Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Physalis som inte blommar, Planterad i mars, fortfarande inga blommor i Aug 1,5 m hög
          Meringo
          Inlägg 18-08-2016, 06:58
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          18-08-2016
          Medlem nr: 84 350



          Hej!
          Var inte säker på kategori men tänker att physalis är en buske?

          Hur som helst, i mars planterades physalis (18 augusti idag) och jag har nu 5st plantor som är minst 1,5 meter höga, den ena är snarare 180cm, ingen av dem har fått blommor ännu!
          Är det normalt? Eller vad kan felet vara? Jag läste att skördetid för frukterna skulle vara augusti-september men mina har inte ens minsta hint till blommor.
          2 av dem har jag på balkongen och 3st inomhus...snart måste jag ta in de som är på balkongen men det känns inte jättelockande att ha växter som täcker upp hela fönstren 😁 hehe... Har aldrig odlat physalis förut och jag visste inte att de blev så enorma.

          Tacksam för hjälp!
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-08-2016, 07:37
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Helt normalt ifall det var såna där man köper i matbutiken du planterade de tar lååååång tid på sig de jag sått runt feb har satt några frukter i sept-okt på min balkong men man ska kunna övervintra dem och på så sätt få tidigare skörd och större skörd nästa år, hos mig har de dock aldrig velat övervintra. Släktingen gyllenbär är betydligt snabbare där kan man få skörd redan i juli-aug när man sår i mars.


          (träd buskar och häckar är nog mera menade för förvedade fleråriga växter som övervintrar utomhus, Physalis hör nog mera hemma under, köksträdgården)


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 23-08-2016, 12:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          Du kan beskära dom hårt, så de inte tar lika mycket plats i fönstren, de sätter snabbt ny bladmassa.


          --------------------
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 25-08-2016, 19:34
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Beskär dem inte, de är lite knepiga och nu börjar tiderna på dygnen med mindre sol så kommer inte växa så mycket innan frukten kommer och större skörd, de jag brukar sätta i skåne brukar få frukt runt December och sommaren kom sent så varar längre så ha de i spannar i 2 månader ute om du kan och ta in dem sen när det blir under 10 grader igen närmare 5+ klarar de säkert under kvällen när det kan vara 15+ grader på dagen om 2 månader så låt de vara och bara vänta, om några månader kommer blommorna och låt de vara tills höljet blir brunt och prassligt så är de fullmogna men smaka gärna innan och sätt fler nästa år för de är så goda att de tar snabbt slut. smile.gif


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 06:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon