Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kruka utomhus i vinter
          miall
          Inlägg 12-11-2002, 08:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 291



          Jag undrar om det finns något man kan ha i kruka utomhus (utsatt för väder och vind) i zon 3 under vintern? Och som ser hyfsat snyggt ut hela vintern? Perenn ljung kanske? Jag har ett ställe vid garagenedfarten där jag vill ha en kruka med något snyggt i.

          Hälsningar
          Mia


          --------------------
          Mimmi
           
          Citera
          Åsa K, zon 1
          Inlägg 12-11-2002, 15:02
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 379
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 123



          Varför inte gå ut i skogen och plocka lite tall kvistar och annat gratis. Det går att göra jättefina arrangemang själv av ris, kottar och mossor. De står sig garanterat hela vintern biggrin.gif
          mvh Åsa


          --------------------

          Hälsningar Åsa

          ,, --^..^-- ,,
           
          Citera
          miall
          Inlägg 13-11-2002, 08:08
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 291



          Men inte får man väl bryta grenar från träd eller plocka mossa i skogen? Om man inte frågat markägaren först? Nä, jag köper hellre växter än tar från andra.


          --------------------
          Mimmi
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 13-11-2002, 08:31
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Hej hopp

          Man kan göra sådana kvistarrangemang från egen trädgård - helt lagligt wink.gif

          Jag köpte i år, för första gången, nåt' som kallades vinterbär. Saknade angivet vetenskapligt namn. Det såg ut som förvuxna lingontuvor.
          Ser stabilt och härdigt ut och både blad och bär har klarat dom frostnätter och mellanliggande upptining vi har haft hitills.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-11-2002, 08:47
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Vinterbär = Skimmia japonica härdigt till zon 1-2. Är det den du har??? Jag blir lite osäker när du pratar om bär på plantorna, de plantor som finns ute i handeln brukar vara hanplantor för de får stora fina blomklasar, knopparna är ganska stora och runda?? Själv planterade jag en Skimmia i trädgården i våras för att se om den överlever vintern här i mälardalen.

          Och visst kan man göra fina arrangemang av naturens växtdelar en hel del får man faktiskt plocka ex. kottar, nypon, rönnbär, mossa brukar man få plocka lite av till husbehov men det är bra om man inte plockar så mycket det tar ju tid för mossan att växa, har man kraftledningsgator där man bor brukar det också vara O.K att plocka kvistar där. Likaså nere i dräneringsdiken kan det vara O.K att plocka kvistar om det slagit upp sly, där röjer man ju ändå med jämna mellanrum där brukar man inte vilja ha så mycket växtlighet.

          +Man kan hitta mycket som kan vara användbart i sin egen trädgård.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 13-11-2002, 09:17
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          På den här sidan finns lite info om Skimmia japonica där det väl sägs att hanen har röda blomklasar och blommar på våren, och honorna har röda bär på vintern unsure.gif



          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-11-2002, 13:27
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Javisst är det så att hanplantan blommar på våren och honplantan har bär på vintern, men redan nu är det klasar med stora röda knoppar på hanplantan, min nyfikenhet var mera p.g.a att jag aldrig har sett att man sålt honplantor i handeln. Den som brukar säljas i handeln är Rubella och det är en hanklon som inte sätter bär.


          Enligt Flowerbase så verkar det även finnas en annan Skimmia i handeln som det kanske kan vara om det är bär på = Skimmia reeversiana. Fast denna har jag aldrig sett ute i handeln så den är nog inte speciellt vanlig.

          Hittade tyvärr ingen superbra bild men växten med de röda bären längst ner på bilden är Skimmia reeversiana och högst upp till höger är en hanklon med stora röda knoppar av Skimmia japonica.



          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 13-11-2002, 13:47
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Attans, vad läckra!

          Måste man ha den i kruka för att den lättare ska överleva, tro? Och kanske tom klara zon 3? Jag har iofs inte kollat om den finns att köpa här i 2-3.

          Du Åsa, vad är det gråa spretet i krukan längst fram? Den var också kul. rolleyes.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 13-11-2002, 16:28
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Hej hopp

          Nej det är ingen Skimmia jag har, eller jo men S.japonica har jag sen tidigare och den andra är det inte heller.

          Min nya kompis är låg och bären sitter ett och ett in i bland bladen, väldigt lingon-likt faktiskt. Bladen är ganska små, mjuka och den gröna färgen har en anstrykning av höstrött.

          Om jag hittar den skall jag återkomma. Växter jag planterar i trädgården på riktigt brukar jag vara mer noga med men detta var ju en utplantering-i-kruka-korttidare så....förlåt wink.gif


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-11-2002, 10:42
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Berith det där grålila spretet i krukan är någon form av prydnadskål. Själv tror jag att man bör ha en inglasad veranda som håller som kallast runt nollgradigt på vintern om man ska övervintra skimmior i kruka. Det är tveksamt om den vanliga Rubellan fungerar här hos mig i zon 2 utplanterad i trädgården men det får mitt experiment utvisa, curryörten skulle ju inte heller vara härdig här och den brukar överleva.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Eva St
          Inlägg 14-11-2002, 12:52
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 58



          Jag använde det jag hade i trädgården. Tog Tallkvistar och stack ner i grus i gamla gjutjärnsurnor runt om Tallkvistarna stack jag ner Kärleksört som en krans. Tyckte det blev riktigt bra trots så enkla medel. Hur länge det står får vi se men än sä länge ser det helt ok ut.
          Eva St


          --------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

          Mitt album
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 14-11-2002, 14:35
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Enligt bildtexten till Åsas bild är det en Skimmia reevesiana tillsammans med Leucothoe 'Rainbow', Pyracantha och 'ornamental' Lettuce.

          Hittade en bild här som visar varianten 'Skimmia japonica subsp. reevesiana' vilket väl borde betyda Skimmia japonica med undervarianten reevesiana. Lite rörigt!



          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Sylvia
          Inlägg 14-11-2002, 20:55
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 24



          Här finns en artikel i ämnet, som jag skrev för något år sedan:
          http://www.odla.nu/artiklar/vinterfint.shtml


          --------------------
          Sylvia, zon 1

          Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
           
          Citera
          Ronny
          Inlägg 19-11-2002, 23:35
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 69



          Ett helt annat släkte som står bra på vintern och finns i stor variation är Hebesläktet. (släktet kallades förr ofta Veronika)
          Har själv fyra olika i lådan utanför kontoret.
          En ser ut som en barrväxt, två som sucklenter med svullna köttiga blad. Den ena grön o vitstrimmig den andra röd o vit. Å så en liten halvrund grön o mjuk sak. Tillsammans med vit ljung ser det snyggt ut, tycker åtminstone jag själv. smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-05-2024, 02:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon