Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rododendron, Planteringstips för nybörjare önskas
          oxelius
          Inlägg 17-11-2002, 12:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          17-11-2002
          Medlem nr: 367



          Hej,
          vi har flyttat från lägenhet till ett hus med stor och illa skött trädgård. Jag hade tänkt att plantera rododendron som insynsskydd mot grannarna då de är de enda vintergröna växter som även blommar mycket. Ge mig gärna andra förslag om jag har fel.

          Mitt problem är att jag aldrig har planterat något annat än krukväxter och vet inte ens vilken månad jag skall plantera dem. Inte heller vet jag om de klarar att stå ensamt som en "häck" då jag har läst att de inte tycker om sol (?). Jag hade tänkt plantera dem både i öster och söderläge. Sedan är det problemet med jordmån. Hur vet jag att de kommer att trivas? Det blir ju dumt att plantera 50 rododendron som dör efter ett par månader. Jag bor i Skåne, så klimatet tror jag i alla fall att de skulle klara.

          Var snäll och ge många råd till en nybörjare och dennes önskan om en vacker trädgård!!
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 17-11-2002, 12:51
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Låna massa böcker på biblioteket!!!

          Rhodondendron tycker inte om kalk i jorden. Skåne har ju det bitvis, dock ligger Sofiero i skåne .....

          Fråga grannarna om det är problem med för mycket kalk. Stora mänger torvmull är bra men "försvinner" med tiden så att kämpa för mycket mot naturen lönar sig inte i längden.

          Tänk på att de vanligare=billigare rhoddisarna med tiden blir mycket stora

          Det finns en hel del blommande vintergrönt för oss i mildare klimat, det finns särkilda böcker om saken.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-11-2002, 16:07
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Rhododendron vill gärna stå ljust men inte i alltför mycket gassande sol utan det är bättre om det är lite halvskuggigt. Porös humusrik jord som är kalkfattig och inte alltför torr, fast växtplatsen får inte vara vattensjuk.

          Det är bra om rhododendron inte placeras för blåsigt för då finns det risk för torkskador på vintern när det är tjäle i marken (men i Skåne är ju ofta inte tjälen så djup så det är kanske inte så stor risk).

          Plantera rhododendron på våren då trädgårdsbutikerna får hem plantorna.


          Rhododendron älskar brittiskt klimat med somrar som är ganska fuktiga.


          Det finns många olika sorters rhododendron och de blir olika stora. De lite billigare och vanligare rhododendronarterna blir ofta ganska stora men vill man ha insynsskydd är det ju ofta vad man vill att växterna ska bli. Själv tycker jag det är fint att blanda olika rhododendronarter i buskage så man får ett sprakande fält i olika färger.

          Mer odlingstips och idéer kan du hitta på svenska rhododendronsällskapets hemsida.



          http://www.rhododendron.org.se/


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 17-11-2002, 16:33
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Rhododendron skulle jag inte använda som solitär (ensamstående) alls. På ställen de blir stora och vackra är där de växer intill eller i skuggan av träd och andra växter. Gärna sol lite då och då eller en stund på dagen, men inte full sol flera timmar om dagen. Inte heller rhododendronbuskage i skugga brukar ta sig bra om de står ensamma. T o m intill husväggar växer de bättre än mitt i gräsmattan. Det är som att de vill trängas lite för att trivas.

          Kanske det är en lösning, om du gillar rhododendron. Att du planterar en klunga lagom högväxande träd och rhododendron strax intill eller i klungan?

          Rhododendron behöver hjälp med jordmånen som Louise skrev. Dels vill de absolut inte ha basisk jord. De gillar sura jordar. Dels vill de ha djup, mullrik jord. De första åren brukar man få hjälpa till med humustillförseln och mylla ned sur kompost eller gödsel. Och dels vill de inte ha torrt på vårvintern. När solen sticker fram på deas gröna blad börjar avdustningen, och då gäller det att det finns vatten i jorden. Därför bör man vattna jorden rejält nu innan det fryser till så att åtminstone de yngre rhododenronbuskarna får en reserv till de soliga februari- och marsdagarna.

          Jag håller på att bygga upp en liten skog där jag ställt rhododendronbuskar intill gran och ek som jag hoppas ska ge dem naturlig, sur humus så småningom. De hade det inte alltför lätt i somras, särskilt inte azaleorna som torkade ut mer än de städsegröna rhododendronbuskarna.

          Vad kan vara alternativen då, om du inte vill plantera träd och buske samtidigt... Kanske täta, låga träd som har ett grenverk som ändå skymmer lite grand efter lövfällningen? Hagtorn är ett lågt sådant lövträd, med fina röda bär.
          Eller en berså av flätad pil, som ju har tätt grenverk?
          Elkler rätt och slätt syrén som ju är ganska buskigt grenigt också på vintern?

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          annette
          Inlägg 26-11-2002, 22:08
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          26-11-2002
          Medlem nr: 423



          När vi köpte hus fick jag flytta en rhodedendron från entren. Den växte under det utskjutande taket och var torr så vi flyttade ut den på gräsmattan. Då visste vi inte att den inte fick stå i sol. Det visste inte busken heller för den har växt under dessa två år och blommade underbart i våras. tongue.gif


          --------------------
          Annette zon 3



          En riktig vän... är en vän som öppnar sin dörr för dig mitt i natten. (Tiger)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 13-05-2024, 22:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon