Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den optimala häcken, finns den?, Vintergrön, lättskött, snabbväxande...
          annade
          Inlägg 04-04-2011, 08:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          16-06-2006
          Medlem nr: 7 965



          Finns det någon häck som uppfyller alla våra önskemål? Vi ska sätta ca 50m häck och vill gärna ha en tät, vintergrön häck som är relativt snabbväxande. Eftersom den ska växa på en del av tomten som är svåråtkomlig så måste den vara lättskött.

          Thuja har jag fått nog av. Halva vår tomt är omringad av 50 år gamla thujahäckar (Brabant). De är glesa och fula och skjuter massor av nya skott i toppen hela tiden, så maken springer fram och tillbaka med häcksaxen hela semestern...

          Någon som har bra tips? Hur är det med t.ex. vintergrön liguster? Hur snabbt växer buxbom och hur ser en sådan häck ut om man inte formklipper den?


          --------------------
          Anna ~ Kungälv zon 2
           
          Citera
          Madeleine1
          Inlägg 04-04-2011, 11:11
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem sedan:
          12-08-2003
          Medlem nr: 2 086



          Hur hög häck ska det vara?
          Lagerhägg? Finns i alla möjliga höjder och varianter.


          --------------------
          Madeleine i Mälardalen *

           
          Citera
          annade
          Inlägg 04-04-2011, 14:11
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          16-06-2006
          Medlem nr: 7 965



          2-3 meter hade varit perfekt. Lagerhägg har ju en fantastiskt härlig färg! Är det någon speciell sort som du kan rekommendera?


          --------------------
          Anna ~ Kungälv zon 2
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-04-2011, 14:22
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Var bor du? Lagerhägg är bara härdig till zon 3. Fula frostskador är heller inte ovanligt.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-04-2011, 14:43
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag tror inte du får problem med verken buxbom eller lagerhägg i din zon, men som aqvakul skrev kan dom få fula skador (både av solen, torka och av hård barmarksfrost) främst lagerhägg då, även i zon 1 och som här i zon 3-4. men jag tror inte dom skulle passa dom blir stora med tiden men växer sakta. om du bortser från att dom kan växa sakta så kan du ju välja dom.

          liguster växer nog snabbare, vintergrön (vintergrön betyder att växten fäller bladen under vintern eller under våren i samband med dom nya, thuja, buxbom, lagerhägg är städsegröna). liguster kan bli väldigt vackra häckar med rätt beskärning och trivs den kan den bli hög.

          avenbok och vanlig bok behåller bladen under stor del av vintern ibland även hela fast vissna/bruna dock, men dom ger ju ett visst vind och insynsskydd.
           
          Citera
          annade
          Inlägg 04-04-2011, 18:45
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          16-06-2006
          Medlem nr: 7 965



          Tack för alla svar! Jag får nog ta med mig maken till handelsträdgården och titta på både lagerhägg och liguster.


          --------------------
          Anna ~ Kungälv zon 2
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-04-2011, 19:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Om du kan tänka dig att skippa en sak.. det vintergröna finns betydligt fler alternativ!


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-04-2011, 19:44
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2011, 20:31) *
          Om du kan tänka dig att skippa en sak.. det vintergröna finns betydligt fler alternativ!

          Ja, så är det. Sveriges klimat är inte riktigt lämpat för vintergröna växter med löv, här är lite för kallt
           
          Citera
          annade
          Inlägg 05-04-2011, 06:34
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          16-06-2006
          Medlem nr: 7 965



          Vi bor bredvid en stor skola och har ganska mycket insyn om vi inte har en tät häck mot skolan. Föräldrarna lämnar sina barn precis vid vår tomtgräns, så vi vill väldigt gärna ha ett bra insynsskydd och då är väl en vintergrön häck det bästa? Just nu sitter där en gammal thujahäck som är gles och tråkig. Jag funderar på att bita i det sura äpplet, köpa thuja ändå och sätta bakom den befintliga häcken för att få så bra insynsskydd som möjligt tills den nya häcken vuxit till sig. Dock är hela tomten redan inringad av gammal thuja så det känns sååååå trist att inte köpa något roligare när vi ändå ska lägga ned både jobb och pengar på det....

          Jag såg nu att liguster är uteslutet för oss eftersom den har giftiga bär. Sonen kommer att bli ett år till sommaren och då känns det onödigt att sätta ny häck med giftiga bär som säkert är väldigt intressanta för honom att upptäcka....



          --------------------
          Anna ~ Kungälv zon 2
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-04-2011, 06:42
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Thuja har många fördelar...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          pleximaster
          Inlägg 05-04-2011, 07:24
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 408
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 317



          Klippt bok och avenbok behåller mycket av bladen hela vintern vilket gör att det är till stor del insynskyddande. Man är ju inte ute lika mycket i trädgården vintertid heller. Enligt mig är bokhäck häckarnas konung! Susar härligt i vinden också!

          Liguster är annars mycket tacksam och går att misshandla ett tag och sedan rädda igen. Det går oftast inte med tuja. Har de blivit risiga är det oftast int mycket att göra. Själv har jag haft mycket svårt för tujahäckar men här om året såg jag en helt fantastisk tujahäck så jag får kanske revidera detta. Problemet är att många som sätter tuja tror att den inte behöver skötas utan klarar sig själv. Häcken jag såg var satt i i djup och bred mullhaltig lerjord, gödslades och klipptes två gånger om året samt hade nedgrävt bevattningssystem (de växer ju normalt i sumpmarker i USA). Den häcken var en drabanthäck med fantastisk färg, friska och täta skott, slätklippt som en engelsk idegranshäck, med valv och bågar.

          PS När jag såg den förstod jag inte vad det var för häck utan var tvungen att fråga. Så man kan sätta tuja om man sköter om dem.

          mvh plexi
           
          Citera
          annade
          Inlägg 05-04-2011, 08:08
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          16-06-2006
          Medlem nr: 7 965



          CITAT (pleximaster @ 05-04-2011, 08:24) *
          Klippt bok och avenbok behåller mycket av bladen hela vintern vilket gör att det är till stor del insynskyddande. Man är ju inte ute lika mycket i trädgården vintertid heller. Enligt mig är bokhäck häckarnas konung! Susar härligt i vinden också!

          Liguster är annars mycket tacksam och går att misshandla ett tag och sedan rädda igen. Det går oftast inte med tuja. Har de blivit risiga är det oftast int mycket att göra. Själv har jag haft mycket svårt för tujahäckar men här om året såg jag en helt fantastisk tujahäck så jag får kanske revidera detta. Problemet är att många som sätter tuja tror att den inte behöver skötas utan klarar sig själv. Häcken jag såg var satt i i djup och bred mullhaltig lerjord, gödslades och klipptes två gånger om året samt hade nedgrävt bevattningssystem (de växer ju normalt i sumpmarker i USA). Den häcken var en drabanthäck med fantastisk färg, friska och täta skott, slätklippt som en engelsk idegranshäck, med valv och bågar.

          PS När jag såg den förstod jag inte vad det var för häck utan var tvungen att fråga. Så man kan sätta tuja om man sköter om dem.

          mvh plexi


          Jag tror inte att maken blir glad om jag säger att han måste klippa den två gången om året.... wink.gif Våra befintliga thujahäckar är ganska misshandlade, men jag är noga med att gödsla så de som är yngst växer på bra och är ganska fina. Smaragderna är dock mycket tätare än brabanterna här hemma hos oss.

          CITAT (Aqvakul @ 05-04-2011, 07:42) *
          Thuja har många fördelar...


          Ja, verkligen! Nackdelen är att jag är trött på dem och att tomten snart bara består av gräsmatta omringad av thujahäck. Det går ju att göra något åt förstås! smile.gif


          --------------------
          Anna ~ Kungälv zon 2
           
          Citera
          pettrer
          Inlägg 06-04-2011, 14:49
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          05-04-2011
          Medlem nr: 41 633



          Varför inte Aronia?

          Jag har inte testat den själv, men har fått höra att den är:
          1. vacker (röd och fin på hösten)
          2. prydd med ätliga bär som man kan göra sylt på
          3. snabbväxande
          4. härdig.

          Tror inte den är vintergrön dock...
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 20:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon