Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > doftpelargoner, tips på sorter?
          Kristina L I
          Inlägg 18-11-2002, 19:49
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          18-11-2002
          Medlem nr: 378



          Hej där ute!

          detta är egentligen samma meddelande som mina, väl gröna, men otroligt klumpiga fingrar råkade placera under fel rubrik (prynadsväxter).

          Nåja,

          som sagt har jag ett tudelat förhållande till pelargoner, men har bestämt mig för att köpa några och då speciellt "doftisar". Har någon där ute tipa på vackra och /eller väldoftande doftpelargoner (OBS! ej rosengeranium)?

          Jag söker spec. efter pepparmyntsdoftande, men allt är av intresse (skärskilt udda sorter). Hört att det finns en sort som doftar kokos. Stämmer det? huh.gif
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 18-11-2002, 19:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Hej!
          Jag har en pelargon som luktar lite kokos. Just nu sover den skönhetssömn men jag delar gärna med mig när den har vaknat!
          Blommiga hälsningar från katarIna smile.gif
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-11-2002, 20:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Själv har jag Pelargonium tomentosum den har stora ludna blad med väldigt stark pepparmyntsdoft den heter pepparmyntspelargon på svenska.

          Jag har även ganska ung planta muskotpelargon Pelargonium fragrans ´Old spice´som har väldigt små och tunna blad och den doftar gammalt rakvatten. Köpte den för 10kr på säbyholms naturbruksgymnasium när de hade höstmarknad. De hade flera sorter men jag kan inte minnas att någon av dem doftade kokos.

          Tips: Rockdala har ca 20st doftande pelargoner i sin katalog med fuchsior och pelargoner. De skickar rotade sticklingar på postorder under säsong (just nu skickar de inte, risken är för stor att de fryser), de brukar börja skicka ut plantor i mars-april. Bor du i stockholmsområdet så kan du även åka dit och handla direkt i växthusen i Tungelsta under vissa dagar i veckan under säsong.

          http://www.rockdala.com/


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 18-11-2002, 20:09
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Fick min kokospelargon i "fröform", har för mig att den heter P. grossulariodes. Lukten är lite lustig, påminner i mitt tycke ganska starkt om kokos, men jag har kompisar som inte känt någon kokoslukt alls utan bara tyckt att den luktat äckligt.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-11-2002, 20:23
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ja det är svårt med doftpelargoner en del älskar doften på pelargonerna medans andra tycker att doften är äcklig.

          Jag kom även på att pelargonsällskapet har en bra hemsida med ett ganska stort bildgalleri över pelargoner.

          http://www.pelargonsallskapet.com/


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 19-11-2002, 12:03
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 72



          Vill varmt rekomendera en Handelsträdgård här i Piteå. Rune Boström (ägaren) är en stor samlare av pelargoner och har närmare 500 sorter (har jag för mig) i sin handelstr. Gör ett besök på hemsidan adressen är:
          www.bostromshandelstradgard.se tongue.gif P.S. Han + personalen är helt underbara att ha att göra med,,,supertrevliga D.S. /Helen i Piteå Boströms Htg. har även postorderförsäljning av sina pelargonier.


          --------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com
           
          Citera
          spotty
          Inlägg 19-11-2002, 12:24
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 81



          Har du ingen bra pelargonplantskola i närheten går det bra att skicka efter sticklingar på postorder. Rockdala, som nämnts tidigare har ett stort sortiment. Även Örtagårdens plantskola i Vinslöv har (doft)pelargoner som de säljer på postorder. www.ortagarden.com. Ett alternativ är att köpa/byta till sig sticklingar rotade eller orotade via internet. En postorderkatalog kan i vilket fall som helst vara en bra investering, så man kan läsa på lite innan man ger sig in i bytesdjungeln. Fö rekomenderar jag också "Old Spice". Den övervintrar utan problem inomhus i bostadsrum.


          --------------------
          spotty

          Cast a cold eye, on life, on death, horseman pass by

          Marsvinet heter Chutney och har lånats från den engelska firman www.winking-cavy.co.uk (oemotståndliga presentartiklar med smågnagare)
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 19-11-2002, 20:58
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Jag har en pepparmyntsdoftande som jag köpte på en växtloppis i våras. Den har mycket flikiga blad som är ganska ljusa, grön-vita. Den blommade med små rosa blommor. Den har växt otroligt i sommar och jag har flyttat in den i köksfönstret. Om den överlever vintern där så får du gärna sticklingar. Hör av dig isåfall.
          Jag är mer förtjust i bladen än lukten hos den.
           
          Citera
          Kristina L I
          Inlägg 04-12-2002, 17:49
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          18-11-2002
          Medlem nr: 378



          tack för svaren. Jag har beställt rockdals katalog så vi får väl se hur det blir... smile.gif

          Jag skulle gärna vara intresserad att byta till mig sticklingar -- även om "byta" är lite mycket sagt: just nu äger jag bara några novemberkaktusar (en fin tvåfärgad bl a), en st pulia och en "palm"...
          Jag bor just nu i Västerås så det skulle väl i så fall vara bra om någon här omkring skulle vilja byta, men jag är nordvästskåning och är ofta där så även runt Bjäre skulle vara enekelt att byta med.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 09:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon