Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Physalis, Inte riktigt solmogna...
          tamlin
          Inlägg 17-08-2014, 08:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          10-04-2014
          Medlem nr: 79 734



          Hallå odlare!

          I våras sådde jag physalis från frön. Det är en rolig och tillfredställande planta att odla, för den växer nåt helt enormt och ger massor av bär oavsett om man pollinerar eller ej. Här är en bild på monstret, den har vuxit ännu mer sedan denna togs. Den står på min inglasade balkong och brer ut sig så mycket att jag själv knappt får plats.


          En sak dock.. Den fäller en hel del bär när "kapslarna" runt den börjar se färdiga ut, men bären själva är fortfarande inte helt mogna. vissa är fortfarande mest gröna, medan andra börjar bli rätt gula men har ändå tydliga gröna ådror kvar. Jag har låtit dem ligga framme på balkongen för att kanske mogna färdigt i solen, och vissa blir helt klart lite gulare, men de smakar tyvärr inte alls så sött och syrligt som de man kan köpa i butiken.

          De har en viss liten skum bismak, det känns att de inte är helt mogna. Men eftersom de ramlar av plantan på egen hand är det ju svårt att göra så mycket..

          Jag gissar att problemet nog är att physalis behöver jättemycket sol för att bären ska mogna ordentligt. min balkong är i väst-läge så det är bara sol ungefär halva dagen.

          Finns det nån här som har erfarenhet av att odla physalis i Sverige med goda resultat?
           
          Citera
          Eva 33c
          Inlägg 17-08-2014, 11:17
          Länk hit: #2


          Gäster






          Din planta liknar i mina ögon Physalis grisea, gyllenbär. Den kallas också markkörsbär just för att bären ramlar av och mognar efter på marken. Och det verkar ju stämma på din planta.
          Den man köper i affären heter Physalis peruviana, kapkrusbär. Den blir som planta ännu större och bären mognar på plantan men mycket senare. Smaken är heller inte identiskt, personligen så tycker jag kapkrusbäret är godast. Men jag odlar bara gyllenbäret numer eftersom den hinner ge skörd under sommaren i växthuset.
          Var fick du dina fröer ifrån?
           
          Citera
          tamlin
          Inlägg 17-08-2014, 19:19
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          10-04-2014
          Medlem nr: 79 734



          CITAT (Eva 33c @ 17-08-2014, 12:17) *
          Din planta liknar i mina ögon Physalis grisea, gyllenbär. Den kallas också markkörsbär just för att bären ramlar av och mognar efter på marken. Och det verkar ju stämma på din planta.
          Den man köper i affären heter Physalis peruviana, kapkrusbär. Den blir som planta ännu större och bären mognar på plantan men mycket senare. Smaken är heller inte identiskt, personligen så tycker jag kapkrusbäret är godast. Men jag odlar bara gyllenbäret numer eftersom den hinner ge skörd under sommaren i växthuset.
          Var fick du dina fröer ifrån?


          Jag köpte Weibulls-fröer på Plantagen, enligt paketet är det Physalis pruinosa.
           
          Citera
          Eva 33c
          Inlägg 17-08-2014, 21:49
          Länk hit: #4


          Gäster






          Physalis pruinosa är synonymt med Physalis grisea, så det är gyllenbär du har och inte kapkrusbär. Vill du odla kapkrusbär nästa sommar kan du plocka fröerna ur en köpt frukt. Det har jag gjort och det brukar gro jättebra.

          Redigerat av Eva 33c: 17-08-2014, 21:49
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 17-08-2014, 22:52
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          De är bättre om man köpar frö från plantskola. för att man undvika blandad ärv och får bra plantor.
          H.Bassaam
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 13:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon