Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          12 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fyra träd rikare!, Har någon dessa hos sig?
          Elihe
          Inlägg 21-06-2004, 18:39
          Länk hit: #81


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Hej igen Cilla !
          Då tror jag att jag testar. med körsbäret vid thujan Har en väldigt lättgrävd jord här, svart mylla inte mycket lera förmodligen gammal skogsmull- har en skogsplätt som granne. Dessutom har jag tänkt gräva bort hela gräsmattan i det området så ditt förslag med malva under var inte fel. Det är bökigt med gräsplättar här o där, bättre att göra någon större plantering o det ser trevligare ut både för mig o från gatan. du skrev att glanskörsbäret står vid rodisar hos Zetas-tycker de om sur jord?
          MVH Fröken nyfiken tongue.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 21-06-2004, 19:10
          Länk hit: #82


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Nej de vill inte ha speciellt sur jord men jag är inte säker på att roddisarna på Zetas får det heller, de som står löst i backen alltså. Eller så har trädet redan letat sig ut från området till jordområden som har ett Ph den gillar. Jordplätten under glanskörsbäret på Zetas är inte den enda den kan välja...


          --------------------
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 22-06-2004, 17:34
          Länk hit: #83


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Lite kul att rötterna letar sig dit där det finns jord. Trodde att planteringsgropen var till för rötterna o inte att man kunde gräva lite hur som helst runt om. Då förtår man att det går att klämma in träd vid buskar om det finns plats för rötterna att expandera åt annat håll- har jag förstått det rätt? Sen det här med planteringsavstånd. Har skaffat en bok ombeskärning- nya beskärningsboken o där är plantavstånden hiskeliga tycker jag. T.ex kopparlönn ca 5-6 m-menas det till nästa träd? det hoppas iallafall jag ,min kopparlönn har buskar på betydligt närmre avstånd Detta gäller även glanskörsbär o näverhäggen hade både 5-6m o 8-15 m. Du förstår att man kliar sig ihuvudet. Många träd i skogen har ju kortare avstånd i allafall än 15 m.
          MVH huh.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 22-06-2004, 17:47
          Länk hit: #84


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Det är viktigare för träd som man vill ska utveckla sig symmetriskt och stå och "paradera" att inte behöva slåss om kronutrymmet än att slippa andra växters rötter. Visserligen kan de mycket väl dela luftutrymme också - kronorna anpassar sig efter varandra - men ofta blir utseendet då inte som i böckerna. Ekar är suveräna på detta - kan sträcka sina grenar rätt upp, medan de har helt horisontella grenar om de växer solitärt. Många andra träd har också suverän förmåga att växa tillsammans - ungefär som vi människor kan bo på små tomter eller dela tak och golv...

          Jo, växtbädden är till för rötterna och de letar sig dit det finns syre, näring och vatten. Man kan gräva hur som helst, men det ska vara kontakt mellan trädets rötter och dit man gräver, ungefär som om man grävde för att vatten skulle kunna rinna.

          En uppgrävd jord som dessutom gjorts lite mullhaltig med löv eller kompost och blandats med gödsel innehåller detta. För balansen utvecklar rötterna sig inte heller alltid symmetriskt åt alla sidor - de växer först dit det finns näring, sedan utvecklas grovrötterna så att trädet får bästa möjliga stabilitet. tror man iallafall.

          Jag har sett träd som i stadsmiljöer stått vid en gata och haft ALLA sina rötter åt ett håll, t ex åt en gräsmatta nära trottoaren. Kraftiga rötter som tagit både drag och tryck.

          Om man vill plantera träd nära buskar och andra träd vill man ju skada de redan befintligas rötter så lite som möjligt. Då kan man gräva lite hur som helst från planteringsgropen, på ca 30-40 cm djup. Det kan vara banor, gångar som slutar i ett vidare område - det kan vara en triangulär växtbädd och det kan vara en sträng mellan två träd.

          I städer står många träd i smala men långa växtbäddar. När man planterar träd på rad är det praktiskt att gräva smalt och långt. Trädens rötter söker sig då åt två håll.


          --------------------
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 22-06-2004, 17:52
          Länk hit: #85


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          På Visingsö planterades ek som blivande virke till svenska flottan, där står de tätt o ser verkligan annorlunda ut mot en "friväxande" sådan. De skulle alltså växa högt o rakt. Har du sett dem? Ser mycket märkligt ut.
          MVH rolleyes.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 22-06-2004, 18:23
          Länk hit: #86


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Nä, min semester har inte börjat ännu men hoppas att kunna göra en avstickare dit!

          Vill man plantera ek för virket är det bra att plantera tätt... Härligt är det med den tidens trädplanering (och för den delen också krigs- och försvarsplanering) som sträckte sig ett och två hundra år framåt. det är inte svårt att njuta av 2-300 år gamla ekar!


          --------------------
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 23-06-2004, 18:32
          Länk hit: #87


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Håller med dig! Det var fantastiskt med denna lilla skog av upprättväxande ekar- mer som furor. Hoppas du hinner med dessa o mullbärsträden, kanske åka remmalag på denna lilla sagoö.
          MVH
          biggrin.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 28-06-2004, 02:08
          Länk hit: #88


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ytterligare ett träd fann sin bostad hos mig i helgen - Juglans regia, äkta valnöt. Frökälla från Skåne menhar klarat krukliv i zon 4 under två av sina fem års levnad!

          Är en mycket vacker 50 cm hög och bred flerstammig personlighet med härligt doftande blad. Fått bästa platsen förstås, och vindskydd med klematis på klätterställning och en rosbuske (Ferdinand Pichard och en klättrare, New Dawn).

          Nu måste jag få ordning på kameran så att jag kan fota lite!

          Tänker mig att denna lilla krabat ska breda ut sig och om hundra år eller så skänka skugga och vila över min äng...




          De rätt stora bladen kommer som fingrarna på en fin dam från öfvre societén som håller handen lite kokett med fingrarna nedåt - med målade
          naglar. Sedan reser de sig robust och kryddoftande. Charmigt!


          --------------------
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 29-06-2004, 16:27
          Länk hit: #89


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Lycka till med din valnöt!! Fina blad o som du säger,som fingrarna på en fin dam. Få se om min sådda nöt kommer upp någon gång. Väntar fortfarande på mitt Glanskörsbär. Annars tyckker jag utbudet på plantskolorna här vad gäller träd är ganska dåligt(Linköping). I alla fall om man vill ha lite ovanliga sorter. Min semster börjar sent så då får man väl ta sig till mer välsorterade sådana. Zeta verkar ju ha ett fantastiskt sortiment.
          MVH
          smile.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 30-06-2004, 00:02
          Länk hit: #90


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Zetas i Stockholm har flest men tre andra ställen är också värda besök om man är i Stockholm: Rappnes, dvs Ulriksdals slottsträdgård http://www.rappne.nu/ och Vretas trädgårdshandel i Tumba (som kan köpa in många träd om man beställer innan, dessutom urtrevlig personal och vacker liten utställningsträdgård). http://www.geocities.com/vretatradgard/. Trädgårdshuset i Skarpnäck har jag aldrig besökt annat än per telefon och dator, men de har ett mycket brett sortiment, http://tradgardshuset.com/.


          --------------------
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 17-07-2004, 21:04
          Länk hit: #91


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Har nu fått mitt Prunus Serrula- Nästan 2 m pinne med småblad hela vägen upp + några taniga grenar, ser lustigt ut. Var ute o grävde långsmal rabatt ca 90x 1,50 cm o berikade med kompost o lite kogödsel. Hoppas den kommer att trivas hos mig.
          Nu är tiden kommen för någon typ av strimlönn eller näverhägg, ska leta på semestern som börjar om en vecka!
          Ha en bra sommar
          smile.gif smile.gif rolleyes.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 17-07-2004, 21:48
          Länk hit: #92


          Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem sedan:
          27-07-2003
          Medlem nr: 1 962



          Här kommer mitt bidrag. Detta är enligt mig ett av de finaste träden vi kan odla här i sverige. Det är mitt är silkesträd(albizia julibrissin 'ernest wilson
          den lever sitt eget liv. När det är kallt som tex på natten drar bladen ihop sig och när det är varmt brederbladen ut sig igen. Blommorna är helt fantastiska

          Här har den dragit ihop sig lite. Under kalla nätter drar den ihop sig helt

          Här har den rätat ut sig under solen som den älskar
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 18-07-2004, 13:01
          Länk hit: #93


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Hej Andreas!
          kan inte se bilderna på min dator. Går det att göra på annat vis? Är väldigt nyfiken på Silkesträdet.
          Mvh
          rolleyes.gif tongue.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 18-07-2004, 17:21
          Länk hit: #94


          Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem sedan:
          27-07-2003
          Medlem nr: 1 962



          så där ja. Det kan tilläggas att bladen lena som sammet
          Här är en bild från Montpellier för några veckor sedan.

          Jag har sorten ernest wilson som i nordeuropa klarat av -30. Ju varmare desto härdigare är den, vilket betyder att den passar bäst här i öst
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 18-07-2004, 17:28
          Länk hit: #95


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Hej Andreas!
          Nu kan jag se trädet! så vackert!! Undrar om jag inte sett ett sådant på Samos. Har du trädet krukat eller har du planterat det?
          Var får man tag på sådana skönheter?
          Mvh
          rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 18-07-2004, 21:10
          Länk hit: #96


          Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem sedan:
          27-07-2003
          Medlem nr: 1 962



          den ska ner på friland nästa vår. Först måste jag ta bort en massa syrener och mura mig en hög mur. Var bor du?
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 22-07-2004, 21:51
          Länk hit: #97


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Hej Andreas!
          Bor i linköping zon 2-3. Har lyckats få en liten Ginkgo Biloba att överleva vintern, så klimatet här är ganska gynnsamt.
          MVH
          smile.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 22-07-2004, 23:58
          Länk hit: #98


          Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem sedan:
          27-07-2003
          Medlem nr: 1 962



          ginkgo är mycket härdigare än vad som sägs. Ginkgo är härdig ner till 30-35 minus. Jag har för mig att Kerstin hade en på friland i zon 5-6 ett tag men den dog nog under någon kall vinter
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-08-2004, 01:26
          Länk hit: #99


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jaha, idag blev det Silvereucalyptus, Eucalyptus Gunnii, som kom hem till mig. Doften på bladen förförde mig direkt, och så blev det en planta. För deras dova silverfärg på blad och röda ungskott blev det en planta till. De såldes som ettåriga krukväxter.

          Men så ska det inte bli hos mig. Här ska de få komma in till vintern, och en dag ska de bli så stora att jag måste bygga ett glashus till dem.

          Har någon här övervintrat en Silvereucalyptus?







          --------------------
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 13-08-2004, 23:39
          Länk hit: #100


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Hej igen!!
          Kul med eukalyptusen- de doftar verkligen friskt.
          Hur går det med alla dina andra träd Cilla? Tar de sig? läste i AOT att man ska beskära ungträd vid nyplantering. Men i Nya Beskärningsboken står det att man väntar i ca 1-2 år innan man beskär prydnadsträd. Mitt glanskörsbär á la 2 m pinne med blad efter hela stammen o några få grenar högst upp hade jag inte tänkt röraförrän tidigast nästa år- har jag fel?
          Min kopparlönn har börjat växa ordentligt NU- lite oroande. Men shirasawanum aureum har bara fått något enstaka nytt blad. Toppen har fortfarande inte slagit ut o jag börjar tvivla på att den lever.Besvärlig liten rackare.
          MVh wink.gif smile.gif rolleyes.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera

          12 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 14:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon