Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jordgubbsplantor inför vintern, pallkragar, Plantera om jordgubbar från blomlådor till pallkrage
          Pär Päron
          Inlägg 19-09-2021, 17:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          03-04-2021
          Medlem nr: 93 889



          Jag har försökt att odla jordgubbar i mitt växthus, med blandat resultat olika år. Där har dom varit i vanliga blomlådor. Nu planerar jag att plantera om dem i pallkragar utomhus. Min fråga är hur jag ska gå tillväga när nu höst och vinter är på väg. Fungerar det att göra iordning pallkragar och plantera om plantorna där, eller är det för sent på året? Jag bor i Halland nära kusten. Förra vintern lät jag plantorna vara kvar i blomlådorna och så ställde jag dem nära husväggen med jutesäckar över.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-09-2021, 08:02
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det går alldeles utmärkt att plantera dina jordgubbar i pallkragarna, hösten är en bra tid för omplantering.

          Jordgubbar är härdiga och anpassade till vårt klimat så man bör inte täcka dem. Luften under en täckning blir fuktig och där trivs svamp så plantorna mår bäst i den friska luften. Dessutom blir inte temperaturen högre under en täckning om man inte tillsätter en intern värmekälla.
           
          Citera
          ettavgudsbarn
          Inlägg 21-09-2021, 22:28
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          18-08-2021
          Medlem nr: 95 227



          jag odlade jordgubbar för första gången i år, satte plantor "tidig sommar". då jag hade tomatplantor på samma ställe så blev de såklart snart övervuxna. jag lät dem vara för någon vecka sedan (i mer eller mindre skugga) då jag flyttade dem till ett mer soligt ställe i trädgården (de hade blivit mångdubbelt fler!). använde mest "gammal jord" från trädgråden typ. men visst lär de fått lite av gödningen av tomaterna också och de ser ut att må mycket bra och de moderplantor jag satte ned och såg lite vissna ut reste sig på en vecka högst tror jag. nu när jag sökt lite på youtube och hört vad de säger så har jag tagit till mig att det rekommenderas att ha sticklingarna eller utlöparna i jorden iaf 8 veckor innnan första frost, så vi får se hur det går.

          tvärs emot vad föregående talare påstår, har jag iaf hört, kanske mer än en gång, att den bästa tiden för omplantering är på våren.

          tvekar på att sära moderplantan (som har säkert fem-sex stsyekcen andra stora) men jag tänker att övning ger färdighet. så egentligen borde man väl pröva, för övning ger färdighet

          att inte det skulle innebära att jordgubbar klarar sig bättre genom ett "litet" (20cm?) lager av gult gräs eller whatever will jag gärna se bevis på. dessutom bör man komma ihåg att det finns många olika sorters av svamp, däribland sådana som sägs hjälpa till våra plantors rötter.

          Redigerat av ettavgudsbarn: 21-09-2021, 22:32
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-09-2021, 07:24
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (ettavgudsbarn @ 21-09-2021, 23:28) *
          dessutom bör man komma ihåg att det finns många olika sorters av svamp, däribland sådana som sägs hjälpa till våra plantors rötter.


          Det borde väl vara uppenbart att det inte är mykhorriza jag avser smile.gif
           
          Citera
          masa
          Inlägg 22-09-2021, 20:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Min erfarenhet är att det kan bli problem med uppfrysning, om man planterar jordgubbar på hösten. Plantorna hinner inte rota sig ordentligt och tjälen kan häva upp dem. Då får man sätta om plantorna på våren och en del har kanske inte klarat vintern. Senast i augusti bör man ha fått plantorna i jorden, eller så får man vänta till våren.
           
          Citera
          ettavgudsbarn
          Inlägg 24-09-2021, 20:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          18-08-2021
          Medlem nr: 95 227



          CITAT (Gunilla T @ 22-09-2021, 08:24) *
          Det borde väl vara uppenbart att det inte är mykhorriza jag avser smile.gif
          möjligen, men även jag som tycker mig läst mycket om svampar - förstår inte riktigt hur du menar. en googlesökning skulle säkert underlätta, men jag tänkte det är bäst att skriva ändå. dessutom hade jag nog druckit mer än ett par glas vin vid tiden då jag lade min förra post i tråden btw

          möjligen missade jag i att förstå att du troligen syftade på "täckning över bladen". iaf såg jag ett yt-klipp tidigare idag där de tydligt varnar för det. men täckning under uppmuntrades, har jag för mig

          tänkte iaf svara på detta som du skrev i föregående post:

          CITAT
          Dessutom blir inte temperaturen högre under en täckning om man inte tillsätter en intern värmekälla.
          då så många propagerar för täckning i sina jordgubbsodlingar så kan man väl misstänka att de sett en skillnad gentemot annars. är det inte "kölknäppar" som kommer med vinden t-ex, som möjligen "grässtråna" eller whatever kan hjälpa till med. och även det mikroskopiska livet som kommer att fröjdas mer? och på det sättet ge viss värme till rötterna och odlingen genom nedbrytandet av det organiska materialet?



          Redigerat av ettavgudsbarn: 24-09-2021, 20:36
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 05:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon