Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Köra egna stora krukor?
          rapuntzel
          Inlägg 03-03-2015, 18:58
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          03-03-2015
          Medlem nr: 81 322



          Jag har ibland haft tomat/gurka/squash i hink en sommar vilket har fungerat bra. I år tänker vi slå på lite större och ha många plantor. Jag tycker dock att det känns supertråkigt att stoppa ner dem i plasthinkar som jag gjort tidigare. Särskilt att springa och köpa flera som sedan står oanvända andra år. Även fult med plast eftersom de står "framme" vid vår entré.

          Har googlat idag och undrar om någon har tips på hur man ganska enkelt kan göra en kruka som inte blir allt för svår att hantera (tex är betong för tungt).

          Kan man använda tidningspapper/jute eller annat till att göra större krukor, omkring 15 liter. Någon som har någon idé som inte innebär plasthinkar? smile.gif

          Ska förståss stå "Göra" i rubriken...

          Redigerat av rapuntzel: 03-03-2015, 19:08
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 04-03-2015, 14:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Du kan vänta lite och jag säker att mina duktiga kompisar ska komma o hjälpa dig.

          H.Bassam
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 05-03-2015, 13:58
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Obs

          Min vän hittade på googla en bra sidan , sidan heter ( hur kan man göra betongkruka ) som kan hjälpa dig, , du ska googla på den, sen du kan tryck på video, o sen du kan tryck på första bilden, det ska komma mycket fint video film. jag hoppas att ska fungerar bra med dig.

          googla på ( hur kan man göra betongkruka ).




          Hej
          Jag försöka svara på din fråga:

          Du kan köpa två plast krukor, en stor som du tycker om storlek och andra mindre, sen du kan köpa torra betong från Bauhaus, sen kan du blanda betong med vatten det blir som deg, måla inne sidan av stor kruka med olja och måla ute mindre kruka med olja, sen fylla några cm som du tycker på stora kruka på betongen och lägga in mindre kruka i stora kruka, nu på slutet fylla mellan sidor på betongen, efter betongen torka ta bort krukor o får mycket fint betong kruka.

          Obs
          Du kan också täcka inne storkruka med tidning eller plast o ut liten kruka på tidning eller plast, för att krukorna ska inte fasta på batonger eller plast,Det är viktigt att det finns en isolator mellan betongen och krukor. o du ska använda plast krukor flera gångar.

          Jag hoppas att du förstår mig.

          H. bassam

          Redigerat av Bassam: 06-03-2015, 10:34
           
          Citera
          rapuntzel
          Inlägg 08-03-2015, 07:13
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          03-03-2015
          Medlem nr: 81 322



          CITAT (Bassam @ 05-03-2015, 13:58) *
          Obs

          Min vän hittade på googla en bra sidan , sidan heter ( hur kan man göra betongkruka ) som kan hjälpa dig, , du ska googla på den, sen du kan tryck på video, o sen du kan tryck på första bilden, det ska komma mycket fint video film. jag hoppas att ska fungerar bra med dig.

          googla på ( hur kan man göra betongkruka ).
          Hej
          Jag försöka svara på din fråga:

          Du kan köpa två plast krukor, en stor som du tycker om storlek och andra mindre, sen du kan köpa torra betong från Bauhaus, sen kan du blanda betong med vatten det blir som deg, måla inne sidan av stor kruka med olja och måla ute mindre kruka med olja, sen fylla några cm som du tycker på stora kruka på betongen och lägga in mindre kruka i stora kruka, nu på slutet fylla mellan sidor på betongen, efter betongen torka ta bort krukor o får mycket fint betong kruka.

          Obs
          Du kan också täcka inne storkruka med tidning eller plast o ut liten kruka på tidning eller plast, för att krukorna ska inte fasta på batonger eller plast,Det är viktigt att det finns en isolator mellan betongen och krukor. o du ska använda plast krukor flera gångar.

          Jag hoppas att du förstår mig.

          H. bassam


          Tack för svar, men jag vill INTE ha krukor i betong, de blir för tunga att hantera
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 08-03-2015, 19:31
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Det som viktigt att du förstår planering, men du kan använda glasfiber eller lera istället.

          H.Bassam
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 12-03-2015, 23:25
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          Bygg träboxar!

          Jutesäckar kan du mycket väl använda som krukor men mer än 1säsong tror jag inte.

          Redigerat av Micke grön: 12-03-2015, 23:27
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 16-03-2015, 11:58
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Ett alternativ är ju att använda de tråkiga hinkarna och slå någon jute-/skuggväv runt dem, bind fast med något snyggt grovt rep.

          Du kan även sätta fast pinnar eller träribbor på band som du sedan sätter runt plasthinkarna. Undrar om jag inte skrev om detta i någon gammal tråd, nu när jag tänker på det. g.gif


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Snövid
          Inlägg 18-03-2015, 12:44
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 159
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 369



          Varför inte köpa stora lerkrukor?
          De kostar nåra hundra styck men har man en hobby som odlare får man spara in på annat.
          Jag har själv försökt "snåla" men insett att nåt får man unna sig.
          Finns också plastkrukor som är snygga och tror de är billigare.
          Jag köpte några förra året som var låga och vida och passade utmärkt till örter etc.
          Eller som nån skrev: Piffa upp spänner med tyg, färg eller vad som helst.
           
          Citera
          elinh
          Inlägg 05-09-2015, 09:38
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem sedan:
          12-09-2008
          Medlem nr: 18 879



          Trälådor gjorda av obehandlade furureglar (4.5x4.5 cm)?
          Min sambo har byggt sådana odlingsbäddar åt mig och jag skulle vilja ha några som "fristående" lådor på ben så att de blir som "stora krukor". Kanske med hjul på.

          Odlingsbäddarna är oljade med kallpressad linolja (utan tillsatser), 3 ggr, och vi får se hur länge de håller. Jag väljer hellre detta och kanske kortare levnadslängd än att använda tryckimpregnerat virke eller plast. Vill du ha färg finns det fina linoljefärger
          t.ex. här: http://www.linoljeprodukter.se/


          CITAT (Snövid @ 18-03-2015, 13:44) *
          Varför inte köpa stora lerkrukor?


          Stora lerkrukor har jag investerat i också :-)
          Några köpte jag nya (blev så otålig) och några har jag hittat på Blocket. Sök på lerkrukor, terracotta osv.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 08:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon