Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fröriktning
          Mjärden
          Inlägg 29-05-2018, 19:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          En sak som funderat på är om det har någon betydelse, hur man lägger ner fröet i jorden. Om vi tar squash och pumpafrön kan de sättas på fyra sätt. Antingen horisontellt liggande eller stående på långsidan, lodrätt med den vassa sidan neråt eller "skaftsidan" neråt. Jag tror att sistnämnda sätt är bäst, om rötterna kommer ut där de suttit fast. I mitt squashland har drygt hälften kommit upp och när jag krafsade var jag satt fröna upptäckte jag ett par st som vuxit i sidled, beror det på hur jag lagt ner fröet ?
          Om vi tar bönor kan de sättas på tre sätt; lodrätt eller vågrätt med ovansidan eller "skaftsidan" neråt. Jag testa med vaxbönor för några dagar sedan och de horisontella har redan kommit upp medan de lodräta inte har det
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 03-06-2018, 18:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          På vaxbönor märks det en skillnad. Den tredjedelen, där jag stack ner bönorna lodrätt har bara en böna kommit ut, men i resten som jag lade ner horisontellt har nästan alla kommit upp, vill minnas att jag satte pricken neråt. En och annan böna eller pumpa kommer upp "med hatten på" och man borde nog undersöka och se vilket håll rötterna har gått (om det går att se på "hatten")
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 01:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon