Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tålig o robust rosenbåge för havsluft?
          Lillarösbonnen
          Inlägg 27-09-2016, 20:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          08-08-2015
          Medlem nr: 82 480



          God kväll alla,
          Jag har just försökt staga upp en av mina rosenbågar av gördålig kvalité. Tre säsonger och totalt rostat sönder.
          Nu på jakt efter något kraftigt som tål havsvindar och salt. Bor 1 km från havet på Västkusten.
          Skall blåsa kuling de närmsta dagarna så jag har nödtorftigt "satt fast" med en himla massa bagagestroppar i diverse fasta föremål. :sweatingbullets:
          Har egentligen inga tunga rosor men en New Dawn som har blivit hyfsat stor och vacker.
          Alla tips mottages tacksamt!

           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 27-09-2016, 21:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          Om du kikar på orörda båthustak samt deras paneler ute vid kusten, kommer du ofta se att de behandlat träet med tjära. Så om jag var du, så skulle jag bygga en i trä (väljer du exempelvis ek eller lärk så håller de ännu längre än furu) och sedan tjära in dom med trätjära (stentjära är supergiftigt, så undvik den)alternativt roslagsmahogny (blandning tjära och linolja).


          --------------------
           
          Citera
          Lillarösbonnen
          Inlägg 27-10-2016, 19:02
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          08-08-2015
          Medlem nr: 82 480



          TACK så hjärtligt för svar! Det slutade med att jag köpte 4 galvanserade jordankare och sonen fick slå ner dem med mycket våld i stenbumlingar o jord o tegel o div (urgammal grund från bronsåldern). Sidorna, blev ej symmetriska,(inte något förresten), fick platsbygga tingesten. Mycket mätande, stagande, i vågande. Kallt som faen i helgen, men eftersom det regnade frost fick jag såga för hand så jag höll mig hyfsat varm.

          Använde förutom 4 jordankare (46x46), 4 st 45x45 som ben, 22x95 som takstol och av spill jag hade innan även där 22x95. Allt i tryck.

          Om intresse finnes kan jag lägga ut måtten samt foto. Inget märkvärdigt alls men lär tåla höststormarna i Lerkil.
          (Efteråt kom det trickliga att försöka få rosen att fatta att den skulle få en liten annan vinkel att klänga i - men det är en annan historia)

          Jag är iaf nöjd o glad amatör.

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 10:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon