentera lite för att se vad det blir för skillnad!


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-10-2007, 10:21
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (freddie @ 21-10-2007, 00:01) *
          Fast jag vill ju experimentera lite för att se vad det blir för skillnad!


          du får berätta hur det går
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 21-10-2007, 11:49
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          CITAT (flaxss @ 21-10-2007, 11:21) *
          du får berätta hur det går

          Lovar! smile.gif


          Redigerat av freddie: 21-10-2007, 14:55


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          freddie
          Inlägg 25-11-2007, 19:01
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 947



          nu så, nu var det dags för lite RAPPORT. det börjar hända saker. Det börjar knoppas... Massor av skott och blomknoppar på mina två kalamondiner, samt på lime busken. Verkar trivas bra i mitt kalla köksfönster med extraljus. Skotten som såg konstiga ut (se mina bilder i inledningen i tråden) har utvecklats till små skira bladverk, har inte torkat in. Mitt köksfönster håller 7-18 grader beroende på utetemp och ev. mänskliga aktiviteter i köket. Lovar ladda upp bilder så småningom. skulle även vara kul om ni andra som sysslar med citrus berättar hur det går för er!


          --------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 25-11-2007, 20:27
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Jag tänkte just fråga om ingen av er odlar Calamondin när jag fick se ditt senaste inlägg. det är den enda citrus som jag har frukt på, dom andra står på tillväxt efersom jag drar upp dom från kärnor.
          Calamondinen är en billig och trevlig citrusväxt, som dessutom blommar villigt och ofta. Jag köpte min på IKEA för ett par år sedan, kommer inte ihåg hur mycket jag betalade, men det var inte över hundralappen, tror att det var ca 8€. Frukten är ju lite surare än dom andra, men jag tycker att dom är uppfriskande när jag någon gång ibland äter dom.
          På det här kortet är karten fortfarande väldigt gröna, men idag var dom riktigt brandgula. Dom får sitta kvar så länge som möjligt, för dom lyser upp så fint nu när det inte finns så mycket färg att tala om ...
          Bifogad fil  IMG_0520.JPG ( 50k ) Antal nedladdningar: 70


          --------------------
           
          Citera
          Stefan P
          Inlägg 25-11-2007, 22:19
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem sedan:
          29-10-2007
          Medlem nr: 13 022



          Hej,

          jag övervintrar för andra året i rad ett citronträd och en kalamondin, båda ca 70 cm höga. Jag tog in dem för en månad sedan och de har nu omkring 20 blomknoppar eller utslagna blommor var. Helt klart var det omställningen från utomhuskyla (bor i Göteborgstrakten) till inomhustemperaturen på 15-18 C som utlöste blomningen. Risken är väl nu att den torra inomhusluften gör att fruktämnena faller av under vintern. De frukter som bildades efter utomhusblomningen i försomras växte på sig fint så länge de stod ute.

          Vad gäller belysning så har jag ställt dem vid ett sydvästfönster med öppen ventilationslucka för att hålla nere temperaturen. Därtill har jag två st 11 W lågenergilampor tända 14 timmar om dygnet. Den varianten fungerade bra förra vintern och jag hoppas på en upprepning!

          /Stefan
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 26-11-2007, 07:11
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Om man har problem med för torr luft, är det enkelt att duscha citrusarna då och då. Antingen om man bär in dem i duschen eller duschar dem med en handflaska. Bär man in citrusarna i duschen, bör man göra detta i samband med att de ändå ska vattnas. De får väldigt mycke vatten där. Med handduschen kan man duscha ett par gånger i veckan.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-11-2007, 07:41
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          har för mig att Lady hamilton , ger bladnäring till sina citrusar . vilket är ett bra tips . funkar bra för mig .

          CITAT (freddie @ 25-11-2007, 19:01) *
          nu så, nu var det dags för lite RAPPORT. det börjar hända saker. Det börjar knoppas... Massor av skott och blomknoppar på mina två kalamondiner, samt på lime busken. Verkar trivas bra i mitt kalla köksfönster med extraljus. Skotten som såg konstiga ut (se mina bilder i inledningen i tråden) har utvecklats till små skira bladverk, har inte torkat in. Mitt köksfönster håller 7-18 grader beroende på utetemp och ev. mänskliga aktiviteter i köket. Lovar ladda upp bilder så småningom. skulle även vara kul om ni andra som sysslar med citrus berättar hur det går för er!


          trevligt tummenupp.gif

          den låga tempen gör att dom nya nalagen inte torkat bort plyus är kök fuktigare än övriga rum . alla mina är ute än . lika gröna och fina sen innan
           
          Citera
          Citrona
          Inlägg 26-11-2007, 08:27
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem sedan:
          05-10-2007
          Medlem nr: 12 729



          Mitt citronträd står nu i ett förråd med ett ganska stort fönster, där finns elvärme och jag brukar hålla c:a 10 grader på vintern. Det är tredje vintern jag har citronträdet där inne, det har fungerat fint förut, men ju större trädet blir och ju fler frukter det har, desto oroligare blir jag för att det inte skall trivas. Just nu har det nog ett tjugotal citroner i olika stadier, det har även blommat alldeles nyligen men det blir väl inget av det antar jag. I vår när ljuset återkommer, blir det nog fullt av knopp igen, det doftar himmelskt i förrådet när blommorna slår ut, då brukar jag ha fönstret öppet så att humlorna kan komma in om de har vaknat. Bra att jag blev påmind av den här tråden, idag skall jag nog gå ut och pyssla om mitt träd lite, kanske ge det en dusch och kolla om det behöver vatten. Jag stängde av värmen häromdagen eftersom det var 15 grader där inne, nu har det blivit kallare ute igen så jag skall även kolla temperaturen i förrådet. Jag har också en änglatrumpet, en fuchsia, en rosmarin och ett fikon i förrådet. De andra är jag inte så rädd om, men mina citroner vill jag ha kvar!!!
           
          Citera

          63 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 23:01
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon