Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pallkrage till rabatthöjare?, funkar det?
          Eva Swahn
          Inlägg 09-12-2002, 14:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 300



          Just nu läser jag boken "Vår vintergröna trädgård" av Brita Johansson (Ica bokförlag). En mycket trevlig inspiratör till woodland-planering.

          MEN nu till min fråga: kan man använda pallkragar till att höja och modellera om sina rabatter. Att få höjd för att slippa den tråkiga plattheten?

          Alla bilder i boken visar ett underbart rabattlandskap som skiftar i höjd, med vackra stenar och berg i dagern. Nu har jag inte det så, men vill ha det. Min idé var alltså att med pallkragars hjälp bygga på höjden. Placera pallkragar lite si och så, några ensamma andra ovanpå varandra, lite hadderittan. Fylla pallkragarna med jord. På sina ställen kanske ha torvblock som planar ut trappstegskanterna, och sen fylla på ännu mera jord - bygga berg så att säga. Lägga stenar lite här och där. Slutligen plantera mitt woodland.

          Kan man skulptera "berg" med pallkragar?


          --------------------
          Eva i zon I
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 09-12-2002, 18:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Det kan man säkert, men jag tror att det kan vara svårt att få det att se ut som ett "naturligt böljande" landskap. Om man vill öka kullrigheten i en trädgård är rektangeln inte den bästa formen. Pallkragar är bra för motsatsen - att skapa lite ordning i en redan kullrigt eller yvigt växande trädgård...

          Men det finns andra sätt att skapa nya kullriga nivåer. En medlem här lade en gång in sin hemsideadress som hade flera stenpartier. Nu kan jag inte hitta den - fina bilder på hur man skapar kullrighet från en platt miljö. Kom i samband med att vi diskuterade stenparti.

          Jag använder torvblock, stenar, stockar, tegel på ett område där jag försöker etablera skogsmark, och där marken ska bli kullrig. Ett tips om man vill placera ut naturstenar så att det ser naturligt ut är att ha färgade karameller ed i handen och kasta dem uppåt, ganska högt. Där de hamnar på marken lägger man ut stenarna.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Lena N
          Inlägg 09-12-2002, 20:37
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem sedan:
          15-11-2002
          Medlem nr: 361



          Att göra plattheten intressantare med ett antal kullar kan lätt bli plottrigt. Jag har funderat på att i mitt planerade woodland gräva ur lite på en yta, och med jorden bygga en högre nivå på ett annat ställe. Sedan förstärka effekten med växter i olika höjd. Det hela är inte färdigtänkt. wacko.gif


          --------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

          "Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 09-12-2002, 22:39
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Jag har inte behov av mer kullighet tvärt om ohmy.gif Men en sak jag just upptäkt för att terrasera mina branter är sådana där "band" med itusågade rundträ hopsatta till långa remsor.
          Detta är ingen ny prudukt men jag har inte tidigare insett nyttan av dem, trodde bara det var en kant huh.gif Men man kan faktiskt ta upp ganska stor nivåskilnad med dessa och då borde man ju även kunna bygga upp med dom.
          Dessa formar sig hur snirkligt som helst och priset var strax under hundralappen för 2,5m - slå det wink.gif
          Med lite brunsvart lasyr blir dom i stort sett osynliga, men inget hindrar att man målar dom lila om man är lagd sån' !
          Jo dom är impregnerade så kanske skall dom undvikas i köksträdgården, men detta har vi talat om förr huh.gif


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 10-12-2002, 02:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          Halloj,

          CITAT
          ha färgade karameller ed i handen och kasta dem uppåt, ganska h



          Varför måste karameller vara färgade? Eller är inte alla karameller färgade? wacko.gif


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-12-2002, 08:35
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Här hade jag nog funderat på sten och torvblock att skulptera med....
          Alpiner i Halmstad heter nog medlemmen :-)

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 10-12-2002, 15:20
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Hej Virgo!
          Om man kastar ut ofärgade karameller på gräsmattan så syns dom ju så dåligt! tongue.gif
          De "måste" väl inte vara färgade, men det underlättar nog en hel del!!!


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-12-2002, 16:42
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Det är väl klart att alla karameller som ska få trädgården att bölja av sten ska vara kraftigt färgade Wilhelm. Varför skulle man annars ta sig an jobbet att leta upp dem efter att ha kastat ut dem? Alla karamellfröer som ger goda frukter och fina stenkullor är kraftigt förgade från början.

          Som man sår får man skörda vet du. Och om man bara har gråa karameller så får man måla dem först. tongue.gif

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 10-12-2002, 19:47
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Eva! Jag vet hur du kan göra!
          Jag hade en arbetskamrat en gång som löste detta på ett fantastiskt sätt. Hon markerade ut en gång genom trädgården och sedan byggde hon med lecablock på höjden. Sedan fyllde hon dessa upphöjda rabatter med jord och planterade buskar och växter allt vintergrönt. Murgrönan hängde i draperier nerför muren som hon målat mörkt grå. Det kändes som om hon grävt ut gången istället för tvärtom. Muren var inte lika hög överallt och det var SÅÅÅÅ fint!!! Jag blir fortfarande blank i ögonen när jag tänker på det och planerar att själv använda mig av tekniken i min trädgård. Önskar att jag hade bilder för att visa hur det såg ut...


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 10-12-2002, 21:42
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hej hej!

          CITAT
          Alla karamellfröer som ger goda frukter och fina stenkullor är kraftigt förgade från början


          Dalkullor äro trevliga ting, stenkullor ska jag så i vår. Mognar dessa fort? tongue.gif tongue.gif


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 10-12-2002, 23:20
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          CITAT (Helen i Skåne @ 10-12-2002, 19:47)
          Jag hade en arbetskamrat en gång som löste detta på ett fantastiskt sätt. Hon markerade ut en gång genom trädgården och sedan byggde hon med lecablock på höjden.

          Hur hållbara är lecablocken?

          Vi har det som underlag till växthuset och har märkt att växter växer igenom, myror kryper igenom och bygger i stenen för den är ganska porös.

          Är det någon som vet? wink.gif


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 11-12-2002, 16:24
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (Virgo @ 10-12-2002, 21:42)
          hej hej!

          CITAT
          Alla karamellfröer som ger goda frukter och fina stenkullor är kraftigt förgade från början


          Dalkullor äro trevliga ting, stenkullor ska jag så i vår. Mognar dessa fort? tongue.gif tongue.gif

          Ja, ganska snabbt. Man får stå brevid med sekatören så att de inte växer en om huvdet. De första metrarna på Stenus Kullinosis växer upp på bara ett par tusen år sisådär, lite beroende på vilken tid på året man sätter ned dem.

          Morkullor är också att rekommendera, men aldrig tillsammans med en dalkulla, då en oberäknelig korsning uppstår, Svärmoriosis Kullinosis.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 11-12-2002, 16:36
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (Inga från Närke @ 10-12-2002, 23:20)
          Hur hållbara är lecablocken?


          Vi har under fem år haft alldeles för mycket lecablock i trädgården under vårt bygge...


          Lecan är porös och kan därför vara ganska bra som fyllnadsmaterial (men dyrt!). Den håller vatten och släpper igenom vatten. Spricker inte vid frost. Tål hetta, används som skortstensmaterial.

          Eftersom den är aningen genomsläpplig passar den inte om man helt vill stänga in eller ut vatten, rötter eller små kryp. Som botten till ett växthus kan man visserligen tänka sig att myror och rötter hellre kryper och bygger under lecablocken än igenom, men en bit in igenom kan de säkert vandra.

          Blocken är hållbara för jämt tryck, men om man ska punktbelasta är de värdelösa. De är lätta att skära igenom och forma med vinkelslip. Ska man minska formen på ett lecablock och samtidigt vill behålla styrkan i den ska man inte knäcka utan just såga igenom det.

          Finns även lecablock med isolerblock i - frigolit. Temperaturisolerar ett par gånger mer än ett lecablock med lecastenar rätt igenom.

          Kompost av lecablock

          Sida om lecablock


          --------------------
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 12-12-2002, 00:05
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hej Cilla

          CITAT
          Morkullor är också att rekommendera, men aldrig tillsammans med en dalkulla


          Men att avnjuta en morkulla tillsammans med en dalkulla, är väl mysigt?


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 12-12-2002, 10:17
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Inga! Trädgården jag pratade om har nu funnits i ca 15 år och murarna håller ännu laugh.gif


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-12-2002, 10:44
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hallojsan,


          Slammar Ni Era leca-block någe - ytbehandlar etc ? Funderar över om slammning/rappning(det är nog fel ord) skulle stoppa en del - hmmm. Jag är ju i murande tankar jag med till våren.....stödmur :-D

          Hälsar Ingrid funderandes.
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 12-12-2002, 11:08
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          De jag pratar om är slammade/murade, vet inte på vilket "sätt"... smile.gif


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 12-12-2002, 14:43
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Efter ett antal års husbyggande tycker jag lecablock är bland det fulaste som finns. Jag kommer inte att sätta en endaste liten lecasten synligt i trädgården... Leca-allergi kallas det.

          Som jag ser det finns flera nackdelar med dem för att bygga i trädgården:
          - De inspirerar till stelt raka former, t ex i stödmurar, trappbyggen mm.
          - De smular och blir inte beväxta på många år (lavar, småmossor)
          - Som putsade/slammade ser de klumpiga ut i murar od som är mindre än en husvägg

          De stödmurar jag byggt under sommaren är gjorda av betong och natursten. Dessa är lätta att svänga till så att de inte blir stelt spikraka.
          I botten en 10 cm hög armerad betongklack. Lättare än det kanske låter - skivor och brädor i en ram som man slänger ned lite armeringsjärn i och sedan varvar med betong. Ovanpå denna murar man sten för sten som ett pussel. Muren bölja som man vill.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 13-12-2002, 01:00
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hej,
          CITAT
          De stödmurar jag byggt under sommaren är gjorda av betong och natursten. Dessa är lätta att svänga till så att de inte blir stelt spikraka


          En till sak jag skulle vilja se när Cilla svänger till en natursten.

          Du har väl kamera, kan du inte visa bild på dina svängda stenar?


          Själv har jag några lecablock sen 25 år på samma ställe, de är "outständing"!! Smular absolut inte.
          Slammas de så som Ingrid undrar över så slipper man se de grå lecakulorna. Sen kan man ju alltid måla dessa i vilken färg man behagar.
          Vill man inte ha dessa spikraka, så kan man hugga ut lite, så de blir ojämna. Använd skyddsglasögon bara.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 13-12-2002, 22:27
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (Ingrid på Västkusten @ 12-12-2002, 10:44)
          Jag är ju i murande tankar jag med till våren.....stödmur :-D

          Hälsar Ingrid funderandes.

          Kommer den att bli lila för att matcha pallkragarna, Ingrid??? tongue.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 12:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon