Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bilder på mina exotiska växter, Tamarillo, passionsfrukt, litchi, avocado, cherimoya o palm
          capros aper
          Inlägg 17-08-2010, 19:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          07-07-2010
          Medlem nr: 31 887



          Hade inget bättre för mig så drog fram kameran för att fotografera alla de växter jag planterade i januari-februari i år.

          Enjoy biggrin.gif


          Bifogad fil  litchi.jpg ( 179.35k ) Antal nedladdningar: 200

          Litchi

          Bifogad fil  passion.jpg ( 159.57k ) Antal nedladdningar: 245

          Passionsfrukt

          När passionsfruktens förgreningar blir långa böjer jag ner dom och fäster med eltejp i pinnarna. Hade jag inte gjort det hade passionsfrukten varit ett par meter vid det här laget, nu håller jag den på ca 70 cm.

          Bifogad fil  dadelpalm.jpg ( 120.99k ) Antal nedladdningar: 180

          dadelpalm

          .Bifogad fil  avocado.jpg ( 154.4k ) Antal nedladdningar: 181

          Avocado

          Bifogad fil  tamarillo.jpg ( 167.28k ) Antal nedladdningar: 216

          Tamarillo

          Tamarillon börjar bli löjligt hög, den är 125 cm lång och de stora bladen är ungefär 50*35 cm stora.
          Jag undrar ifall någon vet om jag kan beskära den, för den får inte bli mycket större snart..tongue.gif Får den förgreningar om den beskärs?När ska detta isåfall ske? En lite kul grej med tamarillon för er som inte vet är att den stinker såfort man tar på den

          Bifogad fil  cherimoya.jpg ( 131.84k ) Antal nedladdningar: 194

          Cherimoya

          Börjar få samma problem med cherimoyan, den växer snabbt. Dessutom är den helt spikrak, skulle vilja ha förgreningar. Nån som vet hur det är med beskärning och förgreningar för cherimoyan?

          Egentligen har jag 2 lika stora tamarillos ( fick flytta en nyligen, fick inte plats i lägenheten själv), 3 passionsfrukter, 2 litchi, 2 cherimoya, 2 dadelpalmer och en avocado. Alla växer på bra förutom litchiplantorna som är lite tröga
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-08-2010, 21:29
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          vackra växter du fått upp, dom ser ut att trivas allihop.

          Trädtomaten kan du klippa ner om du tycker den blir för stor (toppa ovanför en nod, bladveck, blad), den blommar på ettåriga skott och dör inte av att klippas. dock kan den få problem med att förgrena sig oftast gör den det bara en gång per ''avklippning''. sedan mer näring och mer utrymme rötterna får desto mer växer den, så håller du in med det så växer den inte lika snabbt.

          min har jag inte beskärt än (tror jag sådde den 05-06 eller nått). och min har fått en hög tillväxt i början av åren sedan saktade den ner och mest bara bildat blommor och blad (som blir mindre när den blir äldre verkar det som) men ingen massiv skotttillväxt. min är väl nu ca 2,5-3m (har inte mätt) så jag får kanske toppa den nu till hösten för att få in den. den har inte växt nämnvärt på höjden (vilket den inte gjorde förra sommaren heller). annars brukar dom få en årstillväxt på 50-150cm. istället har den nu i två somrar blommat massivt.

          dock har den svårt att få frukt för den fäller mycket.

          ja jag håller med om att Litchi är sega, mina har fått kanske ca 3-4blad denna sommar (sedan råkade jag också koka dom i 55-60graders värme i min drivbänk under värmeböljan och det gillade dom inte även om dom klarade sig). mina andra tropiska träd har växt mycket snabbar än dessa. exempel avokadon flera cm i veckan.
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 17-08-2010, 21:47
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          Väldigt fina plantor du har fått fram, Capros! bravo.gif Bra jobbat!

          Jag har också sått alla dessa men fick aldrig cherimoyan att gro. Vet inte om jag lät fröerna torka för länge? Hur gjorde du?

          Kul att du fotade på stolen så fick man ett hum om hur stora dom var. Smart! biggrin.gif

          Min Litchie är också trög. Jag hade flera stycken men nu har jag bara en kvar. Sådde dom i jan-febr -09 och den som är kvar är bara ca 25 cm hög. Jag vet inte vad man ska göra för att få fart på dom.
          Den som jag planterade om i våras dog. Den andra som jag har kvar nu, är inte omsatt sedan den blev utskolad. Har dock kommit några blad på den i sommar.

          CITAT (flaxss @ 17-08-2010, 22:29) *
          istället har den nu i två somrar blommat massivt.

          dock har den svårt att få frukt för den fäller mycket.



          VAD är det den fäller hos dig, Linus? Fäller den frukterna innan dom hinner mogna eller fäller dom blommorna..?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-08-2010, 21:53
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Sussie F-Flower @ 17-08-2010, 22:47) *
          VAD är det den fäller hos dig, Linus? Fäller den frukterna innan dom hinner mogna eller fäller dom blommorna..?


          förra sommaren fällde den massor av kart, blommorna kom där i mängder (doftade gott) och var mägnder med insekter som jag tror pollinerade jag själv försökte också ruska om trädet så att pollen föll överallt (om det hjälper vet jag inte, för till blommorna når jag inte upp till så jag kan göra en manuell pollinering). men kart bildades och nästan allt föll. kanske dålig pollinering eller dåligt väder eller att den inte är ''mogen''' än för att utveckla massor av frukt. jag kanske helt enkelt får vänta på den tills den blitt lite äldre innan jag hoppas på frukt.

          eller är det så att jag fått en dålig sort från frösådden med dåliga egenskaper för detta klimatet. även om tillväxten är hög i klimatet kan det ju va annat med fruktsättningen.
           
          Citera
          capros aper
          Inlägg 17-08-2010, 22:07
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          07-07-2010
          Medlem nr: 31 887



          CITAT (flaxss @ 17-08-2010, 22:29) *
          vackra växter du fått upp, dom ser ut att trivas allihop.

          Trädtomaten kan du klippa ner om du tycker den blir för stor (toppa ovanför en nod, bladveck, blad), den blommar på ettåriga skott och dör inte av att klippas. dock kan den få problem med att förgrena sig oftast gör den det bara en gång per ''avklippning''. sedan mer näring och mer utrymme rötterna får desto mer växer den, så håller du in med det så växer den inte lika snabbt.

          min har jag inte beskärt än (tror jag sådde den 05-06 eller nått). och min har fått en hög tillväxt i början av åren sedan saktade den ner och mest bara bildat blommor och blad (som blir mindre när den blir äldre verkar det som) men ingen massiv skotttillväxt. min är väl nu ca 2,5-3m (har inte mätt) så jag får kanske toppa den nu till hösten för att få in den. den har inte växt nämnvärt på höjden (vilket den inte gjorde förra sommaren heller). annars brukar dom få en årstillväxt på 50-150cm. istället har den nu i två somrar blommat massivt.

          dock har den svårt att få frukt för den fäller mycket.

          ja jag håller med om att Litchi är sega, mina har fått kanske ca 3-4blad denna sommar (sedan råkade jag också koka dom i 55-60graders värme i min drivbänk under värmeböljan och det gillade dom inte även om dom klarade sig). mina andra tropiska träd har växt mycket snabbar än dessa. exempel avokadon flera cm i veckan.



          Tack för tipsen:) Ja, dom verkar trivas, nåt jag har märkt är dock att varken tamarillon, avocadon eller litchin mår bra av att stå i direkt solsken. De slokar direkt. Jag hade tidigare läst att tamarillon skulle stå så ljust som möjligt, men det gäller inte mina plantor iaf. Hela sommaren har jag haft dom en bit ifrån fönstret för att undvika för stor exponering från solen. För att inte tala om när jag försökte ställa dom på balkongen..

          Jag har verkligen inte mycket vana med växter så måste fråga för att verkligen få det klart för mig.. Ifall jag skulle anse att tamarillon är på tok för lång, skulle jag kunna kapa den mitt på stammen på det sätt som du förklarade ovan eller bör man bara gör det högst upp? Har din tamarillo kvar blad långt ner på stammen eller tappar dom bladen längre ner? Jag hoppas mina också får blommor sen, och allra helst frukt!

          Hehe tur att din litchi klarade sig iaf! Jag trodde plantorna skulle få röda blad eftersom de första som kom var helt röda, sedan ändrade de långsamt färg till grön. Då växer din avocado betydligt snabbare än min, min hade en liten period när den växte fort men nu har den saktat ner.
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 17-08-2010, 22:08
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          CITAT (flaxss @ 17-08-2010, 22:53) *
          förra sommaren fällde den massor av kart, blommorna kom där i mängder (doftade gott) och var mägnder med insekter som jag tror pollinerade jag själv försökte också ruska om trädet så att pollen föll överallt (om det hjälper vet jag inte, för till blommorna når jag inte upp till så jag kan göra en manuell pollinering). men kart bildades och nästan allt föll. kanske dålig pollinering eller dåligt väder eller att den inte är ''mogen''' än för att utveckla massor av frukt. jag kanske helt enkelt får vänta på den tills den blitt lite äldre innan jag hoppas på frukt.

          eller är det så att jag fått en dålig sort från frösådden med dåliga egenskaper för detta klimatet. även om tillväxten är hög i klimatet kan det ju va annat med fruktsättningen.



          Vad synd... no.gif Du har ju haft den så pass länge...
          Men om det har blivit kart så borde dom ju kunna utvecklas... g.gif
          Jag antar att du har givit massor med gödning och vatten...
          Kan höjden spela in? Om den är så himla hög så kanske inte näringen "når fram"? g.gif
          Knäpp tanke kanske! laugh.gif

          Jag har för mig att när jag googlade och sökte info ifjolvår (för det var ju då som jag fick min första Tamarillo, av blomkronan) så läste jag på någon amerikansk (?) sida att de började bära frukt 2a-3e året.

          Ja, jag vet inte... jag bara funderar...
           
          Citera
          capros aper
          Inlägg 17-08-2010, 22:21
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          07-07-2010
          Medlem nr: 31 887



          Redigerat detta inlägg pga det blev fel med citeringen. Det nya inlägget finns lite längre ner.

          Redigerat av capros aper: 19-08-2010, 15:32
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-08-2010, 22:21
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          såhär ser min trädtomat ut
          Bifogad fil  tr_dtomat.jpg ( 73.85k ) Antal nedladdningar: 175

          Bifogad fil  tr_dtomat1.jpg ( 88.46k ) Antal nedladdningar: 135


          min har alltid tappat dom nedersta bladen på hösten (blivit gula) och förra året på hösten fick den ett kraftigt angrep av någon form av mögel/svamp/rost (blev svarta fläckar, den har bara fått det en gång) så jag klippte bort alla blad.

          jo dom kan vara ute i solen, alla mina är ute. men man måste avhärda dom väldigt ordenligt för solen annars får dom väldigt allvarliga sol och blåstskador. jag sätter mina i skuggan i 2-3veckor (bakom balkongräcket) och täcker dom med väv sedan flyttas dom soligare och soligare och av med väven mer och mer. får dom skador igen sätts dom tillbaka och jag fortsätter avhärda dom. tar man det försiktigt så går det. mina trädtomat är dock förstor för att avhärda så ordenligt nu så den kan ibland få solskador i början men nytt utvecklas snabbt och den tål det tå den är så stor.

          du ska inte klippa i stammar som är större än 3-4cm i dm. annars är det bara att klippa på. men risken finns som sagt att den får ett konstigt utseende om den bara vill skapa en ny gren.

          Redigerat av flaxss: 17-08-2010, 22:26
           
          Citera
          capros aper
          Inlägg 17-08-2010, 22:23
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          07-07-2010
          Medlem nr: 31 887



          CITAT (Sussie F-Flower @ 17-08-2010, 22:47) *
          Väldigt fina plantor du har fått fram, Capros! bravo.gif Bra jobbat!

          Jag har också sått alla dessa men fick aldrig cherimoyan att gro. Vet inte om jag lät fröerna torka för länge? Hur gjorde du?

          Kul att du fotade på stolen så fick man ett hum om hur stora dom var. Smart! biggrin.gif

          Min Litchie är också trög. Jag hade flera stycken men nu har jag bara en kvar. Sådde dom i jan-febr -09 och den som är kvar är bara ca 25 cm hög. Jag vet inte vad man ska göra för att få fart på dom.
          Den som jag planterade om i våras dog. Den andra som jag har kvar nu, är inte omsatt sedan den blev utskolad. Har dock kommit några blad på den i sommar.



          Tack ska du ha, jag är lite paff själv att jag lyckades tongue.gif

          Jag har för mig att jag hade fröna på tork i ungefär 1 vecka innan jag planterade dom. Har kört med vanlig planteringsjord och försökt hålla det lagom fuktigt. Dom har stått i ett fönster mot öst, verkade funka. Jag har gett bort flera kärnor och alla dessa har också grott även om dessa har blivit sådda minst 2 månader senare än mina.

          Verkar alltså som att flera har problem med sega litchiplantor. Jag trodde de skulle växa jättefort med tanke på att fröet var så väldigt stort. Något jag har lagt märke till när jag planterade om var att rötterna var annorlunda.. bara en enda bred rot rakt ner i princip o inga smala åt sidorna. Hur har dom klarat vintrarna då?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-08-2010, 22:25
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Sussie F-Flower @ 17-08-2010, 23:08) *
          Vad synd... no.gif Du har ju haft den så pass länge...
          Men om det har blivit kart så borde dom ju kunna utvecklas... g.gif


          jo min får mängder av allt. men det kan ju också vara en väderfråga exempel att karten blåste av eller nåt. för mins tår väldigt utsatt för vind. jag får se hur det går detta år.

          CITAT (capros aper @ 17-08-2010, 23:23) *
          Tack ska du ha, jag är lite paff själv att jag lyckades tongue.gif

          Jag har för mig att jag hade fröna på tork i ungefär 1 vecka innan jag planterade dom. Har kört med vanlig planteringsjord och försökt hålla det lagom fuktigt. Dom har stått i ett fönster mot öst, verkade funka. Jag har gett bort flera kärnor och alla dessa har också grott även om dessa har blivit sådda minst 2 månader senare än mina.


          jag har inte heller lyckas med cherimoyan nu när jag köpte nya frön, har några kvar som jag inte sått. kanske fick dåliga frön. litchi fick jag ockås upp snabbt och lätt.
           
          Citera
          capros aper
          Inlägg 17-08-2010, 22:46
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          07-07-2010
          Medlem nr: 31 887



          CITAT (flaxss @ 17-08-2010, 23:21) *
          såhär ser min trädtomat ut
          Bifogad fil  tr_dtomat.jpg ( 73.85k ) Antal nedladdningar: 175

          Bifogad fil  tr_dtomat1.jpg ( 88.46k ) Antal nedladdningar: 135


          min har alltid tappat dom nedersta bladen på hösten (blivit gula) och förra året på hösten fick den ett kraftigt angrep av någon form av mögel/svamp/rost (blev svarta fläckar, den har bara fått det en gång) så jag klippte bort alla blad.

          jo dom kan vara ute i solen, alla mina är ute. men man måste avhärda dom väldigt ordenligt för solen annars får dom väldigt allvarliga sol och blåstskador. jag sätter mina i skuggan i 2-3veckor (bakom balkongräcket) och täcker dom med väv sedan flyttas dom soligare och soligare och av med väven mer och mer. får dom skador igen sätts dom tillbaka och jag fortsätter avhärda dom. tar man det försiktigt så går det. mina trädtomat är dock förstor för att avhärda så ordenligt nu så den kan ibland få solskador i början men nytt utvecklas snabbt och den tål det tå den är så stor.

          du ska inte klippa i stammar som är större än 3-4cm i dm. annars är det bara att klippa på. men risken finns som sagt att den får ett konstigt utseende om den bara vill skapa en ny gren.



          Snygg tamarillo där, ser mer ut som ett träd än min. Stammen på min är helt grön men antar att den ändras o blir mer vedaktig med tiden. Du har inte råkat ut för att den får skador pga. blåst? Vill inte ens änka på vad som skulle hända om jag ställe ut min, ens i skydd från ett hus eller liknande. Här vid havet blåser det nästan alltid och de där bladen är inte små som sagt. Blir kanske lättare sen när den får mindre blad som du sa..

          Ok, så vill jag att den ska förgena sig ska jag kanske göra det rätt snart då. Tack för infon smile.gif


          CITAT (flaxss @ 17-08-2010, 23:25) *
          jo min får mängder av allt. men det kan ju också vara en väderfråga exempel att karten blåste av eller nåt. för mins tår väldigt utsatt för vind. jag får se hur det går detta år.
          jag har inte heller lyckas med cherimoyan nu när jag köpte nya frön, har några kvar som jag inte sått. kanske fick dåliga frön. litchi fick jag ockås upp snabbt och lätt.



          Jag har en massa cherimoyafrön kvar som ligger o skräpar i en påse. Vet inte om de fortfarande gror men om du vill ha skulle jag kunna skicka några stycken.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-08-2010, 22:56
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (capros aper @ 17-08-2010, 23:46) *
          Snygg tamarillo där, ser mer ut som ett träd än min. Stammen på min är helt grön men antar att den ändras o blir mer vedaktig med tiden. Du har inte råkat ut för att den får skador pga. blåst? Vill inte ens änka på vad som skulle hända om jag ställe ut min, ens i skydd från ett hus eller liknande. Här vid havet blåser det nästan alltid och de där bladen är inte små som sagt. Blir kanske lättare sen när den får mindre blad som du sa..

          Ok, så vill jag att den ska förgena sig ska jag kanske göra det rätt snart då. Tack för infon smile.gif


          tack, ja jag gillar den mycket. jag får se hur länge den vill vara kvar. dom brukar/kan dö/vissna ner/bli sämre efter 6-8år (även i kommersiella odlingar så byter man ut dom ofta). dom är ju kortlivade om man ska lita på fakta i böxker och nätet. denna jag har nu är den av alla jag haft som levt och lever längst. men det kan ju beror på misskötsel av dom andra jag haft.

          ja dom får snabbt en förvedad stam, min fick också väldigt stora blad innan, och lite blåst tål dom. men kommer det in en höststorm så kan dom få skador det har min fått. men dom trivs lika bra inne som ute.

          ja det är bättre att klippa när stammarna/grenarna är små, för mindre skador blir det och den läkare snabbare.
           
          Citera
          johanmoberg
          Inlägg 19-08-2010, 08:39
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          16-08-2010
          Medlem nr: 33 130



          Hur lång tid tog det (om den har gjort det dvs) innan passionsfrukten bar frukt? Fina växter btw
           
          Citera
          capros aper
          Inlägg 19-08-2010, 15:29
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          07-07-2010
          Medlem nr: 31 887



          CITAT (johanmoberg @ 19-08-2010, 09:39) *
          Hur lång tid tog det (om den har gjort det dvs) innan passionsfrukten bar frukt? Fina växter btw


          Dom har inte fått någon frukt än, alla växterna planterades i vintras. Jag vet inte hur lång tid det tar innan man får frukt på passionsfrukten, om det ens är vanligt att man får det. Det är något jag är intresserad av att veta också.
           
          Citera
          evaisa
          Inlägg 19-08-2010, 16:21
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 616



          Vad kul att se dina bilder och läsa om era vedermödor! Har läst med stort intresse. Grattis!
           
          Citera
          capros aper
          Inlägg 21-08-2010, 12:46
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          07-07-2010
          Medlem nr: 31 887



          Nu har jag beskärt tamarillon och cherimoyan, hoppas jag har gjort rätt och att det blir bra. Hoppas på lite förgreningar.. De ser lite ledsna ut efter att jag har kapat ungefär dom på mitten. Första gången någonsin jag beskär en växt så har jag gjort fel på något sätt tar jag gärna emot tips på hur jag kan göra det bättre i fortsättningen!

          Bifogad fil  tamarillo_besk_rd.jpg ( 356.83k ) Antal nedladdningar: 136

          tamarillo beskärd

          Bifogad fil  cherimoya_besk_rd.jpg ( 314.64k ) Antal nedladdningar: 142

          cherimoya beskärd

          CITAT (evaisa @ 19-08-2010, 17:21) *
          Vad kul att se dina bilder och läsa om era vedermödor! Har läst med stort intresse. Grattis!


          Kul att höra att någon läser inlägget och tycker det är intressant smile.gif

          Redigerat av capros aper: 22-08-2010, 11:18
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-08-2010, 13:07
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (capros aper @ 21-08-2010, 13:46) *
          Första någonsin jag beskär en växt så har jag gjort fel på något sätt tar jag gärna emot tips på hur jag kan göra det bättre i fortsättningen!

          Bifogad fil  tamarillo_besk_rd.jpg ( 356.83k ) Antal nedladdningar: 136

          tamarillo beskärd

          Bifogad fil  cherimoya_besk_rd.jpg ( 314.64k ) Antal nedladdningar: 142

          cherimoya beskärd


          ja det var en perfekt beskärning, felfri kapning. så det gjorde du bra för att vara första gången. tummenupp.gif dom nya grenarna som kommer i toppen klipper du sen efter 3-4bladpar (toppa på samma sätt som innan strax ovanför en knop, bladveck, nod klipp inte i mitten mellan bladparen för där sker ingen läkning och skotttillväxt det är vid bladen som läkning och skotttillväxt sker).

          vill du ha en ny trädtomat så brukar sticklingar rota sig i vatten eller i såjord på nolltid om doms ställs varmt.
           
          Citera
          capros aper
          Inlägg 22-08-2010, 11:23
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          07-07-2010
          Medlem nr: 31 887



          CITAT (flaxss @ 21-08-2010, 14:07) *
          ja det var en perfekt beskärning, felfri kapning. så det gjorde du bra för att vara första gången. tummenupp.gif dom nya grenarna som kommer i toppen klipper du sen efter 3-4bladpar (toppa på samma sätt som innan strax ovanför en knop, bladveck, nod klipp inte i mitten mellan bladparen för där sker ingen läkning och skotttillväxt det är vid bladen som läkning och skotttillväxt sker).

          vill du ha en ny trädtomat så brukar sticklingar rota sig i vatten eller i såjord på nolltid om doms ställs varmt.



          Skönt att höra att jag gjorde rätt. Tycker mig redan kunna se att de tre översta knopparna börjar bli lite större, eller så är det för att jag vill att dom ska vara det...tongue.gif Bra att veta det där med sticklingarna också, ifall det skulle hända nåt med plantan!
           
          Citera
          djur7
          Inlägg 22-08-2010, 20:26
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 197
          Medlem sedan:
          17-08-2007
          Medlem nr: 12 095



          CITAT (capros aper @ 17-08-2010, 21:56) *
          Hade inget bättre för mig så drog fram kameran för att fotografera alla de växter jag planterade i januari-februari i år.

          Enjoy biggrin.gif
          Bifogad fil  litchi.jpg ( 179.35k ) Antal nedladdningar: 200

          Litchi

          Bifogad fil  passion.jpg ( 159.57k ) Antal nedladdningar: 245

          Passionsfrukt

          När passionsfruktens förgreningar blir långa böjer jag ner dom och fäster med eltejp i pinnarna. Hade jag inte gjort det hade passionsfrukten varit ett par meter vid det här laget, nu håller jag den på ca 70 cm.

          Bifogad fil  dadelpalm.jpg ( 120.99k ) Antal nedladdningar: 180

          dadelpalm

          .Bifogad fil  avocado.jpg ( 154.4k ) Antal nedladdningar: 181

          Oj vad fina växter hur lyckas du med att få avocadon att gro? jag har provat flera gånger och lyckas aldrig. Hur gör du??
          Avocado

          Bifogad fil  tamarillo.jpg ( 167.28k ) Antal nedladdningar: 216

          Tamarillo

          Tamarillon börjar bli löjligt hög, den är 125 cm lång och de stora bladen är ungefär 50*35 cm stora.
          Jag undrar ifall någon vet om jag kan beskära den, för den får inte bli mycket större snart..tongue.gif Får den förgreningar om den beskärs?När ska detta isåfall ske? En lite kul grej med tamarillon för er som inte vet är att den stinker såfort man tar på den

          Bifogad fil  cherimoya.jpg ( 131.84k ) Antal nedladdningar: 194

          Cherimoya

          Börjar få samma problem med cherimoyan, den växer snabbt. Dessutom är den helt spikrak, skulle vilja ha förgreningar. Nån som vet hur det är med beskärning och förgreningar för cherimoyan?

          Egentligen har jag 2 lika stora tamarillos ( fick flytta en nyligen, fick inte plats i lägenheten själv), 3 passionsfrukter, 2 litchi, 2 cherimoya, 2 dadelpalmer och en avocado. Alla växer på bra förutom litchiplantorna som är lite tröga



          Vad fina plantor. Hur bär du dig åt att få avocadon att gro??? jag har provat flera gånger men lyckas aldrig. HAr du några tips???


          --------------------
          MVH SANDRA
          ODLAR I ZON 2
           
          Citera
          capros aper
          Inlägg 23-08-2010, 06:55
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          07-07-2010
          Medlem nr: 31 887



          CITAT (djur7 @ 22-08-2010, 21:26) *
          Vad fina plantor. Hur bär du dig åt att få avocadon att gro??? jag har provat flera gånger men lyckas aldrig. HAr du några tips???


          Hej. Jag sköljde av och torkade sedan fröet ett par dagar har jag för mig, sen la jag ner den i fuktig jord med den "spetsiga" delen av fröet uppåt. Ungefär 2/3 av fröet var under jorden, resten stack upp. Sedan höll jag bara jorden fuktig. Jag trodde jag hade misslyckats och var nära på att ge upp när det hade gått flera veckor utan att jag hade sett något, men efter 6 veckor kom den äntligen upp. Lycka till!
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 07:44
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon