Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Har vi den fruktade parksliden i vår trädgård?!
          Paxman
          Inlägg 01-08-2014, 13:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Imorgon har vi bott i vårt hus i ett år...hurra!! Vi har därför sett trädgården under alla säsonger och har börjat formulera lite planer på hur vi ska göra med den.

          Den senaste tiden har det ju varit väldigt torrt så gräsmattan har inte växt direkt något så lite andra grejer har kommit upp eftersom gräsklipparen har fått vila. Först och främst har jag insett att vi har rejält med vitgröe som måste bekämpas framöver men nu har jag också börjat känna lite oro att vi har parkside. Jag har sett små plantor som stuckit upp lite här och där men gräsklipparen gjorde ju processen kort med dem så länge gräset växte. Nu när jag börjat tänka på dem så har jag sett dem på platser där de inte gräsklipparen används och de har blivit STORA!

          Så här ser de ut:



          Så här ser det ut lite varstans på baksidans gräsmatta.



          Det är ganska lätt att dra upp plantorna och då följer åtminstone en bit av roten med.



          Stjälkarna har små ljusa prickar om det kan hjälpa till med identifieringen.



          Det är kanske lite svårt att se på bilden men denna individ är över 1,5 meter och har vuxit så mycket denna sommar.

          Jag har inga betänkligheter att använda Roundup men om jag kan undvika det så gör jag givetvis det. Jag har läst att vissa bekämpar parkslidet genom att droppa ned roundup i de ihåliga stjälkarna. Den här växten har dock inte ihålig stjälk utan den ser ut så här:



          Detta är den stora växten på bilden ovan. Som synes har växten en typ av bark, sedan ett ganska vitt kött med en grön kärna.

          Vad säger expertisen, är det parkslide eller något annat?

          Beroende på vad det är gissar jag att metoden att bekämpa är olika.

          Mvh
          Fred

          Redigerat av Paxman: 01-08-2014, 13:20


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-08-2014, 16:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Jag tycker inte alls att det ser ut som parkslide, spontant tänker jag på skott av asp.... fast det är väldigt mycket.....


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-08-2014, 20:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Håller med Aqua, ser ut som rotskott av asp. Någon har troligen fällt en asp och inte behandlat stubben med Roundup. Det går att efterbehandla alla skott med Roundup också. Kan vara en poppel också.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 01-08-2014, 22:31
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Skönt!! Tack för svaren, nu kan jag känna mig lite lugnare! rolleyes.gif

          Vi tog ned en poppel (eller var det en asp?) för snart ett år sedan och jag läste om stubb-behandling med Roundup för sent. Det var inte förrän i våras jag fick borrat och fyllt med Roundup. Vi har också några aspar som står bara några meter ifrån men jag har sett andra skott av den och bladen på dem är mycket mer lika de "vuxna" asparnas blad än de jag fotat.

          Hur kan jag bekräfta att det är den fällda poppeln som orsakar dessa skott? Jag vill ju inte köra Roundup om skotten är från asparna...de ska troligen ned i framtiden men det måste göras mycket kontrollerat pga teleledningar, bodar och staket så jag vill inte att de ska trilla pga att jag kört Roundup i rotskotten! blink.gif


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 04-08-2014, 12:57
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Jag fick aldrig något svar på hur jag kunde bekräfta att skotten härrör från det fällda trädet så jag drog slutsatsen att det kanske är omöjligt att få det. Därför gick jag på det mest troliga, att skotten kommer från det fällda trädet eftersom de aspar som är orörda inte borde ha någon direkt anledning till att ödsla energi på att sätta så många nya skott.

          Med detta i tanken påbörjade jag idag Roundup-behandling av så många skott jag orkade med. Det är helt otroligt hur många som skjuter upp! Min gamla mor var här i helgen och ovetandes om mina planer på Roundup-behandling gick hon och ryckte alla hon såg...idag var det massor igen som jag kunde behandla. Jag gjorde så att jag klippte av skotten med en sekatör och penslade sedan koncentrerad Roundup på snittytan. De skott som var så små att det inte skulle bli någon direkt yta att behandla penslade jag direkt på bladen.

          Vad kan jag hoppas på med denna behandling? Härrör alla skott från samma "moderplanta" så att när jag fått på tillräckligt med roundup ger hela individen upp eller är detta ett sisyfosarbete som kommer pågå i all evighet? De flesta skott dyker upp i gräsmattan, kommer regelbunden klippning av dem matta ut individen eller gör det tvärt om att den bara blir förbannad och sätter fler skott? Jag har en massa vitgröe i gräsmattan som jag vill klippa med uppsamlaren så fort jag ser att de är sugna på att fröa av sig...då är det ju inte så lyckat att precis ha penslat på Roundup gissar jag...


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-08-2014, 15:41
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Om det poppar upp rotskott överallt så är det garanterat den fällda poppeln. Även växande träd kan skicka upp rotskott men bara enstaka. Troligen kommer rötterna att dö av behandlingen, det kanske kan ta något år men till slut segrar du.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          amaira
          Inlägg 05-08-2014, 07:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem sedan:
          25-04-2004
          Medlem nr: 3 398



          Det är även mycket möjligt, att både den fällda aspen och de andra asparna som står intill, har samma rotsystem. Att alla asparna du har, är "samma".


          --------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 21:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon