Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > katt som ej ger allergi
          therese.kvist
          Inlägg 24-06-2008, 11:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem sedan:
          23-04-2006
          Medlem nr: 7 483



          Vet nån om var man kan läsa om katterna som inte ska ge pälsdjursallergi?
          Har hört talas om dom, de ska även finnas i usa.
          Är ganska dyra, nån som vet????
           
          Citera
          Pia L
          Inlägg 24-06-2008, 11:30
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem sedan:
          26-03-2006
          Medlem nr: 7 292



          Det skulle kunna vara den Sibiriska katten som du menar, det är en mycket vacker och pratsjuk katt med lugnt temperament.

          http://www.sibiriskkatt.nu/


          --------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 24-06-2008, 11:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Även Devon Rex och Sphynx, räknas som "allergifria" katter. Frågan är bara vilken typ av allergi det gäller. Är man allergisk mot äggviteämnena i saliven från katt, hjälper det inte vilken ras man tar. Men gäller allergin päls, ska alla tre raserna fungera.
           
          Citera
          Rosmarin
          Inlägg 24-06-2008, 13:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem sedan:
          07-02-2008
          Medlem nr: 13 936



          Faktum är att även Helig Birma verkar vara bra för allergiker, trots att detta är en långhårig katt.
          Nu är det ju i och för sig inte pälsen som framkallar allergi utan kattens saliv. Men eftersom de tvättar (slickar) sig så överförs saliven till pälsen och denna blir allergiframkallande.
          Jag hade under lång tid (23 år) en Birma och alla jag känner som är allergiker sa alltid att "det är ju konstigt, hemma hos dig känner jag ingenting trots att du har katt" ... så det kanske kan vara något att kolla upp?

          Länk: http://www.shellyscats.com/information/hypo-allergenic.asp

          Redigerat av Rosmarin: 24-06-2008, 14:02


          --------------------

          Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida


           
          Citera
          Anic
          Inlägg 24-06-2008, 23:03
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 429



          Om du funderar på att skaffa katt trots allergi brukar många uppfödare låta en komma hem till dem så du får umgås med katterna och känna efter själv några gånger, sen borde du kolla upp vad du är allergisk mot. Har du möjligthet att passa en katt så är det det bästa.
          Köper du en ras katt ligger de ofta runt 6000 kr, och du kan ju prata med uppfödaren om att du är allergisk och att de är okej att ta en katt på prov.
          Vissa som är allergiska vill ju ha katt endå och väljer att leva med medicinering, det finns vaccinering för vissa djurallegier men den är inte helt säkert att den funkar eller hur många sprutor man måste ta, om det är öppet för allmänheten att få vaccinering eller vad det kostar vet jag inte. Har bara hört talas om det på en föreläsning.
           
          Citera
          myy
          Inlägg 25-06-2008, 07:16
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 337
          Medlem sedan:
          18-03-2007
          Medlem nr: 9 398



          Det finns inga kattraser som är säkra för allergiker, men en del allergiker tål vissa katter. Många vittnar om att de tål sin egen, men inte andras katter. Är man inte superallergisk finns det vissa strategier man kan välja om man ändå väljer att leva med katt:
          - Bada katten ofta, så reduceras antalet allergener
          - Välj en vuxen, kastrerad katt
          - Ha inte katten i sovrummet

          Det finns säkert mer man kan göra och är man dessutom pollenallergiker skall man undvika att ha utekatt eftersom pollen fastnar i pälsen.

          Oj, nu måste jag rusa till bussen...lycka till och vill du veta något om Sphynx, så har jag en och svarar gärna på frågor!
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 25-06-2008, 09:38
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          Jag tror att du menar en framavlad katt som saknar någon gen som kan ge allergi, det var en artikel i nån tidning för ett tag sedan. Den katten är nog bara på försöksstadiet i USA.

          Så det bästa du kan göra är att komma i kontakt med någon uppfödare av raserna som nämns i de andra inläggen och "nosa och gosa" för att kolla om du är allergisk även mot de raserna. Kattungar och okastrerade hankatter har jag för mig är mest allergiframkallande.

          Pius



          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          Virriz
          Inlägg 25-06-2008, 09:44
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem sedan:
          28-02-2007
          Medlem nr: 9 143



          Det finns inga allergifria katter eller garantier att det ska "gå bra".
          Men som sagt, man kan tåla sina egna katter och inte andras...

          Jag gjorde ett ordentligt allergitest innan jag skaffade katt (Bengal) och det gav ett utslag på 0,2 för katt jämfört mot min hundallergi på över 7 på samma skala, och jag valde då att testa.
          Min äldsta bengal är nu 4 år och det har gått jättebra! Han fick en kompis efter två år och jag var lite orolig, men det har fungerat!!

          Trots allt vet jag att allergin kan komma när som helst och det är en oro jag lever med. Jag kommer inte att riskera min egen hälsa, och kanske utveckla astma eller liknande, för att ha kvar mina katter, men annars gör jag "allt"!

          Prata med en seriös uppfödare dit du kan åka och gosa med katterna och känna efter.
          Bengal funkar för mig, Sibiriska katten och Rexar har jag hört funkar bra för andra.

          Lycka till!


          --------------------
          Trädgård, sommar & Katter

          http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 26-06-2008, 10:27
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Cornish Rex ska också vara ganska allergifri men som sakt innan ingen katt är ett säkert kort,man får prova först och se eller testa sig innan man köper katt.

          Mvh motti
           
          Citera
          Anic
          Inlägg 26-06-2008, 11:08
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 429



          Nått man ska tänka på är att även om det går bra första gången (första gången visar man aldrig symtom, utan det tidigat andra gången man kommer i kontakt med ämnet som framkallar allergin som man kan visa symtom eller mkt senare, det absolut bästa är att umgås med rasen man är inteserrad så mkt som möjligt utan andra raser i närheten) är det inte säkert att det funkar andra gången eller efter ett par veckor, månader. Det kan ju t.o.m. visa sig efter ett par år att allergin bara blir värre och värre.
           
          Citera
          myy
          Inlägg 26-06-2008, 21:40
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 337
          Medlem sedan:
          18-03-2007
          Medlem nr: 9 398



          Beroende på hur allergisk du är kanske du skulle kunna vara semestervakt åt någon katt av den ras du vill testa? Fast då måste du ju härda ut till ägaren kommer hem även om du inte tål katten.
           
          Citera
          Ammelina
          Inlägg 27-06-2008, 09:35
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          09-08-2007
          Medlem nr: 11 926



          Jag är själv katt allergiker sedan många år. Till en början undvek jag katter för jag blev så dålig av att bara vista hos någon som hade katt. Efter många år och katt älskare som jag är, fick jag rådet av en annan som hade en närstående som hade samma problem, att skaffa mig en katt och då på prov för det hade hjälpt hennes närstående. Jag skaffade en kattunge på prov blev dålig några dagar, tog mediciner sen avtog besvären mer o mer. Hade sen inga besvär av andras katter bara jag inte rörde dem. Idag ca 15 år senare har jag 3 katter två inne katter av rasen Maine Coon o en ute katt som är 50% Maine coon o 50% huskatt. Kan få lite besvär i bland då dem fäller osv då tar jag medicinen så det går bra. Man måste våga prova om man nu inte är hyper allergisk för då ska man kanske vara mer försiktig. Att kanske som någon skrev här att hälsa på i något katteri för att se hur man reagera är nog vettigt.. Lycka till!
           
          Citera
          waleeed12
          Inlägg 25-03-2016, 05:27
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          25-03-2016
          Medlem nr: 83 286



          Det finns säkert mer man kan göra och är man dessutom pollenallergiker skall man undvika att ha utekatt eftersom pollen fastnar i pälsen.

          Oj, nu måste jag rusa till bussen...lycka till och vill du veta något om Sphynx, så har jag en och svarar gärna på frågor!


          --------------------
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 04-04-2016, 23:56
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Läste inte alla inlägg här men något som man ska vara medveten om som kattallergiker är att antingen kan man vara allergisk mot mjället i pälsen (det är inte pälsen i sig som man reagerar emot) eller saliven från katten .Att skaffa långhårig katt är en stor utmaning .Däremot vet jag flera allergiker som funkar med Rexkatter - Men som någon skrev här träffa katterna innan ni köper !

          Redigerat av Motti: 04-04-2016, 23:57
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-04-2016, 08:00
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Eftersom tråden är nästan 8 år gammal har nog eventuell katt hunnit bli gammal eller allergin slagit ut i full blom.....


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 22:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon