Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trädrötter i odlingsbädar
          flouee
          Inlägg 28-04-2019, 14:21
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem sedan:
          06-07-2009
          Medlem nr: 24 643



          För två år sedan byggde vi rejäla odlingsbäddar. Några meter därifrån står en stor Alm, så vi lade ner en dubbelvikt markduk (vit, tjock variant, används vid dränering tror jag) i botten, sidorna täcktes med platonmatta.

          Nu har jag konstaterat att det bäddarna är fulla med rötter. Finns det något sätt att komma runt detta? Jag har försökt att googla, men hittar inget vettigt. Plast/våtbädd verkar inte heller vara en lösning? Att flytta bäddarna är inte aktuellt.


          --------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-04-2019, 14:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag har anlagt en stor trädgård på skogsmark och kämpat mot trädrötter under två decennier. Jag har prövat allt men tyvärr finns inget annat att göra än att ta bort trädet om man vill att annat skall kunna växa. Markduk hjälper inte ett dyft, inte heller våtbäddar. Rötterna tar sig över plasten och markduken perforerar de enkelt.
          Några träd fungerar med planteringar, rönn och tall men gran, björk, sälg och asp är värstingar.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 28-04-2019, 22:30
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Hur långt ut breder sig rötterna från en stor gran. Jag har ett land med några bärbuskar ca 5 meter från en stor gran och har märkt att den suger vatten från jorden där, speciellt märkbart var det förra sommaren under torrperioden. Jag har funderat på att gräva ett dike utanför landet och hugga av rötterna, men risken är väl då att granen vissnar på en del grenar åt det hållet och med tanke på risken för granbarkborrar kanske det inte är någon bra idé. Vi hade två vissna granar på koloniområdet, som vi anmälde till kommunen och de kom nästan omgående och tog ner träden.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-04-2019, 06:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Hur långt granens rötter sträcker sig går inte att svara på men 5 m är inget avstånd till en gran. Min teori är att när rötterna träffar på ny och fräsch jord blir det som en explosion av rötter i marken, de expanderar snabbt. Inte bara fukt de suger ut ur jorden, det ser ut som om de tuggar i sig mullämnen. När de fått härja ifred återstår bara en sandig, torr jord utan mull.

          Man läser ofta att trädens rötter inte sträcker sig längre än strax utanför trädkronan. Jag har grävt bort så mycket trädrötter så jag vet att det inte förhåller sig så, rötterna går långt utanför trädens kronor i sitt sökande efter fukt och näring.
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 29-04-2019, 15:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          CITAT (flouee @ 28-04-2019, 15:21) *
          För två år sedan byggde vi rejäla odlingsbäddar. Några meter därifrån står en stor Alm, så vi lade ner en dubbelvikt markduk (vit, tjock variant, används vid dränering tror jag) i botten, sidorna täcktes med platonmatta.

          Nu har jag konstaterat att det bäddarna är fulla med rötter. Finns det något sätt att komma runt detta? Jag har försökt att googla, men hittar inget vettigt. Plast/våtbädd verkar inte heller vara en lösning? Att flytta bäddarna är inte aktuellt.


          Vill du ha kvar almen och ändå slippa rötterna? I så fall får du gå i krig: Ta hänsyn till hur almen lutar, kommer den välta om du tar bort dess rötter på sidan för odlingsbäddar?

          Annars: Ta en motorsåg med en kedja som du kommer få kassera, gräv så mycket du kan åt det håll där odlingsbädden finns och såga sedan av alla rötter du ser. Denna procedur får du säkert upprepa varje år.

          Observera: En motorsågskedja som träffar jord (=sten) blir fort slö. Kan du slipa själv så blir det enklare (och billigare).

          Om du väljer denna metod kan du ju också ta tipset från Gunilla T, att rötterna växer fort i bra jord. Fyll upp med sand eller motsvarande där rötterna är kapade.


          Redigerat av johnny_j: 29-04-2019, 15:35


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 30-04-2019, 13:30
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag hade tänkt att använda en "brötyxa" att hugga av rötterna med, styvt jobb med en slö yxa, men enda alternativet om man saknar motorsåg. Smårötter går att hugga av med spaden, men till större behövs andra grejor.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 05:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon