Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bygga trädgård vid nybygge
          Digger
          Inlägg 20-03-2005, 21:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem sedan:
          30-03-2003
          Medlem nr: 1 011



          Hur gör man en trädgård utanför ett nybyggt hus? Där finns just nu (under all snö) sprängsten och ett skikt lerjord. Ska man ta dit en grävare med en massa jord som den får lägga ut? Ska man lägga ev plattor först osv? Dvs hur gör man? När ska man göra det? Och vem kan man kontakta för att få hjälp?? En trädgårdsexpert eller en markarbetare? Hur mycket kostar sånt här? huh.gif

          Tacksam för alla råd! smile.gif
           
          Citera
          MoniqueÖ
          Inlägg 20-03-2005, 22:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 179
          Medlem sedan:
          04-02-2004
          Medlem nr: 2 769



          Trädgårdsexperter kan bli dyrt, dom ej ju inte gratis liksom...Men om du tar kontakt med nån granne som kanske anlitat nån bra anläggare kanske du kan få tips om en sån.

          Vi hade en trädgårdsarkitekt (kallade hon sig) och det kostade 11500.- bara för en ritning med våra idéer på...hon kom i princip inte med några egna förslag alls! Men så fick vi tag på en lite firma som utför aläggningsarbeten, stensättning och lite sånt. Den killen var guld värd! Han hade egna idéer, vi kunde komma med våra oxå och tillsammans arbetatade vi fram så det blev som vi ville! Han jobbade på timme och blev ca 40-60% billigare än de övriga anläggarna vi hade offert från och som endast ville lämna fast pris!

          Han gillade dessutom att vi ville vara med och gräva, rulla ut gräsmatta å sånt och det gjorde det hela ändå billigare. Dessutom, eftersom han lämnade garanti på bl a stenläggning, så kom han tillbaka och gjorde om sånt vi inte var nöjda med. Tilläggas bör väl att han såklart har F-skattebevis.

          Låt din trädgård växa fram långsamt. Köp god jord från en leverantör som kan lämna garanti och låt schakta ut detta, under tiden kan du fundera hur du vill ha din gröna täppa. Läs trädgårdstidningar och dito böcker och fråga gärna här på Odla när du har funderingar.

          Lycka till!
           
          Citera
          Milex
          Inlägg 20-03-2005, 23:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 483
          Medlem sedan:
          28-09-2004
          Medlem nr: 4 549



          Vi fick hjälp av en grävmaskinist som planerade ut lerjord och sedan matjord ovanpå sprängstenen. Vi beställde lastbilsflak med jord. Vi valde att göra en helt plan yta (där det gick). Vi gjorde detta på våren. Lite finjustering för hand krävdes och i mitten på juni rullade vi ut färdig gräsmatta.

          Vi behöll en dryg meter runt huset där vi på eftersommaren la en plattgång. Det var redan grusat och hårdpackat en bit ut från huset och resten av underlaget fixade grävarn.

          Gräsmattedelen är bara 222 m2. Resten av tomten, ca 600 m2 består av berg. Det var praktiskt att lägga färdiggräs. Vi byggde huset själva och hade de första åren inte så mycket tid eller ork till trädgården. Så det var väldigt bekvämt att bara rulla ut gräset. Det blev grönt och vackert direkt och krävde bara en klippning då och då. Första ogräset kom inte förrän efter tre år smile.gif

          Nu när vi bott här några år växer liksom ideérna fram. Var vill vi sitta? Var vill vi ha insynsskydd? Var blåser det? Var ligger snön längst? Var är det skugga? Hur går vi i trädgården? Var är bäst att ha grönsakerna och fruktträden? osv

          Det blev en upphöjd rabatt sommaren efter. Och en himla massa krukor på altanen och i berget. I somras gjorde vi färdigt snutten mot ena grannen för då var deras hus klart. Det blev en stenrabatt och en gemensam ligusterhäck. Till sommaren är det dax att ta tag i biten mot andra grannen för då är de såpass färdiga att de vill börja med sin trädgård. Till hösten ska vi gräva rabatt mot gatan och vi ska klämma ner några fruktträd oxå är det tänkt. Nä, det blir nog inte så mycket gräs kvar till slut, men det har då fyllt sitt syfte.


          --------------------
          Strömstad zon 3
           
          Citera
          Hoffsan
          Inlägg 23-03-2005, 19:10
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          02-03-2004
          Medlem nr: 2 919



          Hej Milex. Vi ska också anlägga en ny trädgård och jag undrar följande:
          När lastbilen kom med den nya matjorden till er, hur fick ni ut det på tomten sen? Körde grävmaskinen på tomten?
          Jag vill fixa gräsmattan nu på våren och sätta häck men sambon säger att grävmaskinen inte kan köra på tomten(lerjord) nu på våren då det e så blött??
          Tacksam för svar smile.gif
          (eller om någon annan vill svara)


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Azeman
          Inlägg 23-03-2005, 20:10
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 334
          Medlem sedan:
          21-03-2005
          Medlem nr: 5 204



          CITAT (Hoffsan @ 23-03-2005, 19:10)
          Hej Milex. Vi ska också anlägga en ny trädgård och jag undrar följande:
          När lastbilen kom med den nya matjorden till er, hur fick ni ut det på tomten sen? Körde grävmaskinen på tomten?
          Jag vill fixa gräsmattan nu på våren och sätta häck men sambon säger att grävmaskinen inte kan köra på tomten(lerjord) nu på våren då det e så blött??
          Tacksam för svar smile.gif
          (eller om någon annan vill svara)

          beror lite på hur långt bort man får högen . grävmaskiner kör sönder ganska rejält vare sig dom har hjul eller band . är av egen erfarenhet då jar haft hem grävare och traktor (har gratis maskiner) wink.gif men kör iaf sönder o mycke jobb efteråt . du har ingen granne eller bekant med en bonntraktor? eller massa vänner / grannar med skottkärror . sen bjuda dom på grillat och en öl under tiden wink.gif . marken brukar sjunka ganska mycket när dom kör på den . så man bör iaf vänta tills det torkar upp . min gräsmatta sjönk ca 15 cm efter grävaren ( i spåren)


          --------------------
          mvh Annie
          Acceptera mig eller dra.
          Jag är den jag är.
          Och inte en idiot!

          Besök gärna våran hemsida :). Passar bäst för djurvänner! :)
           
          Citera
          fruberglund
          Inlägg 23-03-2005, 20:41
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Tänk på att anlägga så att jorden sluttar något från huset. Vårt hus är precis tvärtom, alltså det sluttar mot huset och det är inte bra ur fuktsynpunkt. Går inte att göra något åt nu, det är förra ägarna som byggde huset som gjort ett dåligt jobb från början tråkigt nog.


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera
          Hoffsan
          Inlägg 23-03-2005, 21:37
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          02-03-2004
          Medlem nr: 2 919



          Ja det har vi tänkt på. Alla som byggt nytt här i området måste ta hand om sitt "dagvatten" och måste göra egna avrinnngsdiken som vattnet ska rinna ut mot. Kommunens påhitt blink.gif


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Milex
          Inlägg 23-03-2005, 21:56
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 483
          Medlem sedan:
          28-09-2004
          Medlem nr: 4 549



          Vi hade bara sprängsten på tomten så det var inga problem när grävarn kom. Han började längst bort.

          Men är det en bra grävare så fixar han till det plant efter sig. Men det är klart "fyllet" som ligger underst blir väldigt tilltryckt där grävarn kör och är det blött blir det förstås värre.
          Det finns små grävare att hyra. Sådana där små som killar brukar tycka är väldigt kul att köra. De väger inte så mycket så det kanske kan fungera för er.

          Hoppas ni kommer fram till en bra lösning smile.gif Lycka till!!


          --------------------
          Strömstad zon 3
           
          Citera
          jonas ogren
          Inlägg 01-04-2005, 20:05
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          01-04-2005
          Medlem nr: 5 284



          hej suttit och kikat på det ni skrivit ..
          om det når med lastbil med gripskopa så e det att föredra då du ska portionera ut jorden sen skyfflar man ut dom olika högarna och krattar till det innan gräset ska dit.
          om inte det funkar med gripskopa skulle jag rekomendera hatt ni hyr en självlastande dumper en eller 2 helger dom e kanon om du ska köra jord..
          kika gärna på mitt företags hemsida för inspiation www.ogrens.se sen under tidigare jobb fliken

          mvh jonas
           
          Citera
          Digger
          Inlägg 04-04-2005, 19:44
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem sedan:
          30-03-2003
          Medlem nr: 1 011



          Nu har jag också suttit här och läst alla svar, mycket intressant! Nu är frågan var man ska börja! Om man ska lägga sten utanför ytterdörren där det nu är packat grus eller snarare stenar, lägger man bara fiberduk, sen på med sand och avslutar med plattorna? Och jorden kan man alltså beställa några flak och sen offra ett antal kvällar för att skottkärra ut på plats? Frågan är hur djupt jordlagret måste vara. Finns det några riktlinjer för hur många kubik jord som går åt per kvadratmeter eller så? Hm, till gångstigar ska man kanske ha ärtsingel, smågrus eller något annat?

          Många frågor blir det! rolleyes.gif
           
          Citera
          Näcken
          Inlägg 05-04-2005, 08:43
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem sedan:
          29-09-2003
          Medlem nr: 2 375



          Har läst igenom och kommer med några ytterligare tips.

          Har du lerjord? Lägg då inte på vilken jord som helst utan med mycket sand som du blandar i lerjorden. Annars kommer du att få en betongliknande yta inom några år.


          Jag tror att du kan få lite ideer om plattläggning av de som säljer plattor tex [/URL]Starka betong eller Skanska. Tänk på att underarbetet är det viktigaste, annars kommer det att se ut som en berodalbana om några år. Den här sidan är rätt bra [URL=http://www.ncc.se/upload/swe/roads/kross_grus/anvandningsomraden/06_Platts%C3%A4ttn08.pdf]Plattsättning-underatbete


          --------------------
          Bor med härlig villaträdgård i Skåne zon 1
           
          Citera
          Lynn
          Inlägg 17-04-2005, 10:38
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem sedan:
          16-04-2005
          Medlem nr: 5 450



          Jag har med stort intresse läst vad ni skrivit, vi har också nybyggt hus och obefintlig trädgård dvs bara sten och sand. Puh! Det är svårt att veta var man skall börja. Skall man ta bort stenarna och plana marken eller skall man köra dit fyllning? Problemet är ju att ju fler stenar man tar bort desto fler hittar man där under....... wacko.gif
           
          Citera
          Hoffsan
          Inlägg 17-04-2005, 11:30
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          02-03-2004
          Medlem nr: 2 919



          Hej igen tänkte bara säga att vi fått alla frågor utredda och nu har vi kommit en bit på väg. Det har varit mycket torrt här de senaste veckoprna så det har inte varit några problem att få ut matjorden på tomten med en liten grävskopa. Så här ser läget ut för tillfället:




          En hel del kvar men det e ganska kul att lägga plattor. Har träningsvärk i hela baken och låren
          biggrin.gif


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Digger
          Inlägg 19-04-2005, 18:28
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem sedan:
          30-03-2003
          Medlem nr: 1 011



          Verkligen intressant! Ja, det är kanske bara att bita i det sura äpplet, beställa några flak jord och en hög grus och sen börja skottkärra ut skiten... Ska se om man kan få tag i någon lastbil med kran som kanske kan portionera ut de värsta högarna.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-04-2005, 20:01
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ett par frågor -Måste allt vara PLANT -varför det ?
          Måste man ha gräsmatta överallt ?Vill man ?
          Stenar särskilt stora sådana är guld, om de redan finns
          Om man är trädgårdsintresserad alltså smile.gif
          Man kan planera/göra sin trädgård själv , särskilt om man har tillgång till maskiner hyrda tex
          Fundera hur ni verkligen skulle vilja att det såg ut som 5 år -innan ni börjar
          ta en stol o sitt på olika platser på tomten
          -gå runt -var passar det med gångar -sittplatser -morron sol -em sol
          -minst tre brukar man vilja ha ? smile.gif
          lycka till


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Hoffsan
          Inlägg 20-04-2005, 10:23
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          02-03-2004
          Medlem nr: 2 919



          Jag vet redan hur jag vill ha min trädgård. Jag gillar inte när det är kuperat, stenigt och vildvuxet. På landet e det fint men jag tycker inte det passar in när man bor mitt i stan. Jag gillar de moderna stilarna. Plant med dekorationssten/grus, mycket färggranna blad som går i limegrönt och blad i röda färger. En liten perennrabatt och ett litet trädgårdsland och ett par doftande syrenträd ska jag också ha och en damm.
          Vi vill ha det mesta plant med insalg av dekorationssten på framsidan(svart vit sjösten)


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-04-2005, 11:11
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          men jag gillar inte heller" kuperat, stenigt och vildvuxet."... laugh.gif
          För mej är trädgård odlad yta inte natur ...
          det är platt gräsmatta ...som jag tycker är tråkigt om den upptar all trädgårdyta


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Digger
          Inlägg 20-04-2005, 19:42
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem sedan:
          30-03-2003
          Medlem nr: 1 011



          Nej, helt plant är inte snyggt. Hellre lite mjukt kuperat med både sol och skugga! Men man kan ju inte ha en leråker/sprängstensyta och vill man på sikt kunna plantera andra växter, buskar och träd så måste man väl ha på en massa jord. Jag ser det som steg 1 att få på jord som ju är grunden för växtligheten. Sen kan man så gräs för nåt annat hinner man väl inte med år 1. Därefter om nåt år kan man sätta andra växter i jorden när kanske jorden satt sig och t ex klöver har fört ner mer näring i jorden. Såg t ex någonstans att man kan sätta potatis år 1 för att få bra jord.

          Sen år 2 och framåt kan man kanske också bättre se hur man vill ha det, var man vill ha gångar och rabatter. Då har man ju också fått jord som kan flyttas från gångstråket till någon bättre plats! Så tänker jag, är jag helt ute och cyklar? Jag har väldigt svårt att veta redan från början hur det ska vara så under tiden får man satsa på basgrejerna. Sen när man lärt sig var det växer bra osv så vet man mer om hur man ska jobba vidare!
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-04-2005, 19:55
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Jo du tänker nog rätt men -det finns roligare saker än att spada upp grästorv -Träd tillhör de växande saker man bör fundera på först av allt -de tar ju lite tid på sej smile.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          M17
          Inlägg 27-06-2018, 22:50
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          19-06-2018
          Medlem nr: 87 691



          Det är ju det som är så härligt med trädgårdar - det är din trädgård och du gör precis vad du vill och känner för. Det kan inte bli fel - men om det blir mindre bra, så är det bara att göra om. Man ska inte vara rädd för att testa lite nya saker. Jag vill också bara lyfta ett varningens finger om ni anlitar någon firma som hjälp. Se till att de är godkända för F-skatt. Vi hyrde just in en, vad vi trodde känd firma där vi sedan insåg att de inte hade F-skatt. Räkningen kommer att bli enorm eftersom vi troligtvis måste betala dem som "anställda" och stå för deras sociala avgifter osv. En läxa vi lärt för framtiden och hoppas att ingen annan behöver uppleva heller...
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 08:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon