Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förslag på ny fordonskatt
          tomas99
          Inlägg 07-08-2017, 08:05
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem sedan:
          27-05-2004
          Medlem nr: 3 728



          Hoppas att det går igenom, det är fel att det skall vara så billigt att köra bil.


          http://www.dieselskatt.se/nya-bilskatten-2...ingens-forslag/


          --------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 07-08-2017, 08:34
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jag/vi kör ca 150 mil pr år. Hur mycket får jag betala pr liter utsläppt koloxid. med en avgasgodkänd Mazda 6?
           
          Citera
          tomas99
          Inlägg 07-08-2017, 08:37
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem sedan:
          27-05-2004
          Medlem nr: 3 728



          CITAT (Bengalow @ 07-08-2017, 09:34) *
          Jag/vi kör ca 150 mil pr år. Hur mycket får jag betala pr liter utsläppt koloxid. med en avgasgodkänd Mazda 6?


          Samma, det gäller bara nya bilar enl förslaget.


          --------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-08-2017, 18:41
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag ser fortfarande inga skillnader i beskattning beroende om man bor med kollektivtrafik tillgänglig. Återigen landsbygdsfientlig politik från vår rödgröna regering. Dom räknar stenhårt med att deras väljare och potentiella väljare bor i storstäderna och dess förorter.
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 07-08-2017, 19:55
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          När jag kikade på förändringarna på min bil så blir skatten typ runt 200 kronor dyrare om året. Ingenting tycker jag. Jag har betalat oförskämt låg bilskatt på 360 kronor om året. Detta tycker jag trots att jag kör de flesta mil i landsbygd.

          Redigerat av Natur liv: 07-08-2017, 19:57


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 07-08-2017, 22:23
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Svar till Huggorm.
          Skitsnack! Jag betalar många gånger mer än dig pt utsläppt mängd kolos. Att inte du har buss att tillgå enligt dina "bekvämlighetsregler" kan väl inte regeringen lastas för. Om jag kör 0 km så drabbar skatten mig hårdare än dig. Fattar du? De fördelar du har av att bo i skogen måste väl ändå vara ditt val. Att brunnen torkar ut är väl också regeringens fel? Man kan inte få i både påse och säck som danskarna säger.

          Redigerat av Bengalow: 07-08-2017, 22:24
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-08-2017, 05:36
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Bengalow @ 07-08-2017, 23:23) *
          Svar till Huggorm.
          Skitsnack! Jag betalar många gånger mer än dig pt utsläppt mängd kolos. Att inte du har buss att tillgå enligt dina "bekvämlighetsregler" kan väl inte regeringen lastas för. Om jag kör 0 km så drabbar skatten mig hårdare än dig. Fattar du? De fördelar du har av att bo i skogen måste väl ändå vara ditt val. Att brunnen torkar ut är väl också regeringens fel? Man kan inte få i både påse och säck som danskarna säger.

          Griniga pensionärsgubbar brukar ofta tuffa omkring i husbil på somrarna. Har du någon husbil? I såna fall kan jag meddela att ny skatt på husbil kan bli 25.000kr om året. Men det är väl bara kaffepengar för en urban hjälte som dig eller dina gelikar?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-08-2017, 05:53
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nu var det frågan om kommande skatt på nya bilar där det står fritt att välja bil. Vissa får lägre skatt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-08-2017, 09:22
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Huggorm @ 07-08-2017, 19:41) *
          Jag ser fortfarande inga skillnader i beskattning beroende om man bor med kollektivtrafik tillgänglig. Återigen landsbygdsfientlig politik från vår rödgröna regering. Dom räknar stenhårt med att deras väljare och potentiella väljare bor i storstäderna och dess förorter.


          Nu är du bara fånig. Du får väl välja rätt sorts bil nästa gång du ska skaffa en ny så kan du ju t-o-m- få en massa bonus. Gamla rishögar drabbas ju inte alls.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          tomas99
          Inlägg 08-08-2017, 09:23
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem sedan:
          27-05-2004
          Medlem nr: 3 728



          CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2017, 06:53) *
          Nu var det frågan om kommande skatt på nya bilar där det står fritt att välja bil. Vissa får lägre skatt.

          tummenupp.gif


          --------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 09-08-2017, 12:57
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          förslaget har fått kritik från de flesta håll och lär inte gå igenom i riksdagen.
          det slår hårt mot glesbygden för inte är det väl så att man vill att de som inte bor i storstäderna o har tillgång till kollektivtrafik skall köra äldre bilar?.
          sedan går mabn nu ifrån en princip. att vägtrafikskatt skall gå till vägunderhåll o nya vägar. nu blandar man in miljöavgifter i systemet.
          jag ser det som en ren beskattning som har lite med miljöpolitik att göra.
          det enklaste hade varit att lägga all miljöbeskattning på pumpen o inte på fordonet.
          landsbygden hade då fått större reseavdrag istället som kompensation.i storstäderna funkar kollektivtrafiken någotsånär så de flesta klarar sig utan bil till o från arbete.
          Faktum är att man faktiskt inte behöver göra någonting då det förmodligen löser sig av sig självt.

          inom ett fåtal år kommer nämligen de flesta bilfabrikanter ha elbilar på marknaden som kommer att ligga i samma pris som dagens förbränningsbilar. proppen i flaskhalsen är nämligen batterikostnaden som idag är hög men i takt med att världen bygger ut batterifabriker kommer priserna att rasa.redan nu har Teslas nya fabrik reducerat priset väsentligt och det är planerat och under byggnad minst 5 liknande fabriker enbart i Europa varav en lär hamna i Sverige,västerås eller skellefteå är påtänkta orter. kina är planerat och under byggnad lika många och det är alltså inga småfabriker vi snackar om utan kapaciten räknas bli fullt utbyggda upp mot 2 miljoner batterier per fabrik.
          sedan finns det vid sidan om de rena elbilarna bränslecellsbilar som i nuläget bromsas av infrastruktur som inte är utbyggd.laddhybrider får man räkna som en övergångsfas men är intressant i nuläget då de faktiskt reducerar utsläppen rätt rejält.
          fossilbränslemarknaden kommer att kollapsa när andel elbilar o andra fordon som inte går på dessa bränslen uppgår till runt 30% av fordonsparken. Flera studier visar på detta och tyvärr är det även här landsbygden som kommer att drabbas först då minskad försäljning innebär nedlagda mackar.
          Man räknar helt kallt även inom branschen att denna kollaps kommer om 8-9 år.Många bolag har redan börjat spana efter annat att sälja på sina mackar,biobränslen kan bli en sak,laddstationer o vätgasmackar en annan.

          regeringen har nog inte tittat hur framtiden (inom bara några år) kommer att kunna se ut .
          Höjd beskattning är ju bara ett problem när det inte finns alternativ i dagsläget ,man försöker mjölka ur bilismen det mesta.
          handlar inte om miljöpolitik utan om skattehöjningar i sann sosseanda.
          Istället bör man se vilka konsekvenser på fordonstrafiken ger om en massdöd av mackar kommer.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-08-2017, 14:39
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Oj, om alla hade varit lika kloka och förutseende som dig, målar´n, så hade världen varit bättre att leva i. Att ha sådana visioner, sitta i regeringsställning i 8 år, och inte göra ett skit åt det du tänkt ut - det måste vara förtvivlat. Varför tillsporde inte Jan Liberal dig? Du har ju alla svaren, men har han frågorna?
          Som någon sade: "-Efterklokhet är den enda sanningen!"

          Redigerat av Bengalow: 09-08-2017, 14:41
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-08-2017, 15:08
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Är alla högermän lika hysteriska? Vad är någon eller några tusenlappar mer om året? Det finns bilar som klara sig undan, köp en snålare bil bara. Och om nu batterierna slår igenom finns det ännu mindre anledning att yla. Det är samma som med flygskatten, bara en mycket liten fördyring men högern går i taket. Stackare som inte förmår att se nyktert på saken.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 09-08-2017, 17:51
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          Beskattning är aldrig positivt när det gäller jobb och konsumtion (som genererar jobb).
          Sossarna föreslår hela tiden skattehöjningar på än det ena än det andra med mycket konstiga skäl.
          samtidigt som pengaöverskottet i statskassan slår nya rekord. Man överbeskattar alltså....
          just bilskatterna tycks ju höjas hela tiden och många (inkl. undertecknad) har ju fått koldioxidbaserad fordonsskatt och det på en gammal bil.
          så mycket enklare det varit att lägga den skatten på pumpen istället då det alltså som nu inte kostat när bilen står still. den som kör betalar.
          vi kommer nog dit men inte med denna regering.
          Jag tycker dock regeringspolitiken är bra för man får så många nya argument hela tiden varför folk skall rösta på något annat än de rödgröna.
          Nu tror jag inte att varken flygskatt eller föreslagna bilskatt kommer igenom riksdagen då det alltså i dagsläget inte finns majoritet för detta.
          Så finansministern lär få räkna om kalkylerna om inte hon också vill ha en misstroendeförklaring mot sig.
          Men nog är det konstigt att alla skattehöjningar riktar in sig mot landsbygden? Även flygskatten riskerar att göra att många småflygplatser får slå igen. Övriga europa har avskaffat flygskatt just därför att den slår ut mindre flygplatser med liten trafik,just dessa flygplatser som lokala företag använder sig av. ytterligare ett argument för att INTE etablera företag på småorter utan hålla sig i storstaden. Hela Stockholm skall leva eller hur var nu slagordet?
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-08-2017, 19:57
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Misstroende hit och misstroende dit! Vad är det för jäkla sandlådesnack! Kan man inte rikta misstroende mot "oppositionen"? För dom kar misskött sig ordentligt. Knappast värda att kallas dels "allians" dels "opposition". Strulpartier...
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-08-2017, 20:43
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Håller med, misstroendevotum skall bara användas i nödfall och inte bara för att man ogillar regeringen och en budget. Rena sandlådan. Låt regeringen sköta sitt, det är snart val och då kan folket säga sin mening om både regeringen och budgeten. Eller vill du ha ett extraval nu till hösten? Tror knappast att det kommer att mottas väl av folket.

          Tyvärr är det så att beskattningen drabbar just jobb och konsumtion av den enkla anledningen att det är där det finns pengar. Knappast någon idé att beskatta arbetslösa. Bilar kan beskattas mer eftersom folk köper såna saker. Snacket om att glesbygden drabbas är just bara snack. Infrastruktur kostar även i glesbygd fast skatteunderlaget räcker nog inte. Mycket skattepengar från storstäderna hamnar säkert i glesbygden för underhåll av vägar. Sen vill jag gärna att målarn utvecklar det där att man tagit bort skttl på flygreser i Eoropa för att skydda flygplatser. Fakta tack, var och så där. Jag fruktar att det bara är en av dina "sanningar" som du så gärna sprider omkring dig.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 09-08-2017, 20:45
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          jo,det lär bli fler ministrar som får avgå.

          nu är det ju så att det faktiskt är oppositionen som är i majoritet i riksdagen och då bör regeringen förankra sin politik där. Gör man inte det så får man räkna med bakslag.
          Oppositionen har meddelat att vissa inslag i kommande budget kommer att ifrågasättas. Regeringen verkar inte bry sig utan kör på.
          Vill oppositionen då stoppa budgeten är faktiskt en misstroendeförklaring mot finansministern ett bra alternativ.
          innan det sker har alltså regeringen möjlighet att ändra sin inriktning så att deras budget har en chans att gå igenom.
          man kan ju också köra samma taktik som S m.fl gjorde sista mandatperioden mot alliansen,att man bryter ut de delar av budgeten som är misshagliga.Innebär att man i efterhand får göra om hela budgeten . kan undvikas om man lyssnar på oppositionen och inte genomför de drastiska skattehöjningar som är planerade.
          Man kan ju givetvis avgå men det har aldrig en S regering gjort då maktfullkomligheten är så total inom partiet.
          löfven lämnade ju en tydlig signal sist,han sitter kvar vad oppositionen än hittar på.
          man bara ombildar istället och låter statsråden gå.....
          För Sverige går ju åt helvete om inte S sitter vid rodret.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 09-08-2017, 21:43
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2017, 21:43) *
          Håller med, misstroendevotum skall bara användas i nödfall och inte bara för att man ogillar regeringen och en budget. Rena sandlådan. Låt regeringen sköta sitt, det är snart val och då kan folket säga sin mening om både regeringen och budgeten. Eller vill du ha ett extraval nu till hösten? Tror knappast att det kommer att mottas väl av folket.

          Tyvärr är det så att beskattningen drabbar just jobb och konsumtion av den enkla anledningen att det är där det finns pengar. Knappast någon idé att beskatta arbetslösa. Bilar kan beskattas mer eftersom folk köper såna saker. Snacket om att glesbygden drabbas är just bara snack. Infrastruktur kostar även i glesbygd fast skatteunderlaget räcker nog inte. Mycket skattepengar från storstäderna hamnar säkert i glesbygden för underhåll av vägar. Sen vill jag gärna att målarn utvecklar det där att man tagit bort skttl på flygreser i Eoropa för att skydda flygplatser. Fakta tack, var och så där. Jag fruktar att det bara är en av dina "sanningar" som du så gärna sprider omkring dig.

          Mina sanningar baseras på rapporter och underlag från riksdag m.fl. Dina baseras på tidningsrubriker.
          nu följer på begäran från Ruda ett långt inlägg.
          vi börjar med Norge där man införde flygskatt 1/6. Man räknar med intäkter till statskassan på 1 miljard.
          redan nu har det fått följder, Rygge flygplats lägger ner det kommersiella flyget då Ryanair drar sig ur.
          1000 personer kring Rygge förlorar därmed sina jobb.
          riksdagens utredningstjänst visar att för Sveriges del kommer en införd flygskatt redan första året ge en minskad BNP-tillväxt på 5,4 miljarder och att 10000 jobb försvinner.
          antalet resande beräknas minska med mellan 800000-1,2 miljoner per år.Det kommer att leda till färre avgångar och nedlagda flygplatser när flyglinjer läggs ner. biljettpriserna kommer därmed att öka då alla fasta kostnader fördelas ut på färre resande vilket i sin tur leder till en nedåtgående spiral.
          S införde flygskatt 2006 men det trädde aldrig i kraft,trots det hann flera flyglinjer läggas ner och flera flygplatser fick problem som staten då fick gå in o stötta.
          Flygets utsläpp motsvarar 2 promille av Sveriges totala utsläpp och har alltså ingen större påverkan på miljön.
          detta är bara en politisk åtgärd,en eftergift åt MP. 90% av remissinstanserna är negativa till en införd flygskatt.

          I europa har Storbritannien den högsta skatten och där räknar man med att ha förlorat 178 miljarder i BNP 2014-2015.den är starkt ifrågasatt.
          Även tyskland har kvar sin men har lett till att flera flygbolag kursat och mindre flygplatser lagts ner.
          Folk i gränsområdena flyger istället från grannländerna.Även i Tyskland är denna skatt starkt ifrågasatt då den kostar mer än den drar in.
          Österrike o Skottland halverar nu sina skatter då den lett till nedlagda flygplatser o minskat underlag.skottland har som mål att avskaffa den.
          Danmark,Irland,Nederländerna,Portugal har tagit bort skatten. Frankrike,spanien,italien m.fl har aldrig haft flygskatt .

          Så du ruda tycker att skatten är okej men du tycks sakna den fakta som man tar beslut på.Land efter land som prövat detta tar nu bort det då det påverkar tillväxt o jobb negativt.
          Flygskatt är ingen miljöåtgärd som funkar,snarare tvärtom.Inrikes kommer övrig trafik att öka med större utsläpp som följd och på utrikesresor kommer utländska avreseorter att öka sin andel t.ex Kastrup.
          Ett slag i luften som kan kosta oss 10000-tals jobb. Men så är ju regeringens arbetslinje lite annorlunda än alliansens,det medges.

          PS. Ruda,det är oppositionens uppgift att ifrågasätta en regering. En minoritetsregering måste förankra sina beslut i riksdagen,en majoritetsregering kan bortse från oppositionen.Politik förs i riksdagen,inte några månader inför varje val.Ditt uttalande tyder på väldig naivitet om hur politik funkar.DS

          Redigerat av malarmaster: 09-08-2017, 21:49
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-08-2017, 06:27
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag tänker själv så det är inga tidningsuppgifter, jag har faktiskt inte läst någonstans något om flygskatten mer än allmänt gnäll. Fast alla jobb du talar om, det låter överdrivet faktiskt. Men du skrev "Övriga europa har avskaffat flygskatt" vilket var en grov överdrift när du nu redovisar fakta, det var bara ett par länder. Men jag saknar fortfarande nivån på andra länders flygskatt. Nu är jag tveksam till om 40 kr för en resa kan påverka så mycket. Eller var det 80 kr? Tor?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 10-08-2017, 06:44
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Ja, allt det där och glöm inte att dom vill göra människor till handelsvara för riskkapitalisterna så dom får så stora vinster som möjligt på sjuka vårdsökande människor.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 04:04
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon