Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bli av med rödklöver i blomsteräng
Ascidian
Inlägg 07-08-2021, 09:16
Länk hit: #1

Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 95 139

Jag har anlagt en blomsteräng. Körde med ängsblandning från pratensis men efter något år ville vi bättra på med lite mer frön och köpte en ängsblandning på granngården. Den innehöll tyvärr rödklöver, de första åren försökte jag gräva upp plantorna men nu dominerar rödklövern hela ängen. Vad kan jag göra. Slå den ofta? Schakta bort allt och börja om?
/jonas

Citera

Nytt inlägg
Svar
August
Inlägg 23-08-2021, 12:40
Länk hit: #2

Medlem
Antal inlägg: 96
Medlem nr: 14 654

Förslaget från ett av guds barn här får mig att tänka på anekdoten om läkaren som yttrade följande: "Operationen lyckades men patienten dog".

Man får också associationer till begreppet "Döbelnsmedicin". För dem som gått i den moderna skolan där undervisningen i litteraturhistoria har sina luckor vill jag hänvisa till Johan Ludvig Runebergs "Fänriks Ståls Sägner", dikten "Döbeln vid Jutas", avslutningen av femte strofen:
Nej doktor nej, tänk ut en satts min herre
som gör mig för i morgon sjufalt värre
men hjälper mig i dag på mina ben.

Det är inte brist på kvävegödning på blomsterängen som är problemet, utan att det blir för mycket gödning med rödklöver.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-05-2022, 22:11

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon