Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Labruska vinranka - jag behöver skötselråd
          Stanislav
          Inlägg 18-07-2018, 15:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          18-07-2018
          Medlem nr: 87 863



          Hej gott folk!
          Jag har precis flyttat in i en lägenhet på bottenplan (i Bagarmossen i Stockholm) och upptäckt att det växer en vinranka under balkongen och att den kryper upp så att en gren redan tagit sig in på balkongen. Jag kan tyvärr ingenting om vinodling, men den här vinrankan har jag fattat stort tycke om och vill att den växer och mår bra.

          BESKRIVNING: Det är Labruska, vad jag förstår, antagligen Zigli. En enda stam, fingertjock vid marken. Höjden är ca 2 meter. Det hänger redan ca dussin klasar lite här och där, fast druvorna är fortfarande små och mörkgröna.

          Jag läser naturligtvis på just nu om hur man sköter en vinranka, men det tar tid att förstå sig på detaljerna, jag som är amatör allt vad trädgård och växter heter. Jag skulle uppskatta om någon medlem i detta forum kunde ge mig praktiska råd gällande följande:

          1) Balkongen är i sydvästläge, så rankan är i solen hela dagen. Nu när hettan är som den är i Stockholm måste jag ju vattna rankan. Hur mycket och hur ofta? På vissa sajter står det "rikligt med vatten en gång i veckan", hur ska jag tolka det? Hur många liter vatten? Hettan är olidlig här, det har inte regnat en droppe på fem-sex veckor i Stockholm, så det här med vattning känns som jätteviktigt och jätteakut.

          2) Några utskott har under den senaste veckan blivit bruna och till synes uttorkade. Betyder det att rankan behöver mer vatten, eller är det normalt att vissa utskott "dör ut" av sig själva?

          3) Det kryper en del småmyror omkring på bladen, är det farligt?

          4) Hur snabbt bör labruska växa? Jag har följt min ranka i två veckor nu och den inte växt en enda centimeter. Och inga nya skott syns. Och de små gröna druvorna inte blivit större eller mognare. Borde jag bli orolig?

          Jag ber om ursäkt och förståelse om frågorna är lite naiva och amatörliga, det är verkligen nytt för mig. Om det finns svar i andra trådar skulle jag bli tacksam för länkar.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 18-07-2018, 16:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Jag har ett antal labruscavinrankor av lite olika korsningar, och vattnar egentligen aldrig. Den som är mest lik Zilga är antagligen Nordica, som nu har väldigt djupa rötter. Då spelar det liksom ingen roll vad man gör uppe vid jordytan.
          Dock ser jag att ett par vita Solaris (knappast labrusca), som sattes förra året, kan se lite slappa ut i värmen och torkan. Då räcker det med några liter varannan dag för att bladen ska piggna till. Vattenbehovet är liksom självmarkerande; och sånt som ännu står i krukor behöver såklart mer än ute på friland.
          Tillväxttakten är nog samma för labrusca som för andra arter, men påverkas av väderlek, vattning och ev. gödsling. (Jag gödslar aldrig någon druvsort.) Men du har nog rätt i att vin utan stort rotsystem växer ovanligt långsamt i år. Och det händer att någon kvist torkar in, då är det oftast en mekanisk skada.
          Utanför porten till vårt bostadshus och på innergården har jag satt några Nordica, och dem måste jag klippa med några veckors mellanrum, annars kan grannarna inte komma in eller ut. Fast här gynnas tillväxten av att det går en underjordisk bäck under huset.
          På kolonin finns också en del myror, men de verkar inte skada just vinrankor. Det har någon gång hänt att det bildas en hel myrstack i krukade plantor; då kan man lyfta upp rotklumpen och ställa ett par timmar i en hink vatten.
           
          Citera
          Stanislav
          Inlägg 19-07-2018, 14:59
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          18-07-2018
          Medlem nr: 87 863



          Tack för svaret!
          Jag tror dock att bevattning behövs. Min ranka är liten, rötterna är knappast djupa, och grundvattennivåerna är dessutom extremt låga nu i Sverige. Utan vatten kommer den att torka ut..
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-07-2018, 23:46
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Kanske tjugo liter en gång i veckan? Men man måste göra det sakta så vattnet inte bara rinner bort. Kanske kan man göra ett litet hål i jorden med fingret och vattna i? Droppbevattning är egentligen det bästa, om man har en vattenslang som når fram kan man sätta munstycket på bara en liten rännil och låta den stå på länge istället.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 07:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon