Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          6 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad odlar alla egentligen?, besatt eller måttligt intresserad?
          Faidros
          Inlägg 29-06-2006, 22:04
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          24-11-2005
          Medlem nr: 6 793



          Vad har alla här på forumet för krukväxter hemma egentligen?
          Skulle vara kul att veta...

          Själv har jag: Clivia, benjaminfikus, arons skägg, inkakrona, silverranka, silverkalla, kottepalm, zamioculcas, massa prickblad, ctenanthe, murgröna, kamelhårskalanchoë, kameuforbia, svärmorstunga, anthurium clarinervium, alocasia polly, kroton, två calatheor, ananas, porslinsblomma, paraplyaralia, en massa dracenasticklingar och två grandiosa kentiapalmer.. och juste, en köttätare också, dionea muscipula heter den väl..
          Det blir svårt att få in fler i min rätt lilla lägenhet, men by God ska jag försöka, haha..

          Nån mer som orkar rabbla?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-06-2006, 22:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          http://www.odla.nu/forums/index.php?s=6e5e...ODE=03&MID=6358
          vad roligt intresant å veta vadd alla har
          wub.gif wub.gif
          i länken är min lista har dne där
          hoppas fler skirver här
           
          Citera
          Zazu
          Inlägg 29-06-2006, 22:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 453
          Medlem sedan:
          27-06-2004
          Medlem nr: 3 938



          jag får väl rabbla lite jag med då:
          plumbago indica, plumbago capensis, plectranthus forsteri 'Marginatus', clivia miniata, clivia nobilis, brilliantaisia nyanzarum, brilliantaisia sp, anthurium magnificum, cyperus papyrus, callistemon pallidus, caesalpinia, geranium canariense, drimiopsis maxima, pelargonium crassicaule, selenicereus grandiflorus, streptocarpus primulifolius, 2 eucharis amazonica, amorphophallus conjac, sauromatum venosum(3 st), ~10 pelargoner, hottentottlilja, achimenes, kohleria, cissus, passiflora caerulea x 'violacea', en banan(musa zebrina tror jag det är), två epiphyllum, asblomma och ungefär 100 olika hoyor...
          jag har säkert glömt något... wub.gif
          var har du hittat anthurium clarinervum? den har stått på min önskelista lääänge... wub.gif

          glömde buddleja madagascariensis tongue.gif


          --------------------
          Odlar i Uppsala, Zon 2-3
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-06-2006, 22:38
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Zazu @ 29-06-2006, 23:23)
          jag får väl rabbla lite jag med då:
          plumbago indica, plumbago capensis, plectranthus forsteri 'Marginatus', clivia miniata, clivia nobilis, brilliantaisia nyanzarum, brilliantaisia sp, anthurium magnificum, cyperus papyrus, callistemon pallidus, caesalpinia, geranium canariense, drimiopsis maxima, pelargonium crassicaule, selenicereus grandiflorus, streptocarpus primulifolius, 2 eucharis amazonica, amorphophallus conjac, sauromatum venosum(3 st), ~10 pelargoner, hottentottlilja, achimenes, kohleria, cissus, passiflora caerulea x 'violacea', en banan(musa zebrina tror jag det är), två epiphyllum, asblomma och ungefär 100 olika hoyor...
          jag har säkert glömt något... wub.gif
          var har du hittat anthurium clarinervum? den har stått på min önskelista lääänge... wub.gif

          glömde buddleja madagascariensis tongue.gif

          häftiga saker låter det som
           
          Citera
          Zazu
          Inlägg 29-06-2006, 22:50
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 453
          Medlem sedan:
          27-06-2004
          Medlem nr: 3 938



          CITAT (flaxss @ 30-06-2006, 00:38)
          CITAT (Zazu @ 29-06-2006, 23:23)
          jag får väl rabbla lite jag med då:
          plumbago indica, plumbago capensis, plectranthus forsteri 'Marginatus', clivia miniata, clivia nobilis, brilliantaisia nyanzarum, brilliantaisia sp, anthurium magnificum, cyperus papyrus, callistemon pallidus, caesalpinia, geranium canariense, drimiopsis maxima, pelargonium crassicaule, selenicereus grandiflorus, streptocarpus primulifolius, 2 eucharis amazonica, amorphophallus conjac, sauromatum venosum(3 st), ~10 pelargoner, hottentottlilja, achimenes, kohleria, cissus, passiflora caerulea x 'violacea', en banan(musa zebrina tror jag det är), två epiphyllum,  asblomma och ungefär 100 olika hoyor...
          jag har säkert glömt något... wub.gif
          var har du hittat anthurium clarinervum? den har stått på min önskelista lääänge... wub.gif

          glömde buddleja madagascariensis tongue.gif

          häftiga saker låter det som

          tack! wub.gif
          Flaxss, du har visst ett "black beans träd", vad är det förnåt?

          mvh zazu


          --------------------
          Odlar i Uppsala, Zon 2-3
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-06-2006, 23:17
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Zazu @ 29-06-2006, 23:50)
          Flaxss, du har visst ett "black beans träd", vad är det förnåt?

          mvh zazu

          det vet jag knappt nu jag har fult upp med att leta bilder av dina växter

          så nu är jag kklar med et kollade som hastigaste ska ta en närmare tiit i morron men dom var coola
          http://images.google.se/images?svnum=10&hl...+konjac&spell=1
          å
          http://images.google.se/images?client=fire...S%C3%B6k+bilder
          å bananen är med häftig tror jag har en sån med samma sort undra hur härdiga dom är
           
          Citera
          Faidros
          Inlägg 29-06-2006, 23:19
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          24-11-2005
          Medlem nr: 6 793



          ..dom skulle slänga den för att den hade några bruna kanter typ, så jag tog hem den istället, och nu poppar bladen upp för fullt, t.o.m två blommor..
          Men behöver du verkligen en A. Clarinervium när du redan har en A. Magnificum? De är väl rätt lika?

          Vad är sauromatum venosum egentligen? Den såg cool ut..

          Redigerat av Faidros: 15-04-2009, 16:03
           
          Citera
          Zazu
          Inlägg 29-06-2006, 23:24
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 453
          Medlem sedan:
          27-06-2004
          Medlem nr: 3 938



          sauromatum venosum ser ut såhär när den blommar(luktar gödsel):
          http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...20_BildS018.jpg
          och när den har blommat klart så får den ett sådant här blad:
          http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...erabildS004.jpg
          sedan vissnar den ner och vilar över vintern och sedan börjar den om igen, ödlekalla på svenska...
          nja, clarinervum har mycket mindre blad och kraftigare nerver, men i övrigt är de ganska lika wub.gif


          --------------------
          Odlar i Uppsala, Zon 2-3
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-06-2006, 23:28
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (flaxss @ 30-06-2006, 00:17)
          CITAT (Zazu @ 29-06-2006, 23:50)

          Flaxss, du har visst ett "black beans träd", vad är det förnåt?

          mvh zazu

          det vet jag knappt nu jag har fult upp med att leta bilder av dina växter

          så nu är jag kklar med et kollade som hastigaste ska ta en närmare tiit i morron men dom var coola
          http://images.google.se/images?svnum=10&hl...+konjac&spell=1
          å
          http://images.google.se/images?client=fire...S%C3%B6k+bilder
          å bananen är med häftig tror jag har en sån med samma sort undra hur härdiga dom är

          ska se vad va det du frågade blev helt uppe i ditt smile.gif smile.gif
          nus ka vi se bönträdet
          se här hittade jag det
          har kunnat namnet inann men blev av med det men nu ska jag skirva upp det
          http://davesgarden.com/pf/go/56986/index.html
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-06-2006, 23:29
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Zazu @ 30-06-2006, 00:24)
          sauromatum venosum ser ut såhär när den blommar(luktar gödsel):
          http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...20_BildS018.jpg
          och när den har blommat klart så får den ett sådant här blad:
          http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...erabildS004.jpg
          sedan vissnar den ner och vilar över vintern och sedan börjar den om igen, ödlekalla på svenska...
          nja, clarinervum har mycket mindre blad och kraftigare nerver, men i övrigt är de ganska lika wub.gif

          det var ju samma som jag tyckte var häftiga wub.gif
           
          Citera
          storm
          Inlägg 29-06-2006, 23:32
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 892
          Medlem sedan:
          26-11-2005
          Medlem nr: 6 799



          Förut så samlade jag på mig en massa alle handa växter, men idag tycker jag att det är mer harmoniserande med det jag har idag ,vardagsrums fönstret har jag fredskallor ,ett ödesträd som säkert är trettio år gammalt som står i mitten,i sovrums fönstrena har jag sankt paulier som blommar ,murgröna,,silverkalla okideer som vilar ,en julstjärna som är jätte vacker,i köksfönstret har jag streptokarpus,vit phalanopsis,murgröna,stpaulia,philodenrum, på min inglasade balkong har jag pellar av diverse sorter,begonier som jag fick i påskas som present dom blommar så vackert,en ängla vinge som är en meter hög två julkaktusar som blommar?och en blomma som jag inte vet vad det är kommer bilder senare när min son kommer hem, han kan det här med datorer,och hör och häpna en hängsparris som är full med knoppar,jag har fotat så bilder kommer sen.det ska bli spännande ock se hur blommorna blir men dom blir små.


          --------------------
          hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-06-2006, 08:53
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (storm @ 30-06-2006, 00:32)
          Förut så samlade jag på mig en massa alle handa växter, men idag tycker jag att det är mer harmoniserande med det jag har idag ,vardagsrums fönstret har jag fredskallor ,ett ödesträd som säkert är trettio år gammalt som står i mitten,i sovrums fönstrena har jag sankt paulier som blommar ,murgröna,,silverkalla okideer som vilar ,en julstjärna som är jätte vacker,i köksfönstret har jag streptokarpus,vit phalanopsis,murgröna,stpaulia,philodenrum, på min inglasade balkong har jag pellar av diverse sorter,begonier som jag fick i påskas som present dom blommar så vackert,en ängla vinge som är en meter hög två julkaktusar som blommar?och en blomma som jag inte vet vad det är kommer bilder senare när min son kommer hem, han kan det här med datorer,och hör och häpna en hängsparris som är full med knoppar,jag har fotat så bilder kommer sen.det ska bli spännande ock se hur blommorna blir men dom blir små.

          har du en julstjärna som du klarat längre hur gjorde du det .
          å fjädersparrisen vill jag se foton på coolt med knoppar
           
          Citera
          Linda_A
          Inlägg 30-06-2006, 09:44
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem sedan:
          08-07-2005
          Medlem nr: 6 145



          Jag har runt 100 hoyor och runt 70 pelargoner. wub.gif


          --------------------
          //Linda
           
          Citera
          MyHoyas
          Inlägg 30-06-2006, 10:04
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem sedan:
          07-03-2006
          Medlem nr: 7 187



          Jag har snart 150 olika hoyor och platsproblemen började redan vid 100. wacko.gif


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Faidros
          Inlägg 30-06-2006, 10:40
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          24-11-2005
          Medlem nr: 6 793



          Hoyorna är ju riktigt snygga när de blommar och är i allmänhet rätt sköna, men 100 och 150 stycken.... Varför så många, har ni en förklaring på denna mani? Doftar det inte starkt också?
           
          Citera
          MyHoyas
          Inlägg 30-06-2006, 10:53
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem sedan:
          07-03-2006
          Medlem nr: 7 187



          Förklaring och förklaring... Det är väl som vilken annan hobby som helst egentligen, bara det att den tar ganska mycket plats! Det blir liksom en utmaning att skaffa nya sorter och få dessa att blomma. Vissa är lättblommade och vissa är mycket svårblommade. Tycker personligen att de flesta är vackra som "bara" gröna slingerväxter också. En del har riktigt vackra blad och odlas mer för bladen än för blommorna. smile.gif

          Visst, en del doftar ju ganska starkt, men de flesta doftar "lagom" och behagligt. Jag brukar säga att en hoya kan dofta allt från godis (smörkola, tuggummi) till hästskit. laugh.gif

          //Christina


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          storm
          Inlägg 30-06-2006, 13:55
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 892
          Medlem sedan:
          26-11-2005
          Medlem nr: 6 799



          CITAT (flaxss @ 30-06-2006, 09:53)
          CITAT (storm @ 30-06-2006, 00:32)
          Förut så samlade jag på mig en massa alle handa växter, men idag tycker jag att det är mer harmoniserande med det jag har idag ,vardagsrums  fönstret har jag fredskallor ,ett ödesträd som säkert är trettio år gammalt som står i mitten,i sovrums fönstrena har jag sankt paulier som blommar ,murgröna,,silverkalla okideer som vilar ,en julstjärna som är jätte vacker,i köksfönstret har jag streptokarpus,vit phalanopsis,murgröna,stpaulia,philodenrum, på min inglasade balkong har jag pellar av diverse sorter,begonier som jag fick i påskas som present dom blommar så vackert,en ängla vinge som är en meter hög  två julkaktusar som blommar?och en blomma som jag inte vet vad det är kommer bilder senare när min son kommer hem, han kan det här med datorer,och hör och häpna en hängsparris som är full med knoppar,jag har fotat så bilder kommer sen.det ska bli spännande ock se hur blommorna blir men dom blir små.

          har du en julstjärna som du klarat längre hur gjorde du det .
          å fjädersparrisen vill jag se foton på coolt med knoppar

          julstjärnan är bara som en grön planta dom röda bladen har den tappat.


          --------------------
          hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-06-2006, 14:23
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (storm @ 30-06-2006, 14:55)
          CITAT (flaxss @ 30-06-2006, 09:53)
          CITAT (storm @ 30-06-2006, 00:32)
          Förut så samlade jag på mig en massa alle handa växter, men idag tycker jag att det är mer harmoniserande med det jag har idag ,vardagsrums  fönstret har jag fredskallor ,ett ödesträd som säkert är trettio år gammalt som står i mitten,i sovrums fönstrena har jag sankt paulier som blommar ,murgröna,,silverkalla okideer som vilar ,en julstjärna som är jätte vacker,i köksfönstret har jag streptokarpus,vit phalanopsis,murgröna,stpaulia,philodenrum, på min inglasade balkong har jag pellar av diverse sorter,begonier som jag fick i påskas som present dom blommar så vackert,en ängla vinge som är en meter hög  två julkaktusar som blommar?och en blomma som jag inte vet vad det är kommer bilder senare när min son kommer hem, han kan det här med datorer,och hör och häpna en hängsparris som är full med knoppar,jag har fotat så bilder kommer sen.det ska bli spännande ock se hur blommorna blir men dom blir små.

          har du en julstjärna som du klarat längre hur gjorde du det .
          å fjädersparrisen vill jag se foton på coolt med knoppar

          julstjärnan är bara som en grön planta dom röda bladen har den tappat.

          oki men hur fikc du dne till att öveleva jag har försökt med fler men alla har dött
           
          Citera
          storm
          Inlägg 30-06-2006, 15:22
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 892
          Medlem sedan:
          26-11-2005
          Medlem nr: 6 799



          CITAT (flaxss @ 30-06-2006, 15:23)
          CITAT (storm @ 30-06-2006, 14:55)
          CITAT (flaxss @ 30-06-2006, 09:53)
          CITAT (storm @ 30-06-2006, 00:32)
          Förut så samlade jag på mig en massa alle handa växter, men idag tycker jag att det är mer harmoniserande med det jag har idag ,vardagsrums  fönstret har jag fredskallor ,ett ödesträd som säkert är trettio år gammalt som står i mitten,i sovrums fönstrena har jag sankt paulier som blommar ,murgröna,,silverkalla okideer som vilar ,en julstjärna som är jätte vacker,i köksfönstret har jag streptokarpus,vit phalanopsis,murgröna,stpaulia,philodenrum, på min inglasade balkong har jag pellar av diverse sorter,begonier som jag fick i påskas som present dom blommar så vackert,en ängla vinge som är en meter hög  två julkaktusar som blommar?och en blomma som jag inte vet vad det är kommer bilder senare när min son kommer hem, han kan det här med datorer,och hör och häpna en hängsparris som är full med knoppar,jag har fotat så bilder kommer sen.det ska bli spännande ock se hur blommorna blir men dom blir små.

          har du en julstjärna som du klarat längre hur gjorde du det .
          å fjädersparrisen vill jag se foton på coolt med knoppar

          julstjärnan är bara som en grön planta dom röda bladen har den tappat.

          oki men hur fikc du dne till att öveleva jag har försökt med fler men alla har dött

          jag har inte gjort annat än vattna som vanligt, den såg lite kass ut efter nån månad men den repade sig,den har åxå massa nya sidoskott.


          --------------------
          hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.
           
          Citera
          Linda_A
          Inlägg 30-06-2006, 15:44
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem sedan:
          08-07-2005
          Medlem nr: 6 145



          Förklaring, humm.. Svaret är väl ungefär likadan som för alla som håller på med blommor.

          Bara att jag har fastnat för speciella grupper och inte allmänt. wink.gif
          Och det är svårt att låta bli att skaffa ännu en när man ser hur vackra de är på bilder tex. Hoyorna är mitt främsta intresse. Pelargonerna har mest råkat bli flera, speciellt nu på slutet. Genom byten och så. tongue.gif


          --------------------
          //Linda
           
          Citera

          6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 09:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon