Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Coffea arabica
          forget-me-not
          Inlägg 13-05-2006, 19:43
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 691
          Medlem sedan:
          03-12-2005
          Medlem nr: 6 813



          Jag köpte en Coffea arabica, den ska vara lättskött och växa snabbt. Den kan tydligen bli väldigt stor, som ett litet träd. Min förhoppning är nu att jag ska få en stor och fin växt som jag kan ställa i en kruka på golvet. wub.gif

          Men hur sköter jag den för att få en tät och fin växt?
          Klipper jag ner den ofta?
          Hur ofta i så fall?
          Och var?

           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-05-2006, 20:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag har haft två nästan alla har fått bladskador av solen eller kalk vet inte men vad jag tror så funkar den inte med väldigt kalkit vatten . så nästintilll kalkfritt vatten/jord .
          jag har aldlrig haft en sån mer än 3-4månader å jag har aldlrig klippt i den men man kankse ska göra det men jag vet inte
          wub.gif
           
          Citera
          ikah
          Inlägg 13-05-2006, 21:04
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem sedan:
          18-07-2003
          Medlem nr: 1 918



          Jag har ingen aning om hur man SKA sköta dem... har hört att de inte gillar kalk i vattnet.. men det enda jag gör är att vattna med vanligt kranvatten när den verkar törstig, och ge lite gödning ibland, och den verkar trivas ganska bra. Har haft min planta i ca 3 år, och har aldrig klippt i den. I somras blommade den och fick frukter, men de hann tyvärr aldrig mogna sad.gif

           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-05-2006, 21:31
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (ikah @ 13-05-2006, 22:04)
          Jag har ingen aning om hur man SKA sköta dem... har hört att de inte gillar kalk i vattnet.. men det enda jag gör är att vattna med vanligt kranvatten när den verkar törstig, och ge lite gödning ibland, och den verkar trivas ganska bra. Har haft min planta i ca 3 år, och har aldrig klippt i den. I somras blommade den och fick frukter, men de hann tyvärr aldrig mogna sad.gif


          vilken jätte fin planta
           
          Citera
          Floppy
          Inlägg 13-05-2006, 22:43
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem sedan:
          20-05-2005
          Medlem nr: 5 838



          CITAT (ikah @ 13-05-2006, 23:04)
          Jag har ingen aning om hur man SKA sköta dem... har hört att de inte gillar kalk i vattnet.. men det enda jag gör är att vattna med vanligt kranvatten när den verkar törstig, och ge lite gödning ibland, och den verkar trivas ganska bra. Har haft min planta i ca 3 år, och har aldrig klippt i den. I somras blommade den och fick frukter, men de hann tyvärr aldrig mogna sad.gif

          Jag har precis som du också bara vattnat med vanligt kranvatten...lite gödning när jag kommer ihåg... tongue.gif ...Jag har haft mina ...har två...i ca 5-6 år men de har däremot aldrig blommat...mina ser likadana ut som din gör...köpte även 2 till i januari februari nångång...men de är lite mindre...
          Det där med klippning och skötsel har jag inte en aning om hur det ska vara... de verkar trivas hos mig iaf...*peppar, peppar* tongue.gif wub.gif


          --------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

           
          Citera
          Scout
          Inlägg 14-05-2006, 11:39
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Har haft min i ett år. De är känsliga för spinnkvalster också. då blir bladen gula och trillar av.
          Min är därvför helt kal de nedersta två decimetrarna, det växer bara nya blad i topparna.

          ducha och "provado plus"-spray hjälper mot spinn
           
          Citera
          ikah
          Inlägg 14-05-2006, 15:24
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem sedan:
          18-07-2003
          Medlem nr: 1 918



          Jag tror att den gärna tappar de nedersta bladen oavsett om den har spinn eller ej, och att de flesta äldre kaffeplantor har en kal stam.
           
          Citera
          Powerowic
          Inlägg 15-05-2006, 09:36
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem sedan:
          03-05-2004
          Medlem nr: 3 489



          de verkar känsliga för torr luft då torkar blad spetsarna men det hjälper att duscha
           
          Citera
          forget-me-not
          Inlägg 15-05-2006, 23:18
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 691
          Medlem sedan:
          03-12-2005
          Medlem nr: 6 813



          Tack för alla svar. smile.gif

          Vad gäller klippning får jag leta vidare. Får vänta och se hur växten växer, se om det finns behov av att klippa så den blir tätare. Har aldrig haft en sådan här förut. Spännande! wub.gif
           
          Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 16-05-2006, 02:56
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem sedan:
          23-04-2004
          Medlem nr: 3 388



          Jag anser inte att dom behöver beskäras... nu har för visso min planta sett bättre dagar, men här är ett dagsfärskt foto.

          som du ser förgrenar som sig helt själv.


          --------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

          Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla
           
          Citera
          Bessie
          Inlägg 16-05-2006, 07:23
          Länk hit: #11


          Gäster






          Vad kan man nu skriva som inte redan har sagts...

          Nej, kaffeplantor gillar absolut inte kalk. Har du tillgång till rhododendronjord eller nån mycket torvhaltig blandning så gillar den säkert det. Förutom den vanliga blomgödningen på sommaren brukar jag ibland vattna den med överblivet kaffe. Bladen får ganska lätt brännskador om du har den i starkt solljus också. Min kaffeplanta har just grenat sig spontant på ca 30 cm:s höjd efter att jag ägt den i ett år ungefär. Vill du ha den som en tät buske (den naturliga formen är ju ett litet träd) får du nog forcera genom att klippa den.

          Tror att det också kan bero på ljusbrist när de äldsta bladen faller av -- det hände i oktober ungefär och jag blev lite nervös, men i slutet av mars månad började den på nytt växa så det knakade.
           
          Citera
          jonatan
          Inlägg 29-10-2008, 20:34
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem sedan:
          01-10-2008
          Medlem nr: 19 215



          hej...

          min kaffeplanta har börjat få gula blad... jag har kollat så den inte har fått ohyra och jag kan inte se nått så det måste vara nått annat... men vad ???

          Bifogad fil  DSCF8769.jpg ( 173.75k ) Antal nedladdningar: 156


          jorden har fått nått mögel av nått slag ser det ut som...

          Bifogad fil  DSCF8770.jpg ( 182.34k ) Antal nedladdningar: 148


          jag köpte den för ca 1 månad sen och då var den fin... sen har jag planterat om den och den står ljust... kanske för ljust ?

          nån som kan hjälpa mig vad som är fel och vad jag ska göra ?

          //jonatan


          --------------------
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 30-10-2008, 02:35
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          tack för fråga:
          gul färgen kommer från olika orsak:
          A ohyra som sug växt saven
          B lite ljus.
          c lite kväve N .
          d lite järn speciellt när nya bladen blir gula.
          h gamla bladen.
          obs : du kan kola själv och bestämma, men om finns inte ohyra , du kan ge blomma lösning näring som har bra FE N .
          H:Bassam


           
          Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 30-10-2008, 04:16
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 373
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 996



          HEj
          Jag tycker att du ska plantera om kaffeplantan (igen ). SE till att du använder torvbaserad jord som är genomsläpplig och inte för kompakt. Tänk också på att låta den torka upp lite mellan vattningarna. (dock inte torka ut! ) Som alltid är dräneringen viktig.

          jag brukar duscha mina kaffeplantor ganska ofta med en sprayflaska med fin dusch. tRor att det är viktigare med luftfuktighet än överdriven väta i krukan.

          Att bladen är gula tror jag beror på att du har kalkhaltig jord. DEn vill ha åt det ph sura hållet.Alltså torvbaserat.

          DEn får inte stå i direkt sol men ljust.

          Hoppas att du kan lyckas. Förhoppningsvis kan mina råd vara till någon hjälp.

          mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
           
          Citera
          jonatan
          Inlägg 01-11-2008, 21:07
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem sedan:
          01-10-2008
          Medlem nr: 19 215



          CITAT (vanjalarsa @ 30-10-2008, 04:16) *
          HEj
          Jag tycker att du ska plantera om kaffeplantan (igen ). SE till att du använder torvbaserad jord som är genomsläpplig och inte för kompakt. Tänk också på att låta den torka upp lite mellan vattningarna. (dock inte torka ut! ) Som alltid är dräneringen viktig.

          jag brukar duscha mina kaffeplantor ganska ofta med en sprayflaska med fin dusch. tRor att det är viktigare med luftfuktighet än överdriven väta i krukan.

          Att bladen är gula tror jag beror på att du har kalkhaltig jord. DEn vill ha åt det ph sura hållet.Alltså torvbaserat.

          DEn får inte stå i direkt sol men ljust.

          Hoppas att du kan lyckas. Förhoppningsvis kan mina råd vara till någon hjälp.

          mvh Vanjalarsa rolleyes.gif


          tjena..

          ok...
          jag planterade om den i vanlig blomjord när jag köpte den men jag tar och gör en torvblandning och blandar i lite leca oxå och planterar om den...
          jag duschar den ofta men jag kanske ska vattna med mindre kalkhaltigt vatten och även vattna med mindre kalkhaltigt vatten ?
          den har stått ganska så ljust (precis under en 20w lågenergi lampa) så jag ska ställa den lite mörkare oxå tänkte jag så får jag se om det blir bättre...

          //jonatan


          --------------------
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 01-11-2008, 23:18
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (jonatan @ 01-11-2008, 21:07) *
          tjena..

          ok...
          jag planterade om den i vanlig blomjord när jag köpte den men jag tar och gör en torvblandning och blandar i lite leca oxå och planterar om den...
          jag duschar den ofta men jag kanske ska vattna med mindre kalkhaltigt vatten och även vattna med mindre kalkhaltigt vatten ?
          den har stått ganska så ljust (precis under en 20w lågenergi lampa) så jag ska ställa den lite mörkare oxå tänkte jag så får jag se om det blir bättre...

          //jonatan


          vatten dödar i den här perioden av året, vattna sparsamt, kaffeplantor växer inte mycket även om du använder tillskottljus...De väntar helt enkelt på bättre tider. Jag tycker att du har övervattnat dem, 20w lågenergilampa kan inte skada dem enligt mig...När du köper en ny planta är det bättre att vänta lite med omplantering och anpassa plantan först de förhållanden du har hemma...Det är min erfarenhet. Plantorna på bilden nedan har jag haft i 1 och halv år från april 2007, köpta 8 st i en kruka omplanterade två gånger och placerade på en och samma plats hela året, de får vatten enligt behov, nu är det bara duschning med vanligt kranvatten 1 gång i veckan (om det behövs). Visserligen är de inte några utställningsexemplar för att de inte har tillräckligt med ljus på grund av att jag har citrusar på balkongen som tar en del av ljuset som kommer in och det är östsidan. Men de är gröna och friska...

          Bifogad fil  Coffea_arabica_plantor__okt.2008.jpg ( 125.44k ) Antal nedladdningar: 182


          Lycka till!

          MVH/clivia


           
          Citera
          jonatan
          Inlägg 02-11-2008, 10:43
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem sedan:
          01-10-2008
          Medlem nr: 19 215



          CITAT (clivia @ 01-11-2008, 23:18) *
          vatten dödar i den här perioden av året, vattna sparsamt, kaffeplantor växer inte mycket även om du använder tillskottljus...De väntar helt enkelt på bättre tider. Jag tycker att du har övervattnat dem, 20w lågenergilampa kan inte skada dem enligt mig...När du köper en ny planta är det bättre att vänta lite med omplantering och anpassa plantan först de förhållanden du har hemma...Det är min erfarenhet. Plantorna på bilden nedan har jag haft i 1 och halv år från april 2007, köpta 8 st i en kruka omplanterade två gånger och placerade på en och samma plats hela året, de får vatten enligt behov, nu är det bara duschning med vanligt kranvatten 1 gång i veckan (om det behövs). Visserligen är de inte några utställningsexemplar för att de inte har tillräckligt med ljus på grund av att jag har citrusar på balkongen som tar en del av ljuset som kommer in och det är östsidan. Men de är gröna och friska...

          Bifogad fil  Coffea_arabica_plantor__okt.2008.jpg ( 125.44k ) Antal nedladdningar: 182


          Lycka till!

          MVH/clivia


          ok, det kanske är så att dom har fått gula blad pga för mycket vatten då ? får testa att dra ner lite på vattningen oxå då...
          ang tillskottljuset så har dom det 14 timmar/ dygn, tror du inte att dom tycker att det är för mycket ?

          dina är ju jättefina... !!!

          vad har du för jordblandning till dina ?

          //jonatan

          Redigerat av jonatan: 02-11-2008, 10:43


          --------------------
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 03-11-2008, 00:08
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (jonatan @ 02-11-2008, 10:43) *
          ok, det kanske är så att dom har fått gula blad pga för mycket vatten då ? får testa att dra ner lite på vattningen oxå då...
          ang tillskottljuset så har dom det 14 timmar/ dygn, tror du inte att dom tycker att det är för mycket ?

          dina är ju jättefina... !!!

          vad har du för jordblandning till dina ?

          //jonatan


          Jonatan, det är vanligt krukjord med lite kogödsel från affären jag använder, de har verkligen inget speciellt, det här med att vattna är mycket viktigare enligt mig,...Jag har aldrig använt något tillskottljus, då känner jag mig inte tillräckligt insatt i den här problematiken att ge dig några råd,... no.gif

          Tack för beröm...

          MVH/clivia



           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 03-11-2008, 00:33
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          Hej på er...
          Har oxå en Coffea arabica eller rättare sagt två... Jag satte ut en i vinterförådet och stälde en i rumsvärmen. jag tänkte testa om vilken förvaring är bäst över vintern. Är det någon som har förvarat en i +10 grader??? klarar dom det?

          På sommaren... hur vill dom stå då? Sol eller skugga. Under tak eller friland? eller kanske inomhus?
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 03-11-2008, 10:22
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (blomkronan @ 03-11-2008, 00:33) *
          Hej på er...
          Har oxå en Coffea arabica eller rättare sagt två... Jag satte ut en i vinterförådet och stälde en i rumsvärmen. jag tänkte testa om vilken förvaring är bäst över vintern. Är det någon som har förvarat en i +10 grader??? klarar dom det?

          På sommaren... hur vill dom stå då? Sol eller skugga. Under tak eller friland? eller kanske inomhus?



          Jag har de placerade i vardagrsrummet hela tiden, de är mycket känsligare än citrusar...De hatar direkt sol...och det är svårt att anpassa de att stå ute, du måste vara mycket försiktigt annars kommer de att förlora alla blad de har på kort tid...Svensk sommar är inte tillräckligt varm och lång till att återställa gröna ytan hos dessa växter om du gör fel...Det är mina erfarenheter.

          MVH/clivia
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 22:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon