Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Märklig form på äppelträd, Intresserad av era kommentarer
          Madeleine1
          Inlägg 20-04-2010, 20:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem sedan:
          12-08-2003
          Medlem nr: 2 086



          Igår träffade jag på ett Åkerö-träd som såg ut så här på lite närmare håll. Jag tycker att det ser lite underligt ut. Trädet är närmare 20 år gammalt.
          Alla grenar har vikt av rakt uppåt efter beskärning som skett i omgångar och det bär tydligen dåligt med frukt. Jag saknade "vanliga" grenar (fruktved etc), tyckte att hela trädet såg ut som ett stort beskuret vattenskott... smile.gif

          Är det "normalt" för ett Åkerö eller beror det på felaktig beskärning?
          Det vore jätteintressant att höra era kommentarer!

          Bifogad fil  Copy_of_10_04_004.jpg ( 300.7k ) Antal nedladdningar: 96



          --------------------
          Madeleine i Mälardalen *

           
          Citera
          lorentz
          Inlägg 21-04-2010, 04:48
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem sedan:
          11-01-2010
          Medlem nr: 27 325



          Kan det bero på dålig ljustillgång?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 21-04-2010, 07:49
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Så farligt tycker inte jag det ser ut som, amatörparaplyklippningar är värre, trädet på bilden kan ju fortfarande fixas till (det kan ofta inte paraplyträden). Jag tycker det ser ut som om man sparat de lodräta grenarna och ansat bort de vågräta. De lodräta brukar inte ha så mycket blomknoppar. Åkerö har dock lite sånt där upprättväxande sätt + det växer kraftigt och är sent i bördighet.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 21-04-2010, 09:48
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Jag ser att trädet har ett "dubbeltopp" som ser ut som bokstaven V i bilden, denna kommer troligen att fläkas under frukttyngden i framtiden...
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 21-04-2010, 11:16
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          CITAT (Jan af Lisö @ 21-04-2010, 10:48) *
          Jag ser att trädet har ett "dubbeltopp" som ser ut som bokstaven V i bilden, denna kommer troligen att fläkas under frukttyngden i framtiden...



          Jag såg vad du menade Jan.

          En följdfråga pga nyfikenhet: Borde man ta bort den ena delen av V:et, eller är det för sent?

          Om JA, tar man bort den del som är längst ifrån medianlinjen eller väljer man bort den som är klenast?
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 21-04-2010, 13:14
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Jag skulle ta bort den ena, diametern ser ut som ca 5 cm, dvs det borde gå bra.

          Svår att bedömma från bilden, i verkligheten skulle jag bibehålla den gren som känns mest som naturlig förlängning av stammen. På bilden ser det ut att den högra grenen borde tas bort och den vänstra (som även är grövre) bör bibehållas.

          Vore kul att höra Cilas synpunkt, men hon är inte här så ofta nu för tiden !!!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 21-04-2010, 14:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Man ser ju bara en del av trädet och bara från ett håll, men på det lilla man ser är detta riktigt bra. Dels verkar man inte ha tagit så embarmligt mycket på en gång - efterväxten är inte vattenskott. Dels ser man på några ställen att man satsat på bra efterväxt, dvs valt bra grenar för de som fått växa vidare. Dels verkar man ha vetat hur man lägger snitten.

          Åkerö vill, oavsett hur man beskär, växa med upprätta grenar som blir sent fruktbärande. Kronan med mer lutande grenar bildas senare, dvs högre upp. Sorten har ett bra växtsätt för den släpper mer självmant lågväxande grenar till förmån för de som är mer uppåtriktade. Det gör att man kan gå under kronorna och att det mer sällan görs stora grenkapningar lågt på stammen (som borde gjorts när de var små).

          Jag har sett otaliga försök att få en mer horisontell grundstruktur på Åkerö och det blir som att skära päronträd som om de vore äppelträd - inte lika starkt och med en rad spinnoff-effekter som inte är bra.

          Åkerö skapar en av de största äppelträden. På frögrundstam (dvs på träd satta innan 1960-talet) kan och vill de bli 8-11 meter höga och breda. På A2 grundstam (dvs de flesta Åkeröträd satta från 1970talet och nu) vill och kan det bli kring 8-9 meter högt och brett. På B9 (en av de svagväxande grundstammarna som kan användas till zon 4) gissar jag på höjd och bredd kring 4-5 meter. Man kan hålla Åkerö mindre än sin maxstorlek, men inte mer än någonstans kring 10% om man vill behålla träden friska och långlivade.

          Tyvärr ser man inte så sällan äldre, fina frögrundstamsÅkerö kapade rätt av på sina upprättväxande krongrenar. Resultatet blir sjuknande träd som förlorar levnadslängd betydligt (kan leva i flera hundra år utan felbehandling).

          En annan sak: Åkerö får mycket lätt fruktträdkräfta, som är en svamp som skapar stora sår på grenar eller otaliga små sår på unga grenar. Beskär man lätt och i det yngre grenverket och under JAS (juli till september) så minskar man risken att få in kräfta eller spprida den i trädet. Beskär också med rengjorda verktyg - såg och sekatör rörs om i kokande hett vatten innan beskärning.

          Ta gärna lite fler bilder på den här individen, för det ser ut att vara ett riktigt bra exempel (och de är lite ovanliga tyvärr)!

          Om man ska kunna bedöma hållbarheten i toppartiet så måste långt fler vinklar visas. Att ta bort topp, också om det varit och är en dubbeltopp, är inte något man rekommenderar på Åkerö utan att vara säker på att det befintliga verkligen är ohållbart när det fått bli några år som här. Och vad du gör - såga inte bort någon topp nu på våren/vårvintern! Sådana för trädet "hemska saker" gör man under JAS

          Redigerat av Cilla: 21-04-2010, 14:46


          --------------------
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 21-04-2010, 15:16
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          Vad spännande att läsa det du skriver, Cilla. Och att du tycker att det är ett bra exemplar...?
          Där ser man, man vet ingenting en annan... shy.gif laugh.gif

          Vilken tur att jag läste den här tråden för nu förstår jag att det måste bara vara ett Åkeröträd som jag också har på min tomt.
          Äpplena mognar sent, om överhuvudtaget. Dom är hårda som kart, och äts lättast med en kniv så man kan skära bitar.. Ganska syrliga men goda ändå. I höstas var dom större än någonsin.
          Grenarna växer uppåt och jag har varit på väg flera ggr att såga bort några grenar för man når ju inte frukten ändå, trots 2,5 meters teleskopkäppar. Rådjuren brukar få det mesta från detta träd...
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 21-04-2010, 23:11
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Sussie,
          Åkeröäpplen som faller i gräs klarar sig bra. Äpplet mår bra av att man tar in det och lagrar. Jag har vänner som lagrar Åkerö ända in i april. Att äta omogen frukt av denna sort, som är lite av äpplenas Rolls Rolls, är lite som att dricka ett tusenkronors vin iskallt...

          Det ser ut som att trädet nu eller snart klarar att man stiger upp i det och plockar. Och dessutom som att man kan ställa en stege mot det, eller använda en stege som ställs som ett upp-och-nedvänt V. Funkar det inte att plocka så?

          Ibland, också med mina egna plockvanor av min egen frukt, brukar jag tänka: Vad är roligast? Att jobba ihop pengar för att sedan gå i affärer och köpa andras äpplen, eller spendera tid och tanke i egna trädgården för att kunna plocka och ta hand om mina egna? De egna är ju dessutom oftast ekologiska, dvs betingar ett pris av ca fem spänn styck!

          Men jobbet behöver man ju göra iallafall, så det är inte alla höstar jag kan ta hand om all frukt. Men ju mer jag tänker på hur mycket godare och mindre besprutade de är, desto större värde för mig blir det att tillsammans med vänner och familj se till att ägna några helger att plocka och lagra.

          För inte länge sedan plockade gamla 80-åriga farmor och morfar äpplen ur träd som var långt mer svårplockade än de som vi yngre idag tvekar för. Dags att träna på trädklättring igen, vänner!



          --------------------
           
          Citera
          Madeleine1
          Inlägg 24-04-2010, 17:29
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem sedan:
          12-08-2003
          Medlem nr: 2 086



          Tack för allt ni skrivit! smile.gif
          Trädet är beskuret nu på vårvintern, men jag ska rekommendera mina vänner att de håller sig till JAS-beskärning i fortsättningen... Trädet ser helt friskt ut och anledning till att jag tyckte det såg så märkligt ut är väl att jag är ovan att se bra Åkerö!! Kul!

          Jag har inte tagit så många bilder på det, men har nog möjlighet att ta fler framöver, så jag kanske återkommer. En bild till där hela trädet är med kan jag bjuda på.

          Man skulle kunna kliva upp i trädet på de nedersta grenarna. Men resten av trädet är väldigt "rangligt" och sviktar mycket. Jag kan tycka att man inte alltid behöver kunna plocka alla äpplen i ett träd utan sparar gärna det som sitter otillgängligt till fåglarna, eller låter dem falla ner av sig själva, när det gäller mina egna träd. smile.gif

          Jag uppfattade inte att det fanns någon dubbeltopp i trädet. Jag tror att det kan vara bildvinkeln som gör det...

          Bifogar en bild på hela trädet, som jag tror är någonstans runt 4-5 meter som högst. Har inte mätt och har inte världens bästa ögonmått, men i alla fall... Ni får jämföra med staketet bakom så får ni lite känsla för hur högt det är.

          Ha en fortsatt trevlig helg!


          Hela trädet



          --------------------
          Madeleine i Mälardalen *

           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 25-04-2010, 12:35
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Också denna bild visar ovanligt fin individ som också beskurits med varsamhet.

          Trädet ser ut att ha god tillväxt, och om du inte vill ha ett träd som blir ca 10 meter högt och brett så är det bättre att såga ned nu och byta ut till ett som blir mindre, än att såga sönder denna individ i syfte att omforma till något annat än den är genetiskt styrd att bli.

          För beskärningsar i framtiden kan vara bra att veta att
          - det närapå aldrig är bra att i ett träd med denna ålder och äldre, byta toppskott som gjorts här. Låt trädet satsa på starkaste topp istället för att försöka finna ett mer svagväxande. Det blir inte ett mer svagväxande eller mindre träd, det blir krokigt och gör att man riskerar att få fler toppar på olika ställen i kronan

          - inga grenar skjuts upp eller ut i ett träd, alla växer från spetsarna och utåt och blir ett lager tjockare. Dina grenar längst ned kommer för alltid att sitta på den nivån men bli långa och förgrena sig. Ta bort de som i framtiden inte kan finnas på sin nivarande nivå, förgrena sig och bli 5-6 meter långa från stammen. Ta bort horisontella grenar på den nivån innan de blir grova, så att trädet kan tillsluta snittsåren utan att det blir hål i stam eller därifrån de kommer. Detta för 2011 års beskärning alltså.


          --------------------
           
          Citera
          Madeleine1
          Inlägg 25-04-2010, 18:43
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem sedan:
          12-08-2003
          Medlem nr: 2 086



          Tack för svaret, Cilla! Trädet tillhör ett par goda vänner och jag har inte haft något med beskärningen av det att göra (än i alla fall... wink.gif).

          Det finns två tydliga våningar med sidogrenar och på den övre av av dessa (ungefär vid 2/5 av totalhöjden) har man kapat huvudstammen. Där finns det bara grenar som går ut åt sidorna och sedan viker av uppåt. Jag tror det syns bättre på den första bilden, strax ovanför mitten (ungefär 2/3 av bilden).

          Däröver finns det ingen fortsättning på huvudstammen utan bara sidogrenar som växer ut åt varsitt håll och sedan viker av uppåt (ganska långt från centrum). Det blir ju inte lika naturligt vad som är den starkaste toppen och måste sparas då, misstänker jag. Eller tänker jag galet nu?

          Tack för tipsen för framtida beskärningar! smile.gif


          --------------------
          Madeleine i Mälardalen *

           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 26-04-2010, 21:45
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (Madeleine1 @ 25-04-2010, 19:43) *
          Det finns två tydliga våningar med sidogrenar och på den övre av av dessa (ungefär vid 2/5 av totalhöjden) har man kapat huvudstammen. Där finns det bara grenar som går ut åt sidorna och sedan viker av uppåt. Jag tror det syns bättre på den första bilden, strax ovanför mitten (ungefär 2/3 av bilden).

          Jag ser vad du menar ja. Varför man kapat det som varit toppskottet ("huvudstammen") går inte att förstå, men tanken har säkert varit god. Ibland görs det för att man ser att det gjorts på träd som kommit från plantskolan när de var purunga. (Att fortsätta i äldre år tycker inte jag leder till bättre kronor.) Ibland för att man tycker att ett svagväxande intilliggande skott, sidogren, skulle kunna få trädet att inte bli så högt. (Detta misslyckas man med.) Ibland för att toppskottet skadats.

          Däröver finns det ingen fortsättning på huvudstammen utan bara sidogrenar som växer ut åt varsitt håll och sedan viker av uppåt (ganska långt från centrum). Det blir ju inte lika naturligt vad som är den starkaste toppen och måste sparas då, misstänker jag. Eller tänker jag galet nu?

          Trädet kommer att välja ett eller två som får bli toppskott. Om det är två som kappas med varandra under ett par år kan man inkorta det ena över sidogren, så har man hjälpt det andra att vinna som topp. Om 20 år syns detta "toppbyte" bara som en mycket svag kurva i stammen.

          Tack för tipsen för framtida beskärningar! smile.gif



          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 22:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon