Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > ingefära
          Göteborgstjej
          Inlägg 20-01-2003, 14:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 577



          Min ingefära som började gro så fint tidigt i höstas ser nu bedrövlig ut. Jag vet att den kanske piggnar till till våren men vad kan jag göra tills dess. Kan jag bygga ett provisoriskt växthus i krukan där jag har den? (pinnar+plast). Eller är det någon som har något annat tips?


          --------------------
          //Göteborgstjej..

          ---------------------------------------

          Bee Happy!!
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-01-2003, 14:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det är helt normalt, ingefäran brukar ofta vissna ner helt på vintern när ljuset blir för dåligt. Håll jorden lite torrare men det bör finnas lite fukt längre ner i krukan, när dagarna blir ljusare ställ krukan i ett ljust fönster och ge lite mera vatten så brukar den börja spira igen. Själv brukar jag köpa knölar och plantera ingefära på vårvintern-våren och sedan odla i stor kruka eller hink på sommaren, när det blir för kallt så skördar jag ingefäran, ibland tar jag in någon kruka så jag kan pilla upp knölar efter hand som de behövs.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 20-01-2003, 14:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Blir det något utbyte? Man pillar ner EN knöl, hur många kan man vänta sig att få tillbaka?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-01-2003, 14:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Visst är det lönt att odla speciellt under så varma somrar vi haft de senaste åren.

          I höstas i gamla forumet så berättade Jennyn att hon fått ett kilo från en knöl. Knölen odlades i 10 liters kruka + i växthus. Jag har aldrig vägt mina skördar så jag vet inte exakt hur mycket det har blivit men det brukar finnas flera stora knölar i hinken när man gräver.
          +Riktigt färsk hemodlad nyskördad ingefära är mycket godare än den ingefäran som butikerna säljer som färsk.

          Det var någon som skickade in recept på någon typ av inlagd ingefära i gamla forumet, jag tror det var i samma inlägg som Jennyn fanns med i, tyvärr fungerar inte det gamla forumet för närvarande. Ska man göra egna inläggningar med ingefära är det nog bra med så färsk ingefära som möjligt. Jag kan leta reda på receptet när sökfunktionen kommer igång i gamla forumet och lägga ut det under recept eller så kan personen som skickade receptet skicka det igen till nya forumet under recept.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Jennyn
          Inlägg 20-01-2003, 17:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 125



          Hej!

          Ja, nu är det snart dags att sätta nya ingefärsknölar. Jag ska bege mig till någon bra asiatisk affär och se om jag kan hitta några riktigt fina. Förra hösten hann plantan NÄSTAN blomma. (Knoppar kom men vissnade när det blev kallt.) Jag har hört att blommorna ska vara fina och orchidé-liknande så jag gör väl ett nytt försök i år.

          Resultatet från den inlagda ingefäran blev lite väl salt för min smak. Receptet gick ut på att de färska knölarna först skalades, sedan saltades ordentligt och fick ligga med saltet i ett dygn innan de lades in i en lag av socker, risvinäger, mirinvin och salt. Kanske lite för mycket salt i det receptet? Det var min man som stod för tillredningen så jag ska kolla med honom vilka proportioner på ingredienserna han använde. Smaken och konsistensen var annars OK så knepet är nog att byta ut en del av saltet mot socker.

          Jennyn drömmer om mat - Sushi på er!
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 20-01-2003, 18:10
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          En dum fråga kanske, men vad använder ni er ingefära till om ni inte lägger in den? Och vad har ni den inlagda till?
          Jag har ett gott fiskrecept med apelsin/ingefärssås, men där har jag använt pulver och större är inte min ingefärsfantasi, förutom i några kakrecept.

          /Eva
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-01-2003, 18:17
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag använder ofta min i Indisk och asiatisk mat. Det går även bra att riva ner lite ingefära när man wokar, den färska ingefäran är ganska mild, själv har jag väldigt svårt för den torkade ingefäran. Den torkade ingefäran var orsaken till varför det tog lång tid innan jag ens kom på tanken att använda färsk ingefära i maten.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 20-01-2003, 18:36
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          Jag brukar marinera fläskkött med m y c k e t riven färsk ingefära i marinaden (olja, kinesisk soya, sweet-chili-ketchup) - en salig blandning men GOTT blir det! tongue.gif


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 20-01-2003, 19:08
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag har perioder när jag använder färsk ingefära i allt; i spaghettisåsen, grönsaksgrytor och till fisk. Man bör lägga i det på slutet eftersom smaken annars kokar bort.

          Som förkylningsté är det oöverträffat, särskilt om man blandar med honung. Skiva ingefäran, låt koka 3 min. Gott!


          --------------------
           
          Citera
          Monique
          Inlägg 20-01-2003, 19:51
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 147
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 79



          rolleyes.gif Maken brukar bjuda på ingefärsglass, det är så gott att jag är snäll i flera dar... wub.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 20-01-2003, 20:41
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Planterar ni knölar från de man köper som färska?

          Ibland växer lite grön blast ut ur mina köpta, kanske kan man sätta dem direkt i kruka? Kan man äta blasten också?


          --------------------
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-01-2003, 20:50
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag brukar plantera "färska" knölar köpta på ICA. Jag brukar försöka välja ut knölar där knopparna ser lite svällda ut. Sedan tar jag en stor kruka bottnar med vanlig krukväxtjord och sedan ett lager såjord. Knölarna läggs plant på ytan och så trycker man ner knölen i jorden. Sedan har jag alltid lagt ett litet lager jord ovanpå knölen men jag såg på TV den där thailändskan som odlar asiatiska växter i södra sverige och det såg inte ut som om hon täckte knölarna så där kan man nog göra som man vill. Sedan så brukar jag fukta jorden och sätta plastpåse över och sätta krukan med lite undervärme. Innan knölen skjutit skott så gör det inget om krukan står en bit in i ett rum, när det kommit upp något i krukan så brukar jag försöka placera den så ljust som möjligt.

          Ingefära vill gärna ha hög luftfuktighet ibland har jag råkat ut för spinnkvalster på plantorna men de brukar försvinna när växten ställs utomhus.

          Tyvärr vet jag inte om blasten går att äta.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 20-01-2003, 20:54
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Kul, det ska jag prova. Tack Åsa!


          --------------------
           
          Citera
          Eva St
          Inlägg 20-01-2003, 21:14
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 58



          Låter jättespännande. Tar det lång tid innan det börjar komma upp något
          Klarar den att stå ute på altan eller ska den stå i något mer skyddat och inglasat?
          Eva St


          --------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

          Mitt album
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-01-2003, 21:27
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag har för mig att det kan ta 4-6veckor innan det kommer upp skott. Själv brukar jag plantera ut plantorna i ännu större krukor/hinkar som får stå på altanen under sommaren. Ingefära är frostkänslig så den ska inte ställas ut för tidigt, fördelen med krukor är dock att man kan bära ut och in med plantorna både på våren och hösten ifall man vill förlänga odlingssäsongen. Har man inglasad veranda eller växthus så kan det nog vara en fördel säsongen brukar ju bli förlängd där.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Jennyn
          Inlägg 20-01-2003, 21:41
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 125



          Vad jag vill minnas var plantan ganska snygg som krukväxt innan den blev alltför otymplig för att ha inne någon gång på sommaren.

          Fast det kan vara en del önsketänkande i det minnet....

          Så här års är allt som har med odling att göra försett med rosa skimmer.

          Vi är nog lite tokiga i alla fall, vi odlingsentusiaster.

          Och så här års lider vi inte bara av ljusbrist, utan även av odlarabstinens!!

          Funderar Jennyn
           
          Citera
          Eva St
          Inlägg 20-01-2003, 21:53
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 58



          Toppen detta ska jag absolut testa. Det måste väl vara ganska ok att sätta den redan nu eller
          Eva St


          --------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

          Mitt album
           
          Citera
          yla
          Inlägg 20-01-2003, 22:38
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 208



          riven ingefära
          honung
          soya
          salt peppar

          rör ihop o smörj in revbensspjällen
          pensla på ett par ggr i ugnen också
          mmmmmmmmmmmm

          vispa ur formen o gör en gräddsås på skyn
          osså potatismos till
          gött

          hittade lite annat på nätet som kommer här
          Användning: Ingefära kan skalas, skäras i sockerbitsstora bitar och sjudas i sockerlag under någon timme och man får då sk syltad ingefära.
          Ingefära kan användas i bakverk som ensam krydda eller tillsammans med andra kryddor, vanligtvis kanel och kardemumma.
          I det asiatiska köket används ingefära också till kött- och grönsaksrätter. Den skarpa smaken passar bra tillsammans med curry eller vitlök till kyckling, griskött eller i vegetariska rätter.
          Ingefära är en flerårig ört, ca 1 m hög. Plantan har två slags skott: det ena bär endast blad, det andra bär en stor gul blomma som dock endast sällan bildar frö. Ingefära sprider sig nästan uteslutande via rotskott. Jordstammarna, som är den ätliga delen,

          Stillar illamående, stimulerar det perifera kretsloppet i t.ex. benen, verkar uppvärmande vid infektioner. Är samtidigt ett viktigt medel mot olika giktformer eftersom ingefära hämmar inflammation i led och bindvävnad. Är slemdrivande och hämmar bakterier i luftvägarna. Främjar tarmfunktionen och är ett effektivt medel mot åksjuka, sjösjuka och kräkningar under graviditet.
          ja ingefära är bra till mycket smile.gif


          --------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie
           
          Citera
          Göteborgstjej
          Inlägg 21-01-2003, 10:08
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 577



          Jag gör färskt ingefärste av ingefära. Dricker det nästan varje dag, men särskilt när man är förkyld. Att göra te av ingefära är lätt men smaken kan skilja sig avsevärt från rot till rot, så man måste pröva sig fram
          Iallfall, det går åt ungefär en 5 cm klump till 2-3 muggar vatten.

          Riv roten direkt i vattnet. Koka upp och sjud i ca 5 min. Pressa lite färsk citron strax innan det är klart, blanda i honung efter smak, men det ska vara ganska sött eftersom ingefära kan vara stark. Sila och drick omedelbart. Det är ganska svårt att få RÄTT smak men övning ger färdighet, ge inte upp första gången. Ibland blir det för svagt och ibland för starkt. Man kan använda ingefäran minst en gång till efter en kokning..

          Underbart att dricka om man har halsont, det "river" bort det onda. Min sambo gillar inte detta men smaken är som baken. Det är en sån smak att antingen gillar man det eller så gillar man det inte.


          --------------------
          //Göteborgstjej..

          ---------------------------------------

          Bee Happy!!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 21-01-2003, 20:11
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Ja ingefärste kan jag verkligen skriva udner p - men i stora te-baljor sätter det sprutt på maggen med :-))

          Jag ahr haft god tur med bara fläskigt fina knölar som jag ahr förvarat varmt med lite plast rnt - då gror det bra - knölarna sätter en enorm 'väs'

          Hälsar ingrid
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 10:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon