Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför gula blad på orkidé?, Återkommande problem
          rödlök zon 2
          Inlägg 07-02-2005, 10:28
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          01-02-2005
          Medlem nr: 4 942



          Hej!

          Jag brukar lyckas bra med mina brudorkidéer, de blommar om flitigt och bladen är fina. Jag har dock upptäckt att de inte trivs i närheten av datorn och tv:n, antagligen är luften för torr där. På jobbet kan jag inte ha dem alls, de höll på att dö efter några veckor, men hämtade sig hemma. De verkar inte gilla att bli runtflyttade för mycket heller. Både soliga och skuggiga fönster har gått bra för min del, men i söderlägen har jag haft persiennerna nere och "vippade" så att blommorna får ljus men inte direkt sol.

          Jag vattnar dem ganska sällan och de står allihop i genomskinliga plastkrukor med litet upphöjd "kant" under, så att vattnet rinner ut. Jag har litet blandade ytterkrukor, men inga genomskinliga. Jag gödslar i samband med cirka varannan vattning. Planterar om då komposten börjar bli nedbruten, köper då orkidéjord. På somrarna brukar jag duscha dem med en sprutflaska någon gång i veckan.

          När jag flyttade från lägenhet till en nybyggd villa vantrivdes nästan alla mina växter, fick ohyra som jag inte blev av med och de flesta dog. Den enda som klarade sig var en fallskärmsblomma och några orkidéer. Jag tror växterna reagerade på ämnen i huset. Nu verkar dessa vara borta, för nu trivs alla blommor jag har.

          Jag har fått keikis flera gånger som jag nypt av och på så sätt fått flera plantor. Moderplantan har fortsatt leva och blomma som förut.

          Min erfarenhet är att ju mindre man gör med brudorkidéer, desto bättre mår de! Jag har dock aldrig prövat på andra sorter.

          Lycka till!
           
          Citera
          kristerh
          Inlägg 07-02-2005, 14:32
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem sedan:
          01-04-2004
          Medlem nr: 3 128



          CITAT (Sommartorparn @ 05-02-2005, 21:16)
          CITAT (Blomstertanten @ 05-02-2005, 21:10)
          CITAT (Sommartorparn @ 05-02-2005, 16:29)


          Frågan är: är denna kruka verkligen  bra? Eller ska jag göra om det hela och återgå till plastkruka. Plantan ser ut att må bra än så länge.

          Har läst att man inte ska ha orkideer i glaskrukor.
          Glas leder värme så det blir för varmt för rötterna.
          Dessutom kan det bildas alger i glaskrukan och algerna kan vara skadliga för orkidén.

          Intressant! Tvärs emot blomsterförsäljarens rekommendationer alltså. Finns det fler bud om denna fråga?

          Glaskrukor är inte bra, dels har de dåligt med dräneringshål, luften kan inte cirkulera och fukten blir stående och om det är något som de inte gillar så är det stående fuktighet, dessutom blir dessa glaskrukor om de står i solen rena brännglasen med en enorm hetta som inte uppskattas av orkisarna. tror att din blomsterhandlare bara vill bli av med ett gäng felaktigt inköpta krukoreller oxså är han/hon okunniga.
          krister


          --------------------
          kristerh zon 2-3
           
          Citera
          LillaTiger
          Inlägg 07-02-2005, 15:26
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 252
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 248



          Jag har en brudorkidé i en sån där fyrkantig glaskruka med hål i botten och blomman trivs jättebra. Jag doppar den inte utan häller på en halv deciliter i veckan ungefär, det verkar va ganska lagom här hos mej. Den står i ett västerfönster och får några timmars morgonsol.

          Det där med glas eller inte tror jag helt beror på hur man har placerat krukan. Står den i direkt sol flera timmar i sträck så är det ju klart att det blir varmt. skugga krukan i ett sådant läge.. eller ha en vanlig orkidé-plastkruka med en vanlig ytterkruka istället.
          Sen att det blir vatten stående går ju också att göra något åt. Vattna lite granna uppifrån, istället för att doppa den, och när kondensen varit borta några dagar vattnar du igen. lite granna är kanske ½dl.

          Rötterna vill ju ha ljust, men de vill inte heller stekas i solen. Tänk på hur de växer ute i naturen, där skuggas de av träden de växer i, samtidigt som de får sol lite då och då.

          Det är en hel vetenskap med orkideér och varje hem har sitt eget klimat. Man kan ju inte säga att något är rätt eller fel direkt, utan man måste anpassa efter hur man har det. =) Glaskruka i norr och skyddande keramik i söder.

          Min ljusgula, svagt doftande brudorkidé är inne på sin tredje månad i blomm nu. Helt underbart. wub.gif


          --------------------
          Hälsar LillaTiger Zon 1-2 (3)
           
          Citera
          carro121
          Inlägg 07-02-2005, 16:38
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem sedan:
          22-10-2004
          Medlem nr: 4 654



          Nu har jag varit och köpt mig en ny brudorkide. Peppar peppar.
          Har placerat din i söderfönster, träd utanför som skuggar. Alternativ att ha den på ett blombord brediv fönstret när solen blir starkare.
          Ska inte alls vattna den ofta nu, men det gjorde jag inte med förra heller för den delen.
          Är väl sex-sju blad på denna jag köpte idag på lokala blomsterhandeln för 275, så den bör leva ett tag tycker jag.
          Vitmossa sålde de inte på någon blomsterhandel här där jag bor. Ska kolla grannkomunen på onsdag.
           
          Citera
          kristerh
          Inlägg 07-02-2005, 16:47
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem sedan:
          01-04-2004
          Medlem nr: 3 128



          CITAT (carro121 @ 07-02-2005, 16:38)
          Vitmossa sålde de inte på någon blomsterhandel här där jag bor. Ska kolla grannkomunen på onsdag.

          Vitmossa finns i torkade block oxså, man bryter av en bit o lägger i vatten, den är ganska vanlig i stormarknader o blomsteraffärer medans den färska är relativt ovanlig.
          krister


          --------------------
          kristerh zon 2-3
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 08-02-2005, 11:12
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          CITAT (kristerh @ 07-02-2005, 14:32)
          Glaskrukor är inte bra, dels har de dåligt med dräneringshål, luften kan inte cirkulera och fukten blir stående och om det är något som de inte gillar så är det stående fuktighet, dessutom blir dessa glaskrukor om de står i solen rena brännglasen med en enorm hetta som inte uppskattas av orkisarna. tror att din blomsterhandlare bara vill bli av med ett gäng felaktigt inköpta krukoreller oxså är han/hon okunniga.
          krister

          Det ante mig att det var något lurt med de där krukorna! Jag var nyligen hemma hos någon som hade orchidé i sådan kruka och den såg döende ut......

          Jag har börjat med att lägga två enkronor under krukan så att den kommer upp en bit från fatet åtminstone, och så får jag väl völja Lilla Tigers vattningsprinciper och sedan vara observant på alla förändringar till det sämre.... Eller ska man kanske ta upp växten och lägga lecakulor i botten?


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          kristerh
          Inlägg 08-02-2005, 11:37
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem sedan:
          01-04-2004
          Medlem nr: 3 128



          CITAT (Sommartorparn @ 08-02-2005, 11:12)
          Eller ska man kanske ta upp växten och lägga lecakulor i botten?

          Om du nu ska ha dem i glaskruka tycker jag nog att du ska ha lecakulor i botten wink.gif tänk på att det tar ett tag innan orkisarna visar att de inte "gillar läget" och då kan det vara försent unsure.gif kolla rötterna ofta.
          krister


          --------------------
          kristerh zon 2-3
           
          Citera
          krukan
          Inlägg 08-02-2005, 13:08
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem sedan:
          18-05-2004
          Medlem nr: 3 641



          Men som jag har då? Jag har en sån plastkruka med fot, nere i en rund yttterkruka av glas. Glaset är frostat, men man ser ändå rötterna och de får lite ljus. När det är vattning plockar jag ut innerkrukan och doppvattnar den. Låter allt vatten rinna bort och sedan ner i glaskrukan igen. Denna brudorkidé ska just till och blomma om.

          Men det kanske ändå är bättre i vanlig kruka? Har köpt ett gäng brudorkidéer på rea för 30 kr stycket, de står i sina plastkrukor i vanliga blå ytterkrukor. En av dem har också skjutit ny stängel, de andra vilar sig... Får se vilka som trivs bäst i slutändan. wink.gif


          --------------------
          zon 5, umeå
           
          Citera
          kristerh
          Inlägg 08-02-2005, 13:50
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem sedan:
          01-04-2004
          Medlem nr: 3 128



          CITAT (krukan @ 08-02-2005, 13:08)
          Men som jag har då? Jag har en sån plastkruka med fot, nere i en rund yttterkruka av glas. Glaset är frostat, men man ser ändå rötterna och de får lite ljus. När det är vattning plockar jag ut innerkrukan och doppvattnar den. Låter allt vatten rinna bort och sedan ner i glaskrukan igen. Denna brudorkidé ska just till och blomma om.

          Men det kanske ändå är bättre i vanlig kruka? Har köpt ett gäng brudorkidéer på rea för 30 kr stycket, de står i sina plastkrukor i vanliga blå ytterkrukor. En av dem har också skjutit ny stängel, de andra vilar sig... Får se vilka som trivs bäst i slutändan. wink.gif

          Jag tror inte att det är lika farligt att ha glaskruka som ytterkruka som att plantera orkisen i en glaskruka, om den har en innerkruka av plast blir det inte lika hett, respektive stående fukt, det vattningsförfarande du gör tycker jag låter jättebra, passa på att plantera om de du köpt som vilande, de brukar inte ha så bra kompost/jord.
          krister


          --------------------
          kristerh zon 2-3
           
          Citera
          Alpiner i Halmst...
          Inlägg 08-02-2005, 14:36
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 77



          Vi är några omkring Laholmsbukten som har mer än 3000 plantor i odling, några sedan mer än 25 år tillbaks. Ingen av oss har en enda planta i glaskruka. När blomsterkedjans kruklager är utprånglat försvinner de nog på marknade.
          Tyvärr är det sällan försäljarna själva odlar, deras intresse är att sälja så ofta som möjligt.
          Vi har ett album här på forumet, där finns några odlingsanvisningar gjorda på egna och andras erfarenheter. Bilden visar hur man kan göra det bra för plantans rotsystem.

          Jag har också en hemsida om Du själv vill söka kunskap om plantorna.
          Så odlar vi inne handlar till stor del om orkidéer.


          M.v.h. Bernt
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 08-02-2005, 15:25
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          CITAT (kristerh @ 08-02-2005, 11:37)
          Om du nu ska ha dem i glaskruka tycker jag nog att du ska ha lecakulor i botten wink.gif tänk på att det tar ett tag innan orkisarna visar att de inte "gillar läget" och då kan det vara försent unsure.gif kolla rötterna ofta.
          krister

          Tack alla som lämnat all utförlig information! Ett par frågor till:

          Hur ser man på rötterna att dom inte gillar läget? unsure.gif

          Kan man plantera om den trots att den redan fått en blomma? unsure.gif

          Finns det någon annan växt som skulle trivas i genomskinlig kruka med pyttelitet dräneringshål?


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          kristerh
          Inlägg 08-02-2005, 15:44
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem sedan:
          01-04-2004
          Medlem nr: 3 128



          CITAT (Sommartorparn @ 08-02-2005, 15:25)
          Hur ser man på rötterna att dom inte gillar läget? unsure.gif

          Kan man plantera om den trots att den redan fått en blomma? unsure.gif

          Finns det någon annan växt som skulle trivas i genomskinlig kruka med pyttelitet dräneringshål?

          Svar på fråga nr 1:
          De ruttnar o faller ihop helt enkelt, du kan inte missa om de ruttnar, de försvinner wink.gif friska rötter ska vara gröna o saftiga, de vitnar om de är törstiga.

          Nr2: plantera aldrig om orkideér när de blommar, då fäller de blommorna.

          nr3: ev kan du ha suckulenter (stavas det så) eller kaktusar som i stort sett inte skall vattnas. annars vet jag inte
          krister


          --------------------
          kristerh zon 2-3
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 12-02-2005, 16:11
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Lägger till en fråga om en annan brukorkidé jag har:

          Inköpt i December, blommar för fullt med två stänglar. Men, så tittar jag på rötterna. Dom ser för sorgliga ut. Luftrötterna har helt förmultnat och de rötter man ser inne i krukan ser lessna och vitaktiga ut.

          Kan man göra nåt för att pigga upp dessa rötter???? Om man trycker ner spagnum uppifrån?

          Vill inte omplantera eftersom den blommar så fint........


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Bussmicke
          Inlägg 01-08-2021, 12:27
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          01-08-2021
          Medlem nr: 95 099



          CITAT (Ljusalfheim @ 05-02-2005, 15:22) *
          Angående Phalaenopsis:

          kekiplantor är inte ett tecken på att orkidén mår dåligt.
          vissa orkidéer bildar många keikis medan andra inte bildar några alls.
          det sägs att keikibildande främjas av höre värme, men jag kan inte säga om detta stämmer eller ej för jag har ingen källa som styrker tesen.

          ni som har problem med plantorna - gula och/eller slappa blad bör lyfta ur plantan ur komposten den står i. se efter om rötterna är fasta och fina och undersök hur komposten ser ut.

          är komposten väldigt nerbruten eller kryllande av insekter eller om den påvisar något annat konstigt så ska allt material bytas ut om rötterna verkar må bra. se till att blanda i fräsh vitmossa (Sphagnum spp.) i komposten.



          Jag har gott om rötter i min planta jag fick på födelsedagen i augusti förra året. De hade jag 2 stänger med blommor, räknade aldrig antalet blommor. i November tror jag det var föll blommorna av. i År är de en stång med 13 blommor.
          I maj tror jag det var växte den nya stången upp och i Juni kom knopparna som under andra halvan av juni slog ut, en efter en. Då var bladen gröna och fina och plantan stod i fönstret var solen går upp. När alla blommor började slå ut flyttade vi ut den i vardagsrummet till fönstret som vetter mot söder och nu är bladet slappa och bar börjat gulna. Har aldrig planterat om den som står i samma plastkruka som den köptes i.
          För mycket sol eller fel solläge? För mycket vatten?
          Tips någon

          Kolla bilderna så ser ni.







          Mycket märkligt att det inte går att infoga bilder från min webbsida här.

          Redigerat av Bussmicke: 01-08-2021, 12:36
           
          Citera
          Bussmicke
          Inlägg 01-08-2021, 12:35
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          01-08-2021
          Medlem nr: 95 099



          CITAT (Ljusalfheim @ 05-02-2005, 15:22) *
          Angående Phalaenopsis:

          kekiplantor är inte ett tecken på att orkidén mår dåligt.
          vissa orkidéer bildar många keikis medan andra inte bildar några alls.
          det sägs att keikibildande främjas av höre värme, men jag kan inte säga om detta stämmer eller ej för jag har ingen källa som styrker tesen.

          ni som har problem med plantorna - gula och/eller slappa blad bör lyfta ur plantan ur komposten den står i. se efter om rötterna är fasta och fina och undersök hur komposten ser ut.

          är komposten väldigt nerbruten eller kryllande av insekter eller om den påvisar något annat konstigt så ska allt material bytas ut om rötterna verkar må bra. se till att blanda i fräsh vitmossa (Sphagnum spp.) i komposten.



          Jag har gott om rötter i min planta jag fick på födelsedagen i augusti förra året. De hade jag 2 stänger med blommor, räknade aldrig antalet blommor. i November tror jag det var föll blommorna av. i År är de en stång med 13 blommor.
          I maj tror jag det var växte den nya stången upp och i Juni kom knopparna som under andra halvan av juni slog ut, en efter en. Då var bladen gröna och fina och plantan stod i fönstret var solen går upp. När alla blommor började slå ut flyttade vi ut den i vardagsrummet till fönstret som vetter mot söder och nu är bladet slappa och bar börjat gulna. Har aldrig planterat om den som står i samma plastkruka som den köptes i.
          För mycket sol eller fel solläge? För mycket vatten?
          Tips någon

          Kolla bilderna så ser ni.







          Mycket märkligt att det inte går att infoga bilder från min webbsida här.

          Redigerat av Bussmicke: 01-08-2021, 12:37
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Oridee_Phalaenopsis_Hammarby_V_ster_s_2020_06_13.jpg ( 225.95k ) Antal nedladdningar: 2
          Bifogad fil  Oridee_Phalaenopsis_Hammarby_V_ster_s_2021_08_01__2.jpg ( 197.94k ) Antal nedladdningar: 2
          Bifogad fil  Oridee_Phalaenopsis_Hammarby_V_ster_s_2021_08_01__4.jpg ( 239.11k ) Antal nedladdningar: 6
          Bifogad fil  Oridee_Phalaenopsis_Hammarby_V_ster_s_2021_08_01__5.jpg ( 284.12k ) Antal nedladdningar: 4
           
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 13:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon