Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ska jag ut och plocka koskit nu?, eller är det en befängd idé
          Eva Swahn
          Inlägg 01-01-2003, 19:14
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 300



          Jag blir så sugen på att plocka koskitar ute på ängarna nu!!! Dom är "bulliga" och fina, frusna och lättransporterade. Det riktigt kliar i fingrarna.

          Men är det dumt?? Vad kan jag göra med dom? Kan man få nått förståndigt svar?

          Det var inte så väldigt länge sen jag lyckades bli av med f ö r r a vårens "skörd" som hade fått ligga och pysa i sommarvärmen i en murbruksbalja för att sen bli en rälig vattenblandad gegga till hösten. Denna sörja hälldes i utspädd form lite hrä och där.

          Kan någon få ordning på mig och mina perversa böjelser?


          --------------------
          Eva i zon I
           
          Citera
          Annelie
          Inlägg 01-01-2003, 22:37
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 463
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 48



          Hej Eva,

          Det låter som om det vore perfekt att hämta hem lite "kobladdor" nu! smile.gif Som du själv säger måste det underlätta när de är frusna.

          Förvaring...Hur har du det med de där plåtskåpen du skulle plantera i? Skulle de inte vara perfekt och bottna med lite dynga i dem, så är det bara att fylla på med ordentlig jord sedan när du ska plantera?

          Annars får du väl hitta någon lämplig plats de kan ligga på så länge. Varför inte slänga dem i häcken intill dina nyfikna grannar? På så vis kanske lukten kan få dem att hålla sig på avstånd när det våras och blir lite varmare igen... tongue.gif


          --------------------
          Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1

           
          Citera
          Monique
          Inlägg 01-01-2003, 22:49
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 147
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 79



          rolleyes.gif Gott Nytt 2003 Eva.

          Inte vet jag om jag ger dig ett förståndigt svar, men en kommentar vill jag bidra med.
          Det verkar väldigt klokt att " skörda " nu när dom är lätta att transportera, hörde på väderrapport just nu att, i natt skall det snöa hos oss och till helgen blir det -15.
          Snöar det mycket så får "klottarna" ligga ett tag till.

          I Indien såg jag hur kvinnorna tog klottarna och smällde upp dem på husväggen till tork (klara när de ramlade ner) de användes både som bränsle och gödning. De torkade klottarna låg i prydliga staplar utanför husen. Gissar att det det inte är så populärt hos oss om det nu fungerar i vårt klimat.

          Om ditt gödsel fungerade förra säsongen så är det väl all ide att göra om det i år.
          Vi bor bredvid ett jättelikt bete för kor så jag ska ha ditt tips i minne.
          Ser framför mig minen på mannen när hundarna och jag går på koskitspromenad med rullebören i högsta hugg
          biggrin.gif biggrin.gif
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 01-01-2003, 23:35
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Ähh ara och plocka - vilken god ide att starta NU vetja ;-) tänkt vad mycke Du har hunnit med till April 2003 ;-)

          Hälsr Ingrid som mest är i drömma - drömma stadiet fortfarande!!!
           
          Citera
          Katrina
          Inlägg 02-01-2003, 09:11
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 44



          Det är väl en god ide att plocka nu när de är frusna och hanterliga!? smile.gif
          Särskilt som du har gjort det tidigare med "gott resultat"!

          Själv samlar jag hästkluttar....

          Ganska många rider förbi där vi bor - och glad blir jag när hästarna "lättar på trycket" inom rimligt avstånd från där jag bor smile.gif


          --------------------
          ~~K A T R I N A, zon 3~~
          Den som tror att ett väl utfört arbete inte behöver göras om, har aldrig rensat ogräs...
           
          Citera
          yla
          Inlägg 02-01-2003, 09:53
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 208



          jag plockar hästpluttar ,det brukar jag roa mej med på hösten när hästarna inte e kvar ute på sitt sommarbete o sen lägger jag dom ovanpå jorden på sina platser o låter naturen ha sin gång så att dom lakas ur vid regn å sånt då blir det näring i lagoma mängder verkar det som o det mesta som växer verkar uppskatta det hela ,
          Sonen brukar ta brännnässlor o lägga i vatten o vattna med som ska stå ett tag o jäsa det luktar pyton men verkar också vara bra för växterna
          här ett smakprov på sonens ideer digitalisen hade blommat ut o då lät han en av sina clematisrankor gå ner i digitalisbladen rolleyes.gif


          --------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie
           
          Citera
          Fialotta
          Inlägg 02-01-2003, 10:00
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 49



          Wow, vilken härlig bild
          och just i dag när snön vräker ner utanför fönstret rolleyes.gif
          Tack för den Oldwolfie och ha det så mysigt hos ditt barnbarn
          ett par dagar!
          Kramis


          --------------------
          *maudan*
           
          Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 02-01-2003, 14:04
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 300



          Tack för skitbra tips att jag kan lägga komockor i mina bala baljor! Det ska jag göra. Men nu har vi fått snö även på mina breddgrader så jag får hålla på med andra tokerier som att planera busk- och trädplantor på min trädgårdsritning och var jag ska ställa de två återstående baljorna.

          Dessutom har jag "hittat" ett jättelikt traktordäck som har legat och skräpat på en ödetomt. Denna nykomling, bland allt annat som ska försköna min tomt, måste också ritas in. Jag hade tänkt att ha det till nån sorts dammarrangemang. Eller har du några andra roliga idéer?

          Detta däck smugglade jag en natt, med MYCKET möda, hem till mig. Jag trodde jag skulle få göra detta skamtilltag i enskildhet, men det kom ett fyllo snubblande och ville "hjälpa till". Jag lyckades undvika denna galne gubbe till slut. Det sista han gjorde när han vinglade hem i mörkret var att vända sig om och vråla: "VARFÖR GÖR DU DETTA MITT I NATTEN?!" Ja, om han inte väckte hela bostadsrättsföreningens viktigpettrar då, måtte de sova på Rohypnol. Jag kunde ha stypt honom! Jag undrar om det är det jättelika däcket som har fått några av brf-medlemmarna att sluta hälsa på mig? Men det säger mer om mina grannar än om mig – tröstar jag mig med.

          ÅH! Oldwolfie jag blir SÅ glad över dina vackra bilder! Jag måste på nått sätt fixa bilder jag med. Det vore roligt att visa "före" och "efter"-bilder från min tosiga täppa. Från ordning och reda, till kreativt kaos.


          --------------------
          Eva i zon I
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 08-01-2003, 16:23
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Är det verkligen lagligt att bara gå och plocka ko-pizzor på någon annans mark ?? Ingår de verkligen i allemansrätten eller riskerar man att göra sig skyldig till stöld eller åtminstone lätt snatteri ?? Kanske bäst att inhämta mark- och koägarens tillstånd i förväg.
           
          Citera
          abborrmaster
          Inlägg 08-01-2003, 17:01
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 594
          Medlem sedan:
          02-01-2003
          Medlem nr: 528



          jämarns! har inte gått i bajs-tankarna ännu. Jag kan ju plocka harpluttar på sin höjd. Jag blir nog tvungen o köpa iår igen sad.gif


          /Simon


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 08-01-2003, 17:11
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Alltså,allvarligt talat, koblajjor måste väl ändå vara tillåtet att plocka!
          Snatteri... knappast!
          Kommer inte ordet snatteri ursprungligen från engelskans shop-lifting? Att stjäla i en affär e.d. för högst 800:-,
          det är snatteri.
          Den gödsel som bonden har på gödselstacken och sprider på sina ägor vill han kanske ha ifred men jag tror inte att han går ut i kohagen och tar reda på sina koblajjor... dom får man säkert ta! Man tar ju inte alla! tongue.gif
          Och hästskit på vägen... det är väl närmast att jämföras med hundbajs på vägen, eller... fast hundägaren måste plocka upp efter sin hund själv... rolleyes.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Sassa
          Inlägg 08-01-2003, 18:44
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          Härligt med lite skitprat! biggrin.gif

          Varför inte gå loss på den varma goa å färska gödselstacken i stället? Bara å knalla in till bonden med en hink i näven å fråga om man får ta.
          Ingen risk att man snattar eller förfryser fingrarna,
          Hälsar Sassa (också med i Koblajjans vänner)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-01-2003, 19:28
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag sällar mig också till blajjornas vänner, även om jag på senare använt mig mer av bluttar från häst. Kogödsel köper jag brunnen i säck, eftersom det endast finns tre kor här i en hage på några mils håll.

          Jag skulle gärna vilja se den tvist där advokater och tvistedomare lägger fram målet om Evas koblajestöld. Det skulle säkert kunna hända Jan, men visst vore dt rätt kul att höra argumentationerna?

          "Så länge blajorna inte sjunkit ned i ängen ägs de av korna som ägs av min klient", säger bondens försvarare. "När de sjunkit ned tillhör de ängsvegetationen, som är min klients foder till hans kor som producerar blajorna. Det finns ingen annan rimlig tolkning än att detta är stöld. Först från korna, sedan från ängen och till syvene och sist är det en ren skitstöld från min arme klient."

          Evas advokat kommer inte vara sämre. "Blajorna består av grödor även från de ängen er klient arrenderar. På vägen mellan ängarna är det allmän mark, som korna också beträder. Blajorna kommer således från olika ägor. Dessutom har blajplockning sin närmaste parallell i blomplockning, som icke är åtalbart såvida det inte är inom synhåll för ägaren, eller rör sig om fridlysta arter. Eftersom koblajorna näppeligen kan synas från bondens hus och inte på minsta sätt är fridlysta, måste detta betraktas liksom en blomplockning. Vi påkallar allmänna blajplockrätten och föreslår att ärendet avskrivs."

          Men vem vet. Om man snackar med bonden kanske han säger liksom min häststallföreståndare: "Men varför plockar du där? Jag har ju samlat på hög där det är mycket lättare att ta! Behöver du skjuts förresten, jag kör ju med traktorn åt ditt håll ganska ofta..."

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 08-01-2003, 20:05
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Får du inte in skiten i din bil Cilla?! laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif

          Nä, allvarligt talat. Jag har läst och njutit av Tasha Tudors trädgårdsbok. GUUUUUUUUUUUUUUD vilka blommor den tanten har!!! Hon samlar blajjorna i en tunna och häller på vatten, detta får stå och "koka" och sedan använder hon det till sina lupiner och riddarsporrar. Å DU MILDE vilka blommor hon fick! Så det är helt klart värt ett försök, får väl gå på kojakt först...


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 08-01-2003, 23:04
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          Kan vi inte samlas hos någon mjölkbonde och arrangera Ko-bingo? Den som vinner får koblajan! laugh.gif


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-01-2003, 23:20
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (Helen i Skåne @ 08-01-2003, 20:05)
          [font=Optima][SIZE=1][color=purple]Får du inte in skiten i din bil Cilla?! laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif

          Jovisst får jag det... Hästdyngan alltså. Tar den från ett stall som har halm i boxarna. Gödseln brinner och är rykande het när man tar den.

          En gång stod en kvinna vid samma container som jag skulle till. Hon blev stormförtjust i att få en dyngkompis, för hennes grannar och väninnor hade klassat henne som heläcklig (när det nu finns blåkorn och annat mindre jordiskt).

          Så såg jag hur hon gjorde. Liten fräsig spattel, inget spill utanför säckarna. Blänkande jämfört med min snöskottarskyffel. Tredubbla svarta plastsäckar, jämfört med mina enkla med hål i... Gummisnoddar att stänga säckarna med, en för varje säck. Hrm, jag brukar sno ihop dem och de flesta håller till dess jag fraktat dem till båten och kört hem.

          Vilken organisation! Nästa gång ska jag iallafall ha dubbla plastsäckar (med mindre hål i). Och ett par gummisnoddar. Ingen ska få mig att känna mig så skitstövlig som jag gjorde brevid denna dyngsköna dam!

          KO-BINGO var en bra idé Gunvor! Kanske kan det arrangeras på nätet till och med?


          --------------------
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 09-01-2003, 00:28
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hej

          CITAT
          Kanske kan det arrangeras på nätet till och med?


          Det går nog bra, bara du hittar en kossa som du får ut på nätet!
          Sen måste du ruta in hela nätet oxå och numrera varje ruta och fördela dessa. Kossan måste ha en webkamera därbak, så man ser på vilken ruta blajan hamnar


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 09-01-2003, 01:58
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          laugh.gif laugh.gif Skratt!


          --------------------
           
          Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 10-01-2003, 03:33
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 300



          Jag uppskattar verkligen att ni har tagit mina fekala problem seriöst. Jag är också tacksam för att några vänner här har belyst de juridiska komplikationer som jag kan nästlas in i om jag bejakar mina böjelser. Jag respekterar högt de rättrådighetens representanter som vill vägleda mig. Men de som känner mig vet att jag är oförbätterlig: ser jag skit - tar jag skit.

          Nu går dessa ljuvliga kreatur och bajsar på försvarsmaktens mark. Vad skulle jag då göra mig skyldig till? Hot mot Rikets säkerhet? Rebellisk verksamhet? Av denna anledning faller också Willhelms fyndiga förslag att underlätta kobingospel - att ha kameror placerade i händelsernas centrum -på att detta skulle klassas som olovlig underrättelseverksamhet.

          Sorry


          --------------------
          Eva i zon I
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 14-01-2003, 10:41
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Aj, aj, aj, försvarsmaktens mark !!! Jag hade hört från en vanligtvis felunderlättad källa på FOA att pga minskade anslag så skall man använda färska komockor i stället för minering. Tanken är att fienden skall halka och göra sig ur stridsbar skick.

          Jag tycker du borde kolla med försvarmakten så att du inte riskerar att anklagas för stöld av kvalificerade försvarshemligeheter och dömas till livstids fängelse !!! Och följakligen dra med dig alla andra som deltagit i denna diskussion in i fängelsehålan !!! wub.gif
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-05-2024, 10:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon